Schroefas en roerkoning door de kiel

• Topicstarter Topicstarter Richard Schut
  • Startdatum Startdatum
R

Richard Schut

Guest
ms._doggersbank__2_0.jpg

Ik wil in de toekomst een model bouwen van bovenstaand schip, wat een enkel schroefs schip is. Als in de toekomst de romp van het model is gebouwd met de daarbijbehorende spanten en kiel, hoe krijg ik dan de schroefas in de kiel? De kiel zit over de hartlijn van het schip en zal waarschijnlijk uit 14 of 18mm multiplex bestaan. Dit zelfde verhaal geldt voor de roerkoning welke door de kiel heen moet.

Als tweede vraag ik me af waar ik deze beide "open" verbindingen het beste uit kan opbouwen. Schroefaskoker ten opzichte van schroefas en roerkoker ten opzichte van roeras..

Met probleem boegschroef zit ik niet, omdat het schip geen boegscroef heeft.

Wie kan me met bovenstaande vragen helpen.

Groets,

Richard Schut.

Richard,

EEN van de methodes (er zijn er best wel meer) is om de kielbalk ter plaatse van de schroefas en de roerkoning gewoon "open" te laten en er aan weerszijden een plankje op te maken. Je hebt dan wel een doorlopende kielbalk maar ter plaatse van de assen is er een opening. Je kunt de assen er zelfs direct inmaken als je dat wilt. (Scheelt een hoop prutsen met een volle romp.) Nadeel is dat je VOORAF heel goed moet weten waar je de motor gaat plaatsen. Een te lange schroefas is nog wel wat aan te doen, maar een te korte......

Andere leden zullen dit verhaal vast wel aanvullen.

Succes met de bouw.

Wim

Richard,

even vergeten het tweede deel van je vraag te beantwoorden. :oops:

Die verbinding is niet zo moeilijk als het lijkt hoor.
Als het meezit loopt je roerkoning door tot boven de waterlijn. In dat geval volstaat een buis met een passende as er binnen in. Beetje vet erover (bv. vaseline, uierzalf oid.) en er zal waarschijnlijk geen water binnen komen.
De schroefas ligt waarschijnlijk geheel onder de waterlijn, dus daar moet je wat meer aandacht aan besteden:
Zelfde als hierboven, maar omdat de schroef veel meer draait dan het roer, de as lageren in bv. bronzen busjes. Je krijgt nu tussen de as en de binnenkant van de buis een ruimte, die je opvult met vet zoals hierboven.
Er zijn overigens ook goede schroefassen te koop.

Andere forumleden zullen dit verhaal ook wel aanvullen. Dit is niet de enige manier, er zijn er best meer te bedenken.

Wim

Hallo Wim,

Bedankt voor de reactie. Nu heb ik tenminste al een oplossing voordat ik aan mijn model ga beginnen. Scheelt een hoop werk nu ik nog niet begonnen ben.

Groets,

Richard Schut.

Graag gedaan Richard,

Maar, zoals gezegd, dit is niet de enige oplossing. Misschien komen andere forum leden met meer oplossingen aan. Ik weet ook niet alles, en ik kan daar ook weer van leren. Als je meerdere oplossingen hebt, kun je precies die uitkiezen die voor jou het makkelijkste werkt.

Wim

Hallo Richard.

Een (van de waarschijnlijk vele) oplossingen voor je roerkoning is simpel:
Boor ter plekke een gat in je kielbalk (Breed zat dunkt me, 18mm...) en zet er een missing buis in. Zoals Wim al zei, die komt waarschijnlijk boen je waterlijn uit, dus qua lekkage geen probleem. Vullen met (gele!!!) vaseline, de roerkoning erdoor duwen met je vinger op de andere opening, zodat er vaseline in de buis van de roerkoning blijft zitten t.b.v. smering en afdichting.

De schroefas is een probleem van andere orde:
Aangezien bij zo'n coaster de schroefas horizontaal ligt, blijft deze helemaal onder de waterlijn.
Mijn advies: koop een schroefaskoker die met lagers afgedicht is, en een vetvulnippel heeft. Zie afbeelding:

afb6519.jpg

De koker heeft dan een wat grotere diameter dan je schroefas, de schroefas blijft gecentreerd door de lagers, en de ruimte tussen koker en schroefas vul je weer met de gele vaseline. (2,50 euro per pot van 250 gram bij 't Kruidvat of Trekpleister). Voordelen: Goede smering (het spul wordt vloeibaarder als het warm wordt, maar blijft goed afdichten) je krijgt geen olievlekken op het water en het is biologisch afbreekbaar, zodat je niet de gehele milieumafia over je heen krijgt als er toch eens wat lekt. Bovendien ruikt het nog lekker ook en is het goed voor je handen. Een maal per jaar je schroefaskoker 'doorsmeren': de vetspuit (oude injectiespuit met verse vaseline) op je vulnippel zetten, net zolang nieuwe vaseline erin pompen tot er ook nieuwe vaseline uit de koker komt, en je kan er weer een jaar tegenaan...
Ik smeer op deze manier al mijn schroefassen en dat bevalt me uitstekend!

Roel

Roel van Essen zei:
Vullen met (gele!!!) vaseline,
Roel,
Waarom gele?
Ik heb witte (zuurvrije) vaseline, en dat werkt volgens mij ook prima.
En dat het zuurvrij is lijkt me een pluspunt ivm corrosie.

Wim

Een clubgenoot had ooit witte gekocht, ik weet niet meer van welk merk, maar het spul was hard geworden en hij heeft 3 weken moeten tobben om de rotzooi uit z'n schroefaskoker te krijgen...

Dus....

Roel

Hoi Roel,

Vanmiddag even weg geweest, maar alsnog bedankt voor de reactie. Weer een oplossing voordat ik aan mijn model ga werken.

Groets,

Richard

Hoi allemaal, maar in het bijzonder Roel,

Roel, is je pot met UIERZALF leeg ?! :? :?
Was en is toch hét afdichtings- en smeermiddel?

Groeten,

Kees.

@Roel,

weten we ook weer (ik vraag me trouwens af hoeveel medebouwers dit al wisten: uierzalf = vaseline).
W.b. de JV: ik zit nu in 't Zandt (Anna Pauwlona) op vakantie en denk er dus alleen maar aan. Voor ik op vakantie ging als laatste de romp wit en "bruin" gespoten. Alle andere onderdelen zijn afgewerkt, m.u.v. de ABS-delen, die moeten nog geschilderd worden. Ook met de Smit R. gaat het weer de goede kant op. Alle onderdelen weer klaar, begonnen met schilderen.
De laatste 2 weken van mijn vakantie (7 weken, voortgezet onderwijs, "dan had je maar een vak moeten leren"!) :lol: :lol: zal ik er nog eens een flinke duw aan geven. Maak intussen wel foto's en zal die t.z.t. plaatsen.

Groeten,
Kees.

@Kees:

Ik ben heel benieuwd!

@Richard: Als je echt zeker wiltweten dat er geen water via je schroefas naar binnenloopt, kijk eens op de site van de firma Engel ( http://www.engel-modellbau.de/ ).
Zij maken toebehoren voor duikboten, en dus ook schroefassen die tegen behoorlijke druk kunnen.
Je bent dan overigens wel behoorlijk wat meer geld kwijt...

Roel

Hoi Roel,

Heb even door de site heen gewandeld en moet zeggen dat de link die je hebt gegeven zeer interessant is. :)

Bedankt.

Richard.

De firma Raboesch heeft zeer goede schroefassen die aan weerzijden en bij lange assen zelfs in het midden zijn gelagerd, ze zijn niet goedkoop, maar mijn mening is dat je op die onderdelen niet moet bezuinigen. Het handigste is om de as alvast te kopen en deze dmv van twee plankjes aan de zijkanten van de kiel (midden dus open) alvast te monteren voordat je het schip gaat beplanken.

hier is de link van Raboesch http://www.raboesch.nl/

Hallo Hannibal,

Bedankt voor de link. :thumbsup:

Ben het met je eens dat op dat soort items niet bezuinigd moet worden. Je kan beter in een keer goed materiaal in het model verwerken, dan later met de problemen zitten. Nee, dan maar wat meer geld er voor over hebben. Vooral met dit soort dingen.

Groets,

Richard.

Ik lijk van lieverlee wel een vertegenwoordiger aan het worden van Harhaus, maar ook deze leveren hele fraaie schroefassen. Van standaard met glijlagers tot kogellagers en afdichtingsringen in allerlei lengtes en diameters, en zelfs maatwerk is mogelijk.

Ze zijn trouwens ook heel simpel zelf te makken hoor. Een paar sinterbronsen lagertjes uit de Conrad, en V2A stalen as uit dezelfde catalogus, en een messing buis, smeernippeltje.
Zorg dat je de diameters van lagers en assen een beetje op elkaar afstemd dan is hier met wat huisvlijt best een schroefas van te maken, ook zonder draaibank .
Met deze materialen heb ik de assen voor m'n Smit-LLoyd 123 gemaakt en deze functioneren als zo'n 10 jaar probleemloos. Als extra zit daar nog een O-ring aan de buitenzijde als afdichting.
Ik heb zelf bv nog nooit een schroefas gekocht

En als je in het bezit bent van een draaibank kan je ze nog fraaier maken.

Schaf een aantal catalogussen aan, en je kan zelf hier je ideeen uit halen, je hoeft er niets uit te kopen, maar zie het als achtergrond info.

Hallo Adam,

Bedankt voor de info. Zal zeker wat catalogussen in huis halen voor verdere info. Heb nu al een paar modelbouwwinkels gevonden bij ons in de buurt, dus daar zullen vast wel wat catalogussen te verkrijgen zijn.

Groets,

Richard.

Back