Goeiedag, Ik vlieg sinds een tijdje met een Dle 40 twin rond met hierop 2 krumscheid dempers gemonteerd. Probleem is dat ik sinds het monteren van deze dempers een bak respons mis vanuit lage toeren. Zijn er mensen die ook met deze motor vliegen en door geluidsristricties ook andere dempers hebben moeten monteren? Afstelling aanpassen heeft geen enkel nut gehad alsook schuiven met de dempers niet. Het lijkt alsof de dempers veel te veel weerstand geven.
als het geen reso pijpen zijn, heeft verschuiven geen nut. dus dat klopt wat zat er eerst op? pijp met minder restrictie kan meer power geven. de correcte zachte pijp zou ook gewoon zijn ding moeten doen.. is de eindpijp even groot als de vorige? Welke naald pas je aan met afstellen? tegendruk zal inderdaad best veranderen, spoeling veranderd dan zowieso kan makkelijk dat alles aangepast moet worden. welke prop zit erop? zit deze aan de zware kant van het spectrum, mis je iedere shetlandpony vermogen die vermist raakt meteen met oppakken
Standaard uitlaten gaven geen enkel probleem. Prop 20x6 Mezlik Onderuit rijker of armer heeft geen zin. Bovenin rijker of armer idem dito.
Ok, mijn 35cc da heeft een 20x8 mezlik, en loopt daar heel netjes mee. Ook onkritisch op afstelling, goed aantal toeren (weet ff het getal niet meer, dacht 7800 oid op de grond) Die heeft vanaf de start een krumscheid of zimmerman pijp erop. Als ik moet gokken, krumscheid Een twin heeft wat extra verlies tov een 1cilinder, maar niet zoveel… En jij hebt nog 5cc meer dan ik heb Ergens zit er bij jou iets wat hem nogal tegenhoud, eigenlijk ook al met je standaard pijpen erop. Als je de lage naald aanpast, is er enige verandering merkbaar? Lopen beide cilinders mee? Op mijn 70cc da twin heb ik wel s gehad dat hij niet lekker over half gas wilde, bleek 1cilinder dood te zijn/niet lekker mee te doen heb je luchtgeleiding in je kap? Origineel kan er vlot een situatie ontstaan waarbij 1 van je cilinders rijk loopt, en de 2e arm.. hitte en zo Welke pijp heb je exact, is die wel voor 40 cc of meer? hoe oud is je carb? Ik heb ff gehad (na 4of 5 jaar of zo) dat hij rot begon te starten, steeds een beetje arm leek te gaan lopen Carb rebuild, ff de membramen vervangen, de boel liep opeens een heel stuk beter
Heb je mischien een foto hoe je het hebt ingebouwd.. daar is vaak een hoop.meer uit te zien. Mischien is de prop wat tegroot? Draaide op een dle35 altijd een 18 inch.
Probeer het nou maar eens en roep niet iets van te voren terwijl je helemaal niet weet hoe en wat... Die uitspraak hoor ik heel vaak, "dat kan niet want...", terwijl mensen niet het flauwste benul hebben wat een halve seconde nu eigenlijk doet, of hoeveel dat is. Denk je dat dit vlot genoeg reageert? Electronic fuel control on 2 stroke with tuned pipe Je kunt mijn "gasduim" zien, dus je kunt zien hoe rap die motor oppakt. Kun jij zien dat daar vertraging op het gas zit? Nee? Jeetje...
ok, maar zou niet nodig moeten zijn... en als hij op de oude pijp opstelling wel een vlotte respons had, waarom dan nu opeens niet? Als je met de prop aan de zware kant, zit, snap ik dat je trucjes uithaalt. maar volgens mij zit hij niet aan de zware kant, eerder aan de lichte @raymon Wat voor prop had jij erop? mijn 35cc draait 20x8 mezlik, had jij 18x10 erop? merk maar ook nog vrij veel uit, heb ik wel eens begrepen.
Zat een menz op. Bedenk me nu dat het een 30cc was kennis heeft een eme35 en loopt ook op 18 inch. Maar die willen we nog op 19 inch proberen
Waarom niet? De geschiedenis van de techniek staat BOL van de dempers, vertragers en andere listige mechaniekjes (zoals accleratiepompen) als het om carburatie gaat. Zoek maar eens uit hoe een CV carburatur werkt, bijvoorbeeld. Of waarom bepaalde carburateurs acceleratiepompen hebben. Die discussie hier nu voeren gaat veel te ver, 90% van de mensen begrijpt dat simpelweg niet. Gewoon een vertraging er in, en 99% kans dat de problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Soms is gewoon een andere geometrie van de aanstuurheveltjes al voldoende (mits een normale servo gebruikt wordt). Ik zie soms, dat mensen een snellere servo op het gas zetten, om dzelfde reden ("ik HEB die snelle reactie nodig...") maar dat werkt vaak alleen maar averechts: De carburateurs zoals wij die gebruiken, zelfs de Walbro's en dergelijke, zijn extreem simpele dingen met maar heel beperkte mogelijkheden om het mengsel constant te houden. Als de gasklep significant sneller opent dan dat de motor in staat is op toeren te komen, kan zo'n ding het niet bijhouden, valt het mengsel uit de ontsteekbare range, en kakt je motor in elkaar. En daar helpt "afstellen" geen zier tegen want dan krijg je alleen maar dat op andere momenten het mengsel weer naar de andere kant van "precies goed" verloopt. Het staat nota bene in de user manual van de betere motoren (zo uit mijn hoofd de OS en Saito benzinemotoren manuals vermelden dit) dat TE snelle gasbewegingen problemen veroorzaken. Het is een bestaand, en reeds zéér lang (minstend 70 jaar of meer) bekend feit, dat bij carburatie motoren de smoorklep niet sneller zou mogen bewegen dan "het systeem" (het samenspel van carburateur, motor, uitlaat en de verschillende massatraagheden die hierin actief zijn, zoals vliegwiel, belasting, lucht en gassnelheden etc etc) kan bijhouden. Pas de introductie van volledig geregelde injectiesystemen loste dit probleem effectief op. Dergelijke injectiesystemen zijn door een veelheid van sensors en een hoop rekenkracht van de ECU in staat het mengsel actief binnen de ontstekingsgrenzen te houden.
waar ik meer op aan sla, is waarom het gedrag van de motor zoveel veranderd na de nieuwe demper als je ALLEEN demper wijzigt, dat is wat ik hier hoor tikkie meer tegendruk, tuurlijk, maar dat zit na de verbrandingskamer daar zou de carb geen last van moeten hebben. DLE heeft walbro (achtig) erop misschien dat er wat teveel restrictie in zit, iets raars in de pijp waardoor de spoeling in de kamer veel slechter wordt maar dan zou het toch wel een beetje wild aangelegd moeten zijn als de prop op het randje zit, zou hij nu misschien over het randje zijn, dan loopt de boel gewoon slecht. dan krijg je inderdaad de boel ook niet goed afgesteld. maar met 20x6 op deze 40cc, en 20x8 op mijn 35cc lijkt me niet dat hij te zwaar gepropt is maar je zou denken dat de afstelling niet veel veranderd na een verse pijp gedrag, ja vermogen, tuurlijk maar goed lopen en na de pijp niet, dat is wat ik me dan stiekem af vraag ik vind de achtergrond altijd leuk, waarom doet zo'n kreng iets onverwachts helpt op het eind altijd wel ergens een keer
ik ben trouwens met je eens van die servo etc hoor ik merk het aan mijn motoren ook, de 3001's in de oudste kisten geven dezelfde gas repons als in nieuwe kisten met moderne servo's geometrie heb ik ook vaak zat als uitdaging gehad maar dan loopt de motor vanaf stationair wel mooi door naar volgas alleen halfgas bv niet te regelen dan is inderdaad vertraging etc een oplossing. maar een werkende combinatie, 1 ding wijzigt (groot ding), dan zo'n verschil, krijg ik vragen van
En of de carburateur beïnvloedt wordt door een andere tegendruk . Dat heeft te maken met spoeling van cilinder ruimte en carter vulling . Een demper met iets meer tegendruk laat de cilinder minder makkelijk spoelen waardoor de rest druk in het carter hoger is waardoor bij carter inlaat slag er minder volume binnen treedt .dus weldegelijk invloed. Een resonantie pijp heeft pas tegendruk op hogere toeren . Een 20x8 van het ene merk is niet gelijk aan het andere merk . Een mens prop is qua profiel dikker dan een fiala . De walbro carburateurs zijn eigenlijk zeer basale carburateurs gaan ze sneller open dan de motor optoert verlies je inlaat onderdruk en dus trek op je sproeiers. Ik kijk hoe snel mijn motor oppikt van stationair naar vol gas en dat is mijn vertragings tijd op de servo . Werkt altijd monster . Uitlaatwissel of prop wissel is altijd je afstellingen controleren . En als eerste controleren of je Hall sensor wel goed staat . Bij EME staat deze op een positie dat de motor loopt ,niks meer dan dat . Ideale punt is 28 graden voor bdp bij magneet net de hallsensor is en net wil deactiveren ,daar ontsteekt de ontsteking . Een ideale prop voor jouw motor is een 19x10 een 20x8of 10 is net te groot voor het 3d vliegen .die maten zijn goed voor schaal vliegen .
De carburateur heeft OVERAL last van... Als je wat aan de uitlaat verandert waardoor de doorstroming verandert, heeft dat onherroepelijk ook effect op de doorstroming in de carburateur, want wat er niet uit kan, kan er ook niet in, en wat er sneller uitgaat MOET er ook sneller weer in. En die dingen kunnen ZEER grillig en onvoorspelbaar zijn, totdat je wat dieper ingaat op de "fluid dynamics", de stromingsleer van gassen. Ik begrijp daar ook lang nog niet alles van, al begin ik meer en meer een intuïtief begrip van die dingen te krijgen. Het kan al zo simpel zijn als bijvoorbeeld een minder volledige spoeling bij lage toerentallen. Dat beïnvloed het bereikbare koppel onderin, en daarmee STERK het vermogen om te accelereren. Stel nou, dat je servo een looptijd van 0,2 sec heeft, en die motor kan met de originele uitlaat in 0,1 sec van 1000 naar 3000 toeren accelereren (Je praat dan over ongeveer 5 a 10 omwentelingen). De gasklep staat tegen die tijd nét half open, en de motor begint in zijn vermogensband te komen, gaat steeds meer koppel ontwikkelen, en de boel blijft volgen. Nu verstoort die uitlaat dat een beetje doordat er vers mengsel door de poort verdwijnt en uitlaatgas in de cylinder blijft hangen... Zeg, die verslechtert het acceleratievermogen in die eerste 5 a 10 omwentelingen met, zeg, 25%. Dan draait die motor maar 2500 omwentelingen na die eerste 0,1 sec, en heeft hij daar maar 3,75 tot 7,5 omwentelingen voor. Het gas staat dan eigenlijk al te ver open, het toerental is er nog niet, carb vacuum valt weg (en DUS brandstoftoevoer), mengsel verschraalt heel heftig, motor verliest koppel en hij "valt er af". Gasklep gaat ondertussen onverdroten door met openen, en je kijkt tegen een onherstelbare flame-out aan. Rijker zetten (normaal een probaat middel om acceleratie op gang te helpen) helpt in dit geval NIET, want die spoeling onderin was al slecht en daar door was er al weinig zuurstof beschikbaar voor de verbranding, en de boel wordt daar dus niet beter van. Ik noem maar een zijstraat, ik wéét niet of dit is wat er gebeurt, maar het is niet onmogelijk. Maar nu vertraag je die servo naar 0,3 sec, en nu heeft die motor 0,15 seconden voordat het gas half open staat. Zelfs met die licht verslechterde spoeling bij stationair, moet hij in die 0,15 seconden toch al wel ruim boven die 3000 toeren zitten waarbij de gang er lekker in komt en de spoeling weer normaal gaat functioneren. En wellicht doet die uitlaat het bovenin WEL goed, en loopt hij daar alleen maar beter. Daar valt van een afstand weinig van te zeggen.
Ik zal weer eens wat gaan choochelen met vertragingen en opneem tijd. De motor staat op een Ultra Stick dus staat vol met z'n snufferd in de wind. Wanneer de uitlaten koud zijn is het al helemaal een drama. De motor van het filmpje neemt idd gewoon perfect op.