Weet iemand hoe je de koperen lagers makkelijk uit en in een graupner as krijgt? dit zodat de schroefaskoker ingekort kan worden.
In de industrie wordt vaak bij lagers die vast op de as zitten, de binnenste lagerring warm gemaakt/gestookt/inductie en die zet daardoor uit, waardoor hij los komt te zitten op de as en er zo enigszins makkelijker afgeschoven kan worden! Ik weet niet of dit hier van toepassing is daar ik niet weet hoe die situatie bij jou is.
hallo als ik een as in kort laat ik de lagers zitten ik haal het stuk er in het midden uit en zet er dan terug een buisje overheen wat ik vast soldeer de reden is dat bij graupner de bussen in de buis zitten maar die buis is uitgedraait tot flinter dun zodat ze iets dikkere bussen kunnen zetten het zijn bronze bussen en het minste dat je er aan wringt springen er stukjes vanaf en worden ze onbruikbaar door zagen of met een buizen snijder er het stuk tussen uit halen wat er tussen uit moet een buisje er over heen zetten de as er doorheen en dan alles vast solderen met een vlammetje gr raf ps het is me nog nooit gelukt om de as zo dun terug uit te draaien meestal juist op het laatste frommelt heel de as bij elkaar
wat ik al een paar keer met succes gedaan heb is eerst de as op de goede lengte gezaagt, dan met iets wat echt net pas is in de buis gestoken en met klein hamertje heel zachtjes de koperen busjes eruit getikt, en ze terug geplaatst in de verkorte as en geen druppel water binnen!
de as op zich is mooi op lengte, wil/hoef ik niets aan te doen, ging me eigenlijk alleen om de askoker. bij 1-op-1 tik je zo`n bus er vaak zo uit, echter wilde ik dat hier niet meteen proberen gezien de askoker inderdaad erg dun is... optie van RAF klinkt me tot nu toe het beste ...
Als de as op lengte is waarom moet dan de koker korter ?? Krijg je alleen maar meer trillingen door mvg Frederik
Precies. Anders even een steuntje eronder, als er best een lang stuk niet ondersteund wordt tussen de doorvoer door de romp, en de motor.
gaat in dit geval om de S-100 (1 op 72) ik wil de as als romp doorvoer gebruiken, en een messing busje op de uithouder van propschacht (dat ding wat nu van plastic is) maken. zat eerst te denken om de plastic uithouder uit te boren en daar as door te voeren, maar ik vraag me af hoe zich dat gaat houden als er een speed 280 die as aan drijft... heb de uithouder al wel opgeboord naar 2mm (as dikte) maar vraag me af of dit niet gaat smelten als de schroef eenmaal draait.
Kuperus, ik heb bij de S-100 de as-uithouder vervangen door de schroef-as verder naar buiten te laten steken en hierboven een plastic plaat van 1mm te lijmen. Gemakelijker kan het niet. .
@Toje: heb ik gezien ja, maar wilde proberen die uithouders te behouden, vandaar ook het inkorten, dan loopt de schroefas stukje vrij (net als bij het origineel) ben er nog niet uit of ik dat wel of niet doe... voor beide is wat te zeggen. @Frederik: zoals plaatje hierboven kan ook, maar wat ik eigenlijk wil is de originele uithouder behouden... en de askoker als doorvoer door de huis gebruiken... dan schuift deze dus stuk op en wordt de as te kort ... vandaar dat ik de koker (zegmaar cm of 3 a 4) in wil korten zodat deze wel vrij loopt buiten de romp... resultaat is dat deze dan wel op 3 punten gelagerd wordt ben er nog niet 100% uit.