Hey, Na dit weekend mee te vliegen met Mcol en dus wat praktijk ervaring op te doen merkte ik dat er eigenlijk geen "deftige" oplossing bestaat qua lost and found, ik heb al wat zitten opzoeken en lezen maar een echt all round werkende oplossing die betaalbaar en compact is ben ik nog niet tegen gekomen. - Of het moet op een kanaal dat je manueel aan zet ( moet je ontvangst hebben en mag de batterij niet ontkoppeld zijn door de crash) - Of hij meet de input op een servo kanaal maar dit werkt dan weer niet voor iedereen (zijnde mensen die ppm gebruiken, enz) Na wat brainstormen met een collega op werk hadden we het volgende idee : Pcb - Zelf voedend - liefst max 5V - G sensor - Beeper Het idee is het volgende : We zouden graag een G sensor gaan gebruiken die een impact registreert en dan in alarm gaat. we moeten hier wel marge nemen met opstijgen en landen natuurlijk, je wil niet dat hij afgaat bij de minste schok bij het landen. de hardware : G-sensor :MMA7660 3-Axis Orientation/Motion Detection G-Sensor Module $9.62 Free Shipping @GoodLuckBuy.com Bordje: zijn we nog wat aan het uitzoeken maar mss arduino ( al kan verbruik hier wel tegen vallen) Beeper : iets low voltage max geluid Software : gaan we proberen zelf te schrijven Dit zal een trail en error worden en we zullen zien dat we dit halen. Alle feedback is welkom daar we zel dingen over het hoofd zullen gezien hebben, brainstorm was deze morgend na 2 bakjes koffie Greetz Vipe
Mooi plan, als je het zou kunnen combineren met een tracker oid is het helemaal ideaal Ik heb deze 433mhz oplossing al eens eerder bekeken: UHF zender met ontvanger 433 MHz UHF lost model radio beacon en het vervolg in een nieuwe jasje: http://www.droids-corp.org/blog/html/2013/07/14/a_simple_lost_rc_beacon__part_1_.html http://www.droids-corp.org/blog/html/2013/09/26/a_simple_lost_rc_beacon__part_2_.html
Dank je voor de feedback, in eerste instantie wil ik het gewoon een geluid laten maken. en dan zie ik verder. moest dit al gaan sparen we al wel wat zoekwerk de volgende meeting
Wat is er mis met lost and found beeper van hobbyking? Een ding en dat is als je lipo los schiet, maar dat is bij mij nooit gebeurd met de correcte montage van de lipo. Een sensor lijkt mij niet betrouwbaar vanwege het feit dat je niet altijd perse hoeft te crashen oftewel "impact" ervaren. Vaak beland je zachtjes in de tak van een boom of je komt neer in een struik of zelfs je maakt een noodlanding vanwege lipo of eventueel failsafe. Je kan ook eventueel je vtx als een beacon gebruiken!
Ik heb hem nog niet getest maar met een PPM signaal werken de HK beepers niet. Dan is er maar 1 aansluiting op je receiver waar signaal op staat: Of vergis ik me?
Ik gebruik PPM en de beeper Ik gebruik PWM kanaal voor de beeper en PPM is naar de FC. Mijn ontvanger ondersteunt dus beide tegelijk, maar misschien doen andere ontvangers dat niet? Ik heb dus 2 aansluitingen in totaal.
Meeste zenders/ontvangers zouden beide parallel moeten ondersteunen verwacht ik, just voor dit soort doeleinden. Ik gebruik Sherrer en die doet het eigenlijk al default. Enige verbetering voor mij zou zijn wat hardere beepers erop , maar verder is de werking ervan prima vind ik!
Bij een naze32 kun je zelfs een 5volt magnetic beeper rechtstreeks op het bord aansluiten. Die piepers kosten bij bijvoorbeeld Dick Best bijna niks.
Als gewicht geen probleem is (50 gram geloof ik) dan kan je een GPS tracker met simkaart in je model doen.
G-sensor vind ik wat moeilijk gezocht. Dit werkt niet als de copter "zacht" geland is Waarom niet simpeler Gewoon een timmer erop. Bijv jou vliegtijd is 10 min. Na 15 min gaat de bieper altijd af. De Bieper heeft een eigen voeding die robuust is gemonteerd en dus een crash kan overleven. hij werkt dus ook las de hoofd accu eraf is Geen geknoei met failsaves, ppm etc Werk op alle systemen Werk ook als de copter "zacht" geland is door de fail save. Je moet na je crash alleen heel even wachten tot de bieper geactiveerd word
En als je eenmaal in de buurt bent waar ie ongeveer neergekomen is, komt dit misschien handig uit? ?19,95 Sleutelvinder Sleutelzoeker Keyfinder Bereik 40meter