Sebart wind S 50E

Bij deze ga ik proberen om een verslagje te maken van het samenstellen/bouwen van mijn Sebart wind S 50E. Hij ligt voorlopig klaar onder de kerstboom dus nog even geduld hebben.

Voor de servo's ga ik waarschijnlijk met Savox werken, aangeraden door de hobbywinkel en ik vindt in het algemeen ook goede commentaren terug op diverse forums hierover:
SC1257TG voor rudder in pull pull
SC1251MG voor ailerons
SH1250MG voor elevator
deze setup is ook reeds door anderen op dit forum gebruikt.

Maar dan de aandrijving, daar ben ik voorlopig nog lang niet aan uit. Gaan voor de voorgestelde Hacker A50-16S V3 door fabrikant, de AXI 4120/20 voorgesteld door de hobbywinkel of durf ik het aan om voor een HK SK3 5055 430KV te gaan? De laatste heeft alvast zijn prijs royaal mee en al bij al zijn de commentaren die ik lees niet slecht over de motoren die hobbyking de laatste tijd levert, er is in ieder geval een groot verschil tussen commentaren van 3 jaar gelden of die van afgelopen jaar.

Dus vooraleer ik met de echte bouw kan beginnen zal hier eerst nog over beslist moeten worden, want haast is er niet bij, ik zal zeker nog wat moeten oefenen met mijn UCF ondertussen.

Alle Ben,ik ga het met veel interesse volgen hier:).

Ik heb vandaag mijn onderdelen gehaald om de bouw aan te vatten na de kerst van de Robin van Sebart.

Het is toch nog iets anders als een air trainer in elkaar plakken:p

Grts Luc

Rudder pull pull?
Moet die servo niet achterin onder het stabilo?
Volgens mij is de pull pull optie voor als je er een brandstofmotor op zet, maar weet het niet zeker.

Ik gebruik de Hacker A50 met een 16x10 Carbon E prop. Daar vliegt hij heel mooi mee. Geen 3D monster, maar trekt vertikaal mooi door. Volgas gebruikt hij op 6S dan 51A.
:-)

Rudder pull pull?
Moet die servo niet achterin onder het stabilo?
Volgens mij is de pull pull optie voor als je er een brandstofmotor op zet, maar weet het niet zeker.

Ik gebruik de Hacker A50 met een 16x10 Carbon E prop. Daar vliegt hij heel mooi mee. Geen 3D monster, maar trekt vertikaal mooi door.
:-)

Pull pull kan perfect met elektro. Een Wind is ook niet bedoeld als 3D monster, Sebart heeft daarvoor tal van andere modellen.

Wat ik bedoel...... Voor pull pull moet de servo verder naar voren in het model worden geplaatst, terwijl de handleiding de servo onder het stabilo laat plaatsen, waar geen pull pull mogelijk is. Maar je moet zelf maar even kijken.

Wat ik verder bedoel, is dat hij met de Hacker mooi vertikaal gaat. Niet veel over heeft, maar goed genoeg.

Sorry dat het er niet duidelijker stond.

Ik vind het een fijn model om mee te vliegen. :-) Veel plezier er mee.

O ja, ondanks dat de handleiding zegt dat standaard servo's op de rolroeren passen, passen alleen low profile servo's zonder aanpassingen in de vleugel. Ik zou even meten voor je de servo's koopt.

Laatst bewerkt:
Mooi zo, voor dit soort "discussies" open je dus een nieuwe post volgens mij. De reden waarom ik pull pull overweeg is omdat dit eerder aan anderen in dit forum was aangeraden. En op andere buitenlandse forums zie ik precies toch ook dat de grote meerderheid voor de pull pull heeft gekozen. Maar waarom nu eigenlijk? Een antwoord als iedereen in F3A doet dit is mooi maar niet echt veel verklarend. Eén van de redenen die mij wel iets zegt die ik zie terug komen op forums is het CG juist krijgen. Dus ik denk dat het plaatsen van deze servo uitstel tot het laatste om te kijken als dit echt kan helpen om een beter zwaartepunt te vinden. Tenzij iemand natuurlijk met nog andere redenen afkomt voor pull pull (betere controle?, minder afwijking?)

Alle Ben,ik ga het met veel interesse volgen hier:).

Ik heb vandaag mijn onderdelen gehaald om de bouw aan te vatten na de kerst van de Robin van Sebart.

Het is toch nog iets anders als een air trainer in elkaar plakken:p

Grts Luc

Hallo Luc, ge hebt uw weg dus ook gevonden naar dit forum. Het zal inderdaad iets anders zijn dan onze schuimpjes bij elkaar plakken. Voor mij is het misschien nog iets makkelijker omdat er toch al wat terug te vinden is over de wind. Maar uwe Robin is nog redelijk nieuw dus dat zal wel een beetje meer zoekwerk vragen denk ik.

grts

De motor is dus de AXI4120/20 geworden. De controller een Roxxy BL 960-6, prop een 15x8.
Dit is de opstelling op aanraden van de lokale hobbywinkel. Ik heb toch zo mijn bedenking bij de ESC van roxxy op vlak van max A (60/70) in combinatie met de AXI als ik de gemeten waarden op verschillende forums van deze motor tegenkom.

Ook vraag ik mij af of ik de interne BEC kan gebruiken op de servo's? Het zijn 5 digitale graupners met MG geworden (4x DES676BB MG en één DES806BB MG) . BEC kan max 3A met piek van 5A leveren.

Ik ga het nog even bekijken als ik misschien toch beter de ESC omruil naar een jeti advance pro 70 SB HS. Het lijkt mij dat deze zijn opgegeven cijfers beter zijn en de prijs scheelt maar €10 dus daar moet ik het ook niet voor laten. Jeti mag 70A constant en BEC mag ook 5A constant. Die SB staat voor switching bec maar wat daar juist het verschil in is is mij niet helemaal duidelijk (is dit gewoon een UBEC?)

Wat ik bedoel...... Voor pull pull moet de servo verder naar voren in het model worden geplaatst, terwijl de handleiding de servo onder het stabilo laat plaatsen, waar geen pull pull mogelijk is. Maar je moet zelf maar even kijken.

De 'handleiding' laat inderdaad alleen de push/pull versie zien met servo onder het stabilo. Mijne is met pull/pull uitgevoerd. Alle onderdelen zitten in de doos. En er zit een uitsparing klaar voor de servo van het richtingsroer in plaat waarop de accu bevestigd wordt.

Afzonderlijke BEC gebruiken.

Laatst bewerkt:
Eerste stap vastlijmen van alle CA scharnieren, eerst effe googlen :pc: hoe ik dit het beste deed en dan maar lijmen (en hopen dat het goed is):p

full

Stap 2 (ja ik weet het, ik volg de handleiding niet echt helemaal) servo's van de elevator monteren

full

full

Stap 3 hem op zijn poten zetten, het staartwieletje van de set ga ik niet gebruiken op advies van forumleden, Sullivan staartwiel is onderweg van de US.
full

full

De afwerking van het landingsgestel moet volgens de handleiding vastgelijmd worden maar dit ga ik niet doen, ik ga een gaatje boren en daar wat draad in tappen, dan kunnen ze er altijd nog af
full

Stap 4 motormount monteren
full

Stap 5 toch eens nieuwschierig geworden hoe het er uiteindelijk zal uitzien, dus even de vleugels enzo erop zetten. De kleur van de cockpit staat mij niet echt aan, ik ga deze waarschijnlijk volledig zwart spuiten.
full

Stap 6 de servo's van de ailerons, deze zijn wat klein voor de uitsparing die voorzien is, hier moet ik nog iets op zoeken. Eventueel met multiplex 2.5mm een kadertje maken dat hierin past?
full

Laatst bewerkt door een moderator:
even tijd voor verder te doen

Stap 7 de CA scharnieren van rudder inlijmen

full

Stap 8 servo rudder monteren, stuurkabels zijn voor later

full

Stap 9 de blauwe schijn van de cockpit vindt ik niet zo mooi, ook de cockpit en de piloot die Sebart verkoopt vindt ik niet echt geslaagd. Mooier lijkt me gewoon een zwarte cockpit, dus eens proberen

origineel
full

afplakken

full

spuiten, gewoon met zwarte autolak, even een haartje in de lak maar nog rap kunnen wegwrijven en opnieuw beginnen

full

resultaat, ik ben er tevreden mee

full

resultaat gemonteerd op romp

full

iemand nog voorstellen hoe ik best de aanpassing in de vleugels doe voor de aileronservo's? Zie foto bij stap 6. Eerst wilde ik dit doen met balsa 3mm maar dit lijkt me toch maar een zwakke plaatsing nu het stukje klaar is. Lukt het ook in dunne multiplex om uit te snijden met hobbymes?

Of bestaan er ook standaard kaders voor de servo's die ik in de originele opening kan lijmen? Ik heb carbonnen versies gevonden maar die zijn wat duur met de verzending erbij

Het bestelde staartwieletje is ook binnen gekomen, dat is dus het volgende wat ik ga doen. Hier moet ik eens kijken hoe ik dit goed stevig kan monteren

Een triplex of multiplex daar het gat uit en pas maken in het servo gat

Sec lijm er in en gaan

weer wat prullen

stond toch maar onhanding op tafel dus even een stand gemaakt tussendoor

full

Wat dingen om over na te denken...

Cockpit kleurtje geven is een goed idee, al had ik voor de zwart gele versie geen zwart gebruikt maar bijv. blauw om een duidelijk onderscheid met de onderzijde van de romp te maken. Bij de witte versie zou ik dan wel weer zwart gebruiken.

Servohevel op de rudderservo best wat groter nemen (ong. even breed als de 2 roerhevels op rudder) om spanningsverlies op 1 van de stuurlijnen te vermijden bij uitslag.

Op de onderzijde van de bevestigingsplaat voor de accu extra 2 componentenlijm aanbrengen bij de verbindingen met de rompspanten, kans bestaat dat je die plaat eruit trekt bij het losmaken van de accu.

En niet vergeten álle schroefdraadverdindingen met loctite was te zetten

Blijkbaar is de bevestiging van de 2 stabilohelften wat gewijzigd (ik zie in ieder geval 2 kleine uitsparingen in de romp die ik niet heb). Bij mij worden de stabilohelften vastgezet met een schroefje in de CF buis die beide helften met elkaar verbindt. Die buis zit ook op een andere plaats.

Wat dingen om over na te denken...

Cockpit kleurtje geven is een goed idee, al had ik voor de zwart gele versie geen zwart gebruikt maar bijv. blauw om een duidelijk onderscheid met de onderzijde van de romp te maken. Bij de witte versie zou ik dan wel weer zwart gebruiken.

akkoord met de redenering, maar dit is eerder gedaan vanuit hetgeen ik graag zie. Maar ik ga er zeker mee akkoord

Servohevel op de rudderservo best wat groter nemen (ong. even breed als de 2 roerhevels op rudder) om spanningsverlies op 1 van de stuurlijnen te vermijden bij uitslag.

dat wordt weer een tripje naar de winkel, maar ik was er al over aan het twijfelen

Op de onderzijde van de bevestigingsplaat voor de accu extra 2 componentenlijm aanbrengen bij de verbindingen met de rompspanten, kans bestaat dat je die plaat eruit trekt bij het losmaken van de accu.

zal ik doen

niet vergeten álle schroefdraadverdindingen met loctite was te zetten

dat was ik al aan het doen, ik lees soms ook om een drupje CA te gebruiken bij schroeven in hout?

Blijkbaar is de bevestiging van de 2 stabilohelften wat gewijzigd (ik zie in ieder geval 2 kleine uitsparingen in de romp die ik niet heb). Bij mij worden de stabilohelften vastgezet met een schroefje in de CF buis die beide helften met elkaar verbindt. Die buis zit ook op een andere plaats.

je kan de helften rechtstreeks met een schroefje bevestigen aan de romp. De schroefjes voor in de CF buis zitten er ook bij maar met de melding van deze te gebruiken indien er veel speling is op de buis. Ik lees op andere forums dan mensen veel speling hebben of beide CF buizen maar dat heb ik absoluut niet. Ik zou eerder denken van er een smeermiddel op te doen om de vleugels erop te schuiven zo vast zit het:p

stap 10

wat multiplex gehaald voor een servohouder in de vleugels te maken

full

houder in de vleugel lijmen (op foto tonen de houders niet zo recht, maar in het echt zijn ze dus wel recht)

full

en de servo erin

full

heel tevreden over het resultaat, zwart geverfd valt de houder niet op

stap 11

besloten om alle servo's te bevestigen met ball links, dus alles maar even vervangen
full

stap 12

er zit een soort van wingtips bij de set voor op de vleugels, besloten van deze te monteren

full

beetje gewicht nodig voor ze op hun plaats te houden,

full

Back