Vincent de Bode
PH-SAM
Schweizer SGU 19 schaal 1:4
Mijn goede vriend en clubmaatje Claude Moinier bouwde een prachtige staalbuis romp, een echte replica. Voor het bouwverslag zie het Retroplane forum http://www.retroplane.net/forum/viewtopic.php?t=3438 Allemaal in het Frans, maar de foto’s spreken voor zich, prachtig gebouwd.
3en 4
Claude kreeg kleinkinderen, dat neemt veel tijd en de prachtige romp bleef liggen. Dat vond ik erg jammer en bood aan hem af te bouwen. Claude vond dat een goed plan en bracht al de spullen van de Schweizer 1-19. De staalbuis romp was echt prachtig en ik begon mij erin te verdiepen hoe deze zwever in elkaar stak. Gelukkig had Claude al erg veel info over deze zwever, dat bespaarde mij veel zoekwerk.
Een korte introductie
Dit zweefvliegtuig is kort na WWII in de VS in productie geweest en is ook als kit verkocht. Het was bedoeld als een zwever voor beginners, goedkoop en makkelijk te herstellen. De romp en staartvlakken waren van metaal (meestal buis) en de vleugels van hout of ook metaal, het geheel bekleed met doek. Zie ook het boek van Martin Simons “Sailplanes by Schweizer”
Wat specificaties
Spanwijdte 11.18m , model 297.5cm
Lengte 6.38m , model 159.5cm
Oppervlak 15.8m2 , model 98.75dm2
Max gewicht 250kg , model 4-4.5kg
Leeg 145kg
Glijhoek 16:1 , model??
Min daalsnelheid 1.1m/sec
Geen prestatie zwever, maar wel een karakteristiek model.
Ik wilde ergens beginnen en besloot de staartvlakken aan te pakken. Na het nodige speurwerk bleken die gemaakt van staalbuis voor de voor en achterlijst en de ribben van tapse “U” profielen van omgezet metalen plaat, zie deze foto van het origineel.
Overigens zijn de hoofdliggers van het kielvlak ook zo gemaakt. . Ik besloot de metalen ribben en liggers te imiteren door U profielen van 0.4mm triplex met latjes in de hoeken te maken. Omdat dit “vleugel profiel” niet in Devwing voorkomt, (dus kon ik dat niet digitaal tekenen) ben ik met stroken triplex rechtstreeks op de tekening begonnen.
Nadat de latjes (2x2mm) op het triplex waren gelijmd en de lijm droog was, sneed ik het overtollige triplex weg en lijmde daar weer stroken op, om zo het U profiel te imiteren. De voor en achterlijst waren buis, 3mm op schaal. Ik had geen 3mm rvs buis liggen en wel 3mm alu buis. Dat is makkelijk buigbaar daarom wilde ik daar later kool rovings met epoxy doorheen trekken.
Daarna trok ik twee dubbele koolrovings door de aluminium buis, doorlopend op de onderste rib. (Zie ook het volgende verslag van het stabilo)
Voor het bekleden wil ik eerst het geheel in dezelfde kleur als de romp spuiten. De hoofdligger dubbelde ik nog bij de wortel, daarmee komt hij met M2 boutjes aan de romp vastgemaakt.
Vincent
Vincent
Mijn goede vriend en clubmaatje Claude Moinier bouwde een prachtige staalbuis romp, een echte replica. Voor het bouwverslag zie het Retroplane forum http://www.retroplane.net/forum/viewtopic.php?t=3438 Allemaal in het Frans, maar de foto’s spreken voor zich, prachtig gebouwd.
Claude kreeg kleinkinderen, dat neemt veel tijd en de prachtige romp bleef liggen. Dat vond ik erg jammer en bood aan hem af te bouwen. Claude vond dat een goed plan en bracht al de spullen van de Schweizer 1-19. De staalbuis romp was echt prachtig en ik begon mij erin te verdiepen hoe deze zwever in elkaar stak. Gelukkig had Claude al erg veel info over deze zwever, dat bespaarde mij veel zoekwerk.
Een korte introductie
Dit zweefvliegtuig is kort na WWII in de VS in productie geweest en is ook als kit verkocht. Het was bedoeld als een zwever voor beginners, goedkoop en makkelijk te herstellen. De romp en staartvlakken waren van metaal (meestal buis) en de vleugels van hout of ook metaal, het geheel bekleed met doek. Zie ook het boek van Martin Simons “Sailplanes by Schweizer”
Wat specificaties
Spanwijdte 11.18m , model 297.5cm
Lengte 6.38m , model 159.5cm
Oppervlak 15.8m2 , model 98.75dm2
Max gewicht 250kg , model 4-4.5kg
Leeg 145kg
Glijhoek 16:1 , model??
Min daalsnelheid 1.1m/sec
Geen prestatie zwever, maar wel een karakteristiek model.
Ik wilde ergens beginnen en besloot de staartvlakken aan te pakken. Na het nodige speurwerk bleken die gemaakt van staalbuis voor de voor en achterlijst en de ribben van tapse “U” profielen van omgezet metalen plaat, zie deze foto van het origineel.
Overigens zijn de hoofdliggers van het kielvlak ook zo gemaakt. . Ik besloot de metalen ribben en liggers te imiteren door U profielen van 0.4mm triplex met latjes in de hoeken te maken. Omdat dit “vleugel profiel” niet in Devwing voorkomt, (dus kon ik dat niet digitaal tekenen) ben ik met stroken triplex rechtstreeks op de tekening begonnen.
Nadat de latjes (2x2mm) op het triplex waren gelijmd en de lijm droog was, sneed ik het overtollige triplex weg en lijmde daar weer stroken op, om zo het U profiel te imiteren. De voor en achterlijst waren buis, 3mm op schaal. Ik had geen 3mm rvs buis liggen en wel 3mm alu buis. Dat is makkelijk buigbaar daarom wilde ik daar later kool rovings met epoxy doorheen trekken.
Daarna trok ik twee dubbele koolrovings door de aluminium buis, doorlopend op de onderste rib. (Zie ook het volgende verslag van het stabilo)
Vincent
Vincent
Bijlagen
Laatst bewerkt: