Hallo Richard.
Een (van de waarschijnlijk vele) oplossingen voor je roerkoning is simpel:
Boor ter plekke een gat in je kielbalk (Breed zat dunkt me, 18mm...) en zet er een missing buis in. Zoals Wim al zei, die komt waarschijnlijk boen je waterlijn uit, dus qua lekkage geen probleem. Vullen met (gele!!!) vaseline, de roerkoning erdoor duwen met je vinger op de andere opening, zodat er vaseline in de buis van de roerkoning blijft zitten t.b.v. smering en afdichting.
De schroefas is een probleem van andere orde:
Aangezien bij zo'n coaster de schroefas horizontaal ligt, blijft deze helemaal onder de waterlijn.
Mijn advies: koop een schroefaskoker die met lagers afgedicht is, en een vetvulnippel heeft. Zie afbeelding:
De koker heeft dan een wat grotere diameter dan je schroefas, de schroefas blijft gecentreerd door de lagers, en de ruimte tussen koker en schroefas vul je weer met de gele vaseline. (2,50 euro per pot van 250 gram bij 't Kruidvat of Trekpleister). Voordelen: Goede smering (het spul wordt vloeibaarder als het warm wordt, maar blijft goed afdichten) je krijgt geen olievlekken op het water en het is biologisch afbreekbaar, zodat je niet de gehele milieumafia over je heen krijgt als er toch eens wat lekt. Bovendien ruikt het nog lekker ook en is het goed voor je handen. Een maal per jaar je schroefaskoker 'doorsmeren': de vetspuit (oude injectiespuit met verse vaseline) op je vulnippel zetten, net zolang nieuwe vaseline erin pompen tot er ook nieuwe vaseline uit de koker komt, en je kan er weer een jaar tegenaan...
Ik smeer op deze manier al mijn schroefassen en dat bevalt me uitstekend!
Roel