Seawind Hobbyking cockpit waterdicht maken?

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Adop, 15 okt 2011.

1. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Ik heb een Seawind van Hobbyking gekocht, die overigens na de maiden gisteren erg goed vliegt, alleen de cockpit hoe is die op een simpele manier waterdicht te maken en toch makkelijk bereikbaar te houden voor een lipo wisseling,
    de rest is natuurlijk makkelijk dicht te kitten of met warme lijm waterdicht te maken , maar die cockpit ??,

gr Andre

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Jasper-daniel

Jasper-daniel

Lid geworden:
    9 nov 2010
    Beetje tape, dan wel plakband?

3. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik denk dat dat geen optie is, dat moet telkens los als je er in moet zijn.

Is het een idee om alle electronica met klitband etc. aan de boven- en zijkant vast te maken? Als er dan wat water in de romp komt dan ligt de electronica er tenminste niet in. Je kan dan ook nog een afwatergaatje maken... (vliegtuig met zelfhozende kuip!)

4. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Ik heb even een foto toegevoegd hoe het in elkaar zit maar met plakband is teveel gedoe om het na iedere lipo wisseling weer alles opnieuw af te plakken
    de electronica aan de bovenzijde te plakken is ook erg lastig Bart hij is erg ondiep , en als je een keer een klein duikje maakt is de cockpit gelijk echt vol en dan blub blub ha ha
    hoe is dat met andere watervliegtuigen van dit soort geregeld dan???

gr Andre

5. Jasper-daniel

Jasper-daniel

Lid geworden:
    9 nov 2010
    Misschien een rubberen randje, die een soort vacuüm creeërt, net als bij een weckpot?

6. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Op zich een goed idee , want dan blijft het water echt buiten,maar hoe maak je zoiets

7. Jasper-daniel

Jasper-daniel

Lid geworden:
    9 nov 2010
    Als je een afbeelding hebt van het kapje alleen,, dan kan ik misschien meer bedenken.
    Maar ik neem aan dat het kapje klemvast zit?
    Met een uitstekend blokje, in een perfekt passende inham,??

8. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Het kapje gaat alle kanten op indien je het niet vastplakt dus geen blokje inhammetje niets

9. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Dat rubber creert geen vakuum . :D

De grote Seawind heb ik altijd met folie dichtgeplakt , was een GFK model.

Deze zal je niet 100% waterdicht krijgen.

In het model lijm je een randje uit 0,5 ABS plaat , dat kan je met bruislijm verlijmen als je het ABS eerst dof schuurt.;)

De kap komt er dan overheen en word met een paar magneten op zijn plaats gehouden .

Mvg Johan

10. Marcelair

Marcelair

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Hm, misschien twee keer omwikkelen in van die doorzichtige magnetronfolie ?

Voordeel is dat als de folie niet meer goed is, dan met de rol in de buurt weer
    een nieuw stuk erop en gaan met die banaan / vliegtuig.

11. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Johans idee lijkt me wel wat...
    Gewoon een opstaande rand maken aan de binnen-zijkanten.
    Tja als-ie echt kopje onder gaat helpt het niet, ik hoop dat je 'm netjes kan landen (of heet dat wateren...)

12. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Ja inderdaad die van Johan is het best die van Marcel het leukst , de opstaande randjes doe ik dan aan de vlakke delen aan de voorzijde een soort elasties scharnier ivm het openen en aan de achterzijde dan eventueel een stukje tape of een soort overkappingje tegen het water moet dan toch lukken, want het vliegen van de Seawind (mijn eerste watervliegtuig) is erg leuk en niet erg lastig, maar om hem op te halen in het water BRRRRRR
    bedankt allemaal tot zover

gr Andre

13. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Als ik foto's of filmpjes zie van watervliegtuigen is het altijd óf zomer, of ze hebben er een bootje bij... :cool:

14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik bekeek de foto nog eens...
    Sel, je lijmt de kap vast, en snijdt vervolgens het "dak" er uit. Moet je nog wel iets maken dat je het dak kan vastzetten... maar je krijgt dan niet zo gauw water naar binnen.
    Je moet natuurlijk wel voldoende toegang hebben om accu te wisselen en zo...

15. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Dat gaat helaas niet lukken de kap is vrij hoog en om dan de lipo erin te laten zakken valt niet mee, ik gebruik een 1400mha 3S( iets meer dan standaard ivm een zwaardere motor)die krijg ik dan niet op de bodem vast, en net wat je schrijft dan moet ook het dak weer dicht, ik heb hem verder vandaag geheel dicht gelijmd met warmtelijm alles zit nu goed vast en er kan hopelijk geen druppel(op de cockpit na dan) binnenkomen, de ontvanger omhoog gezet, dus van de bodem af 3cm ongeveer, dus dat moet goed gaan

gr Andre

16. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Al eens gedacht aan een oude binnenband van een fiets?.

Snijd deze in de vorm van de randjes van de cocpit op de romp en kleef deze er op.
    Als de magneetjes krachtig genoeg zijn gaan deze een mooie afdichting verzekeren tussen romp en kap.
    Ge moet het nooit te ver gaan zoeken, gebruikte dit vroeger in een duikboot om deze waterdicht te houden.

Johan.

17. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    moeten dan de Magneetjes niet erg sterk zijn om dit dan af te dichten, het idee is wel goed vind ik

gr Andre

18. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja, ik denk dat het bij die duikboot goed werkte omdat daar een flinke overdruk op stond. Daar is bij deze cockpit geen sprake van.

19. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Ja laten we hopen dat het geen duikboot wordt, maar ja dicht is hij dan wel ha ha

20. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Hoi Andre,
    Misschien lukt het om met HEMA fotolijm een wormpje lijm op de rand van de kap te smeren. Dan 3 minuten laten indrogen en de kap op z'n plek drukken en weer losnemen. Fotolijm is een soort "mislukte lijm" die je kunt vergelijken met iets wat tussen de kleefkracht van 3M post-it geeltjes en die plastic lijmklodders waarmee je plastic bankpasje op een envelop wordt geplakt zit. De fotolijm kun je net als die lijmklodders er met je vinger weer af rollen.

Wel even uitproberen of het schuim het oplosmiddel van de fotolijm verdraagt, want dat kan ik hier niet proberen.

Deel Deze Pagina