ik ben bezig om een sig Fourstar 20 EP te bouwen, momenteel ben ik op zoek naar een goede configuratie voor dit vliegtuig, nu heb ik al zoveel internetpagina's afgespeurd en zie door de bomen het bos niet meer. Misschien heeft een van jullie een idee , het gaat voornamelijk om de motor en ESC. Gegevens van de sig is : gewicht vliegklaar is ongeveer 1140 gram, de benodigde vermogen volgend de gebruiksaanwijzing is 200 tot 300 watt motor. BVD Robert Fehrmann Veendam
Dat hangt ook van je vliegstijl en ervaring af. Heb je al accu's of andere onderdelen die je wil hergebruiken?
Ja, ik wil de lipo,s van mijn calmato gebruiken ,zijn 3200 mah 3s en voor de rest moet ik alles nieuw kopen,
Ik kijk altijd eerst naar de brandstofconversie, dan weet je iets van propellormaat etc.. Voor de brandstofversie wordt er gekozen tussen 0.15 Cubic Inches en 0.25 Cubic Inches. Ik zou dan gaan voor de gulden middenweg een 0.20 Cubic Inches motor. Deze draait goed op zo'n 11000 toeren met een 9x6 prop. Dan ga je zoeken naar een electromotor die ongeveer het zelfde kan. Ik vond bij staufenbiel deze; http://www.modellhobby.de/Motoren/E...&a=article&ProdNr=03121431&t=11&c=3258&p=3258 Laat je hier alle "magic numbers' op los dan klop je precies met deze motor. Circa een tiende van je totale gewicht, 400 watt maximaal, uitermate geschikt voor 3S lipo. Lijkt mij een beste (ook goed betaalbare)motor. Deze zou ook goed kunnen; E-Power GC GT2812 1180Kv 105g Brushless Motor Deze motoren leveren beslist genoeg power zonder enorm overpowered te zijn, alle figuren zijn goed mogelijke met een goede motorlooptijd. Uiteraard zijn er meerdere die gebruikt kunnen worden maar dit was zomaar een greep. Succes met de keuze!
Dat zijn idd de soort motoren waar je naar moet kijken. Ik vind de 2812 wel erg veel stroom trekken. Ik zou voor een 3536 gaan op 3s met een 40A regelaar. HK heeft vergelijkbare motoren: HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 35-36A 910Kv / 350W
Ik heb gevraagd om dit draadje naar elektrovliegen te verplaatsen, meer reacties, meer specifieke kennis. Dit subforum is bedoeld voor elektronica/apparatuur sec.
Let goed op die 910 kv is een beetje magertjes, je zou dan 4s lipo moeten gebruiken. Anders wordt het een beetje erg tam. Volgende sommetjes met 3s; 910kv X volts belast ca 11 volt = 10010 omwenteling onbelast x de driekwart regel is ongeveer 7500 toeren belast met prop. De motor die ik aanraadde 1250 kv x volts belast ca 11 volt = 13750 omwentelingen onbelast x de driekwart regel = 10300 toeren belast met prop. Dit komt veel beter in de richting. Ga je de genoemde motor met 4s lipo vliegen dan wordt je vliegtijd wel weer wat langer. Immers je verhoogt je voltagedus je amperage zal dalen. Het is gewoon rekenen. Met 4s kom je op plus/minus 15 volt = onbelast 13650 toeren belast met prop (drie kwart regel) kom je dan op ongeveer 10250 toeren. Alle berekeningen zijn gedaan met een 9x6 prop in gedachten. Ga je er een andere prop opzetten dan wordt het wel weer een ander verhaal.
Hoi Robert, hoe staat het met de bouw? Vliegt ie al? Weet je misschien of je hem met deze setup kan hand-launchen? Of is er iemand anders die dat weet? Aan hoeveel static thrust moet ik uberhaupt aan denken bij het hand launchen? Volstaat 1:1? Of is er een andere manier om het uit te drukken? Die Diamond van Staufenbiel zou 400w leveren, het is een outrunner als ik me niet vergis dus die moet statisch 4*400= 1600 gram leveren en die van HK 4*350=1400 gram leveren, meer dan 1:1 dus voor beiden? En waar heb je deze kit gekocht..? Heb zelf een 4* 60 ARF maar die heeft al een tijdje niet meer gevlogen.
Beste Gary27 Met de bouw gaat het niet zo snel, dit wegens drukke werkzaamheden en gezin. Ik heb alles nu zo ver dat de servo`s en motor en alles wat er bij komt kijken geplaatst kan worden, alleen ik had een lijstje gemaakt wat ik nog moet bestellen en die ben ik natuurlijk kwijtgeraakt, zal dus even opnieuw moeten zoeken van ik allemaal moet bestellen. ik heb komende dagen nachtdiensten dus alle tijd om het uit te zoeken. Gr Robert
Gary27 Ik heb kavanrc (duitsland) een mailtje gestuurd en van die man kreeg ik weer een telefoonnummer en intersite in nederland. Gr Robert