Schweizer SGU 1-19 schaal 1:4 met staalbuisromp

Schweizer SGU 19 schaal 1:4

Mijn goede vriend en clubmaatje Claude Moinier bouwde een prachtige staalbuis romp, een echte replica. Voor het bouwverslag zie het Retroplane forum http://www.retroplane.net/forum/viewtopic.php?t=3438 Allemaal in het Frans, maar de foto’s spreken voor zich, prachtig gebouwd.
3 .jpg


4 SGU_1-19_M54d_561.jpg
3en 4

Claude kreeg kleinkinderen, dat neemt veel tijd en de prachtige romp bleef liggen. Dat vond ik erg jammer en bood aan hem af te bouwen. Claude vond dat een goed plan en bracht al de spullen van de Schweizer 1-19. De staalbuis romp was echt prachtig en ik begon mij erin te verdiepen hoe deze zwever in elkaar stak. Gelukkig had Claude al erg veel info over deze zwever, dat bespaarde mij veel zoekwerk.

Een korte introductie

Dit zweefvliegtuig is kort na WWII in de VS in productie geweest en is ook als kit verkocht. Het was bedoeld als een zwever voor beginners, goedkoop en makkelijk te herstellen. De romp en staartvlakken waren van metaal (meestal buis) en de vleugels van hout of ook metaal, het geheel bekleed met doek. Zie ook het boek van Martin Simons “Sailplanes by Schweizer”

Wat specificaties

Spanwijdte 11.18m , model 297.5cm

Lengte 6.38m , model 159.5cm

Oppervlak 15.8m2 , model 98.75dm2

Max gewicht 250kg , model 4-4.5kg

Leeg 145kg

Glijhoek 16:1 , model??

Min daalsnelheid 1.1m/sec

Geen prestatie zwever, maar wel een karakteristiek model.

1 N93221_small_900.jpg


2 Schweizer_1-19_trois-vues_904.jpg


Ik wilde ergens beginnen en besloot de staartvlakken aan te pakken. Na het nodige speurwerk bleken die gemaakt van staalbuis voor de voor en achterlijst en de ribben van tapse “U” profielen van omgezet metalen plaat, zie deze foto van het origineel.

5 (314).png


Overigens zijn de hoofdliggers van het kielvlak ook zo gemaakt. . Ik besloot de metalen ribben en liggers te imiteren door U profielen van 0.4mm triplex met latjes in de hoeken te maken. Omdat dit “vleugel profiel” niet in Devwing voorkomt, (dus kon ik dat niet digitaal tekenen) ben ik met stroken triplex rechtstreeks op de tekening begonnen.

6 IMG_3890.JPG

Nadat de latjes (2x2mm) op het triplex waren gelijmd en de lijm droog was, sneed ik het overtollige triplex weg en lijmde daar weer stroken op, om zo het U profiel te imiteren. De voor en achterlijst waren buis, 3mm op schaal. Ik had geen 3mm rvs buis liggen en wel 3mm alu buis. Dat is makkelijk buigbaar daarom wilde ik daar later kool rovings met epoxy doorheen trekken.

8 IMG_3894.JPG


Daarna trok ik twee dubbele koolrovings door de aluminium buis, doorlopend op de onderste rib. (Zie ook het volgende verslag van het stabilo)

9 IMG_3910.JPG
Voor het bekleden wil ik eerst het geheel in dezelfde kleur als de romp spuiten. De hoofdligger dubbelde ik nog bij de wortel, daarmee komt hij met M2 boutjes aan de romp vastgemaakt.

Vincent

Vincent
 

Bijlagen

  • 7 IMG_3892.JPG
    7 IMG_3892.JPG
    270,6 KB · Weergaven: 79
Laatst bewerkt:
Het stabilo,

De constructie hiervan lijkt op het kielvlak, alleen de hoofdligger is ook een buis. Zie de originele tekening

10 Stabilo schweizer.png

De scharnieren zijn kleine buisjes die op hulzen zijn gelast, die weer over de hoofdligger zijn gelast. Ik imiteerde dit door een dunne messing buis aan een 6mm RVS buis te hardsolderen.

11 IMG_3901.JPG


Met een diamantschijf sleep ik aan de achterkant de buis open, om hem de binnenmaat wat aan te kunnen passen. Daarna zaagde ik er stukjes van 5mm af en schoof die over de 5mm hoofdligger buis.

15 IMG_3906.JPG


Een spijker is voorlopig de scharnierpen, die wordt nog bewerkt. Voor het roerhoorntje soldeerde ik een buis haaks op de hoofdligger.

12 IMG_3902.JPG

13 IMG_3903.JPG

Helaas niet scherp, maar het valt niet mee om te hardsolderen en fotograferen tegelijk...Ik gebruikte mijn lamp om hem te fixeren.. . .:)

14 IMG_3904.JPG


De ribben (van het origineel) zijn ook uit omgezet metaal plaat gemaakt en zijn dus ook recht, wel taps. Omdat ze veel kleiner waren dan die van het kielvlak, bouwde ik ze niet op, maar Adri freesde ze uit 3mm stevig triplex . Ik lijmde ze met dikke cyano aan de rvs buis. De voor en achterlijst uit 3mm alu buis, dat laat zich makkelijk buigen en ik had geen 3mm rvs buis liggen.. Daarna trok ik er met een dun flexibel staaldraadje 4 rovings doorheen, eerst even geprobeerd hoeveel rovings ik door zo'n buisje kon trekken.

16 IMG_3909.JPG


Het complete stabilo

17 IMG_3908.JPG

en met kielvlak voorlopig op de romp gezet.

18a IMG_43913.JPG

en de echte

19 staartvlak Schweizer 119 #55.jpg
.

Het weer lijkt nu eindelijk beter te worden, het bouwen komt wel op een lager pitje van de zomer denk ik.

Vincent
 
Je hebt weer een prachtig project onderhanden Vincent! Volgend jaar de maiden op het sleeptreffen in Kampen?;)
 
Dank voor alle belangstelling. Claude heeft zo'n mooie romp gemaakt, die moet echt een keer vliegen.
Betreft Kampen; het is zeker mijn bedoeling dat de SGU 19 van de winter wordt afgemaakt. Hopelijk blijft hij lekker licht, weinig indekking en de staalbuis romp weegt op dit ogenblik maar 556 gram!

IMG_3915.JPG


Ik hoop daarom dat de daalsnelheid binnen de perken blijft, de glijhoek zal wel flink worden. Ook nog een foto van de hele romp.

IMG_3914.JPG


Vincent
 
Dat is een leuke vraag, dat wist ik niet. Ik ben ook een beetje halverwege in dit project terecht gekomen. Normaal zoek ik veel meer tevoren uit, maar dit is ook leuk! Claude gaf mij een boel info en in het boek Martin Simons “Sailplanes by Schweizer” staat in het voorwoord het antwoord. Het waren broers die zo heten. Zie onderstaande inleiding van dat boek, apart hoe dingen ontstaan.....
Schermopname (328).png


Vincent
 
Dag Willem Jan, ik had wat internet problemen vandaar de late reactie. De SGU 1-19 staat even op een laag pitje, maar van de herfst hoop ik daar weer volop aan te gaan werken.
Groet, Vincent
 
Van de week ben ik weer gestart met de Schweizer. In de spullen van Claude zaten ook de ribben van de vleugel. Dat was even uitzoeken, want de vleugel is anders opgebouwd dan dat ik gewend ben, zo leer je nog eens wat. Hij heeft een hele kleine D box, de torsie stijfheid komt door twee forse liggers die met 2 struts een stijf geheel vormen. Om hem in het horizontale vlak sterk te maken heeft de originele vleugel kruisverspanning van staaldraden met metalen buizen om de compressie op te nemen.

IMG_4002.JPG


Ik koos voor een iets simpeler oplossing, ik verving het staaldraad door 3X3mm latjes.
IMG_4005.JPG




De tiplijst is ook gebogen buis, die met metalen strips aan de houten liggers geschroefd waren.

d2cbb5f7e4998613629db4498bcec7b4-3701176568.jpeg


Het solderen van de stripjes , allerlei hulpstukken om het te fixeren met het hard solderen. De dunwandige rvs pijp is met de hand gebogen.

IMG_4008.JPG

IMG_4009.JPG


IMG_4010.JPG

Ik had hem per ongeluk verder naar voren doorgetrokken, niet goed naar het origineel gekeken.

Dus bij de voorste ligger de buis doorgeslepen en het voorste stuk verwijderd. In plaats daarvan een balsa klos die ik in vorm schaafde en schuurde.

De achterlijst is opgebouwd uit triplex boven en onder met balsa opgevuld. Ik heb er ook een dun staaldraadje doorheen geregen, dat voorste stuk ga ik opvullen met verdikte epoxy, om hem wat steviger te maken.
IMG_4012.JPG


IMG_4014.JPG


Het begint op een vleugel te lijken :-)

IMG_4015.JPG


Nu eerst de andere vleugel bouwen, ook de struts. Dan kan ik hem op proef in elkaar zetten. Daarna ga ik de vleugels verder afbouwen.

Vincent
 
De andere vleugel ging wat vlugger, alle schetsplaatjes uitzoeken en erin lijmen en de beslagen tijdelijke gemonteerd.
IMG_4014.JPG


Adri CNC freesde de beslagen uit epoxyplaat, dat is veel preciezer dan ik uit de hand kan maken. Toen de struts, ik wilde daar rvs buis voor gebruiken, maar dat bleek veel te slap. Vooral met landen worden de struts op druk belast en daar moest ik iets anders op bedenken. Ik kwam uit op een samengestelde hout/carbon strut. Eerst een soort houten U profiel , uit vuren latjes en een strook 0.4mm triplex. Daarin een stuk of wat natte rovings, daarop 8 dubbele, in epoxy gedrenkte, rovings, die ik door 2 stukjes 4mm rvs buis trok, weer een aantal rovings en dat afgedekt. 4023. Na uitharding op de “open” kant nog een strookje triplex en dat geheel alvast ruw geprofileerd.
IMG_4020.JPG


De foto is erg onscherp, maar geeft wel een beeld hoe het in elkaar zit.
IMG_4023.JPG



De stabilo bevestiging moest nog, ik bedacht twee epoxy “lippen” die onder de strip op de romp passen en 1 centrale moer door de achterlijst.

IMG_4030.JPG


IMG_4031.JPG


Ook onder het stabilo komen strut(jes), die komen later.

Nu de struts klaar waren kon hij voor het eerst in elkaar, altijd een mooi moment

IMG_4024.JPG


IMG_4025.JPG

IMG_4026.JPG
Alles past en lijkt te kloppen, gelukkig.

Vincent
 
Ziet er indrukwekkend uit Vincent, weer vol met inventieve oplossingen. Ik ben benieuwd naar jouw techniek om de staalbuisconstructie te bekleden.
 
Dank Willem Jan, dingen uitvogelen vindt ik leuk. Over het bekleden, ik denk het weer met Diacov te doen, dat plakt erg goed. Bij de FG-2 heb ik eerst sommige buizen omwikkeld met Diacov, maar we gaan het zien. Al die buizen moeten ook nog geschilderd worden........
 
Nu kon ik de ailerons loszagen

IMG_4033.JPG


en scharnierpennen inlijmen. Ik gebruikte 2mm spijkers, met in de middelste een 0.5 gaatje voor borging met een zelfgebogen borgveertje van 0.4mm staaldraad.

IMG_4047.JPG

De ruimte tussen de achterligger en het rolroer opgevuld met 3mm balsa en afgeschuind.

IMG_4035.JPG


Let wel, , het is een trainer, geen prestatie zo was het bij het origineel ook.

Hierna de spoilers, de originele waren klein, slechts over 1 rib spatie. Ik besloot ze wat groter te maken, over 2 ribspaties. Als basis vuren latjes van 3x5mm en kleine scharnieren, opgevuld met 0.4mm triplex

IMG_4036.JPG


De klep zelf bestaat uit 0.4 triplex onder, 3mm balsa en als ik de capstrips op de ribben ga lijmen komt de bovenkant an ook 0.4mm triplex erop. De servo paste net tussen de boven en onder ligger, ik moest wel de bevestigingslippen eraf te zagen. De liggers ter plaatse opgedikt en een nieuwe webplaatje aan de voorkant erop gelijmd.

IMG_4042.JPG


IMG_4043.JPG


IMG_4044.JPG
Op dezelfde manier kon ik de rolroer servo’s inbouwen.

Het kielvlak deed ik iets anders, wel scharnieren van epoxyplaat, maar met een lange 0.6mm doorlopende scharnierpen, die met een gebogen clipje om het bovenste scharnier om hem te borgen.

IMG_4049.JPG

Zo, nu alle stuurvlakken vrij kunnen bewegen en ik ga verder met de romp.

Vincent.
 
Verder met de romp, korte stukjes buis om de hoogteroer bowden kabel door te voeren, dat is handig met gesoldeerd staalbuis!

IMG_4053.JPG


Moeren om de zitting en het servoplankje vast te zetten.
IMG_4038.JPG



IMG_4039.JPG


Ik maakte ook een wielkast .
IMG_4056.JPG


IMG_4057.JPG


Daarna een boel metalen plaatjes om het nodige houtwerk te monteren, geknipt uit een oude PC kast en daarna in model gevijld.


De ontkoppel servo kon mooi onder de zitting . In de neus een (uitneembaar) plankje met ontvanger accu en plaats voor ballast eronder.

IMG_4054.JPG

IMG_4055.JPG

Hoogteroer met push/pull en richtingroer met pull/pull kabels pasten op een plankje achter de zitting, nog net bereikbaar als de romp is bekleed.

IMG_4064.JPG


IMG_4066.JPG

Na wat gepuzzel maakte ik een houten paneel om het instrumentenpaneel en het windscherm te bevestigen.

Vincent.
 
Back
Top