Sleepkisten: Multiplex Easycub (Willem) en Graupner Kadett (Hendrik)

Gefeliciteerd!
Ziet er allemaal goed uit, inclusief de sleepbeelden. :)

Veel plezier met de Kadett, en nog vele succesvolle sleepjes...

Groet,
Gerben

Ja man, hij vliegt heerlijk. Maar je hebt gelijk hoor. ff wennen aan deze kist. Ook moet ik iets meer op richtingsroer gaan werken en een schakelaar instellen voor de sleepstand (met een beetje hoogteroer erbij zodat je nauwelijks up hoeft te geven bij het slepen. Leuk leuk leuk, weer een ervaring rijker. Samen met de nieuwe F3A aanwinst en de Bunte valt er in 2011 lekker veel te leren. Ik ben er klaar voor!

Laatst bewerkt:
Omdat Hendrik nu een Kadett heeft als sleper, heb ik zijn Easycub over kunnen nemen.
Het is mijn bedoeling om komend seizoen met mijn neef Steven sleep ervaring op te doen.
Daarvoor moet deze Cub wel eerst opgeknapt worden.
Dit proces en het resultaat zal ik hier rapporteren.
Ook de mogelijkheid van een Huclepack(of hoe schrijf je zoiets) gaan we meenemen.
Eerst een onderzoek naar de huidige aandachtspunten.

De tekortkomingen:
1) Vleugels zijn te slap bij aanduiken
2) Servo's zijn te slap
3) Stijfheid motorcompartiment is onvoldoende
4) Landingsgestel is te slap
5) De Flaps zijn wel aanwezig maar nog niet ingebruik
6) Cosmetisch is e.e.a. te verbeteren.

Kortom een leuk lijstje die op te lossen is.

De servo's zijn de simpelste, HTX90 1,6 kg trust, kunststof tandwielen , analoog.
Hiervoor heb ik nu Turnigy 2,2 kg trust metal, digitaal.

De slappe vleugel wordt veroorzaakt door een (te) korte koolstof staaf.
Dit wil ik oplossen door de vlakke onderkant van deze vleugel in z'n geheel te lamineren met 1,5 mm balsa, aanbrengen met PU-lijm. Dit NADAT ik eers de nieuwe servo's geplaatst heb, ook voor de flaps.
Ik verwacht dat dan de stijfheid sterk zal verbeteren.
Voordat ik dit ga doen even jullie mening over dit laatste.

Willem, ik vind het super dat hij in ''de familie'' blijft. Heel veel succes met het opknappen. Je weet dat ik er ZO mee gesleept heb (2 meter zwevers), maar het ook wil ook wat, en de tekortkomingen die je noemt zijn juist. Wat betreft balsa op de vleugel: lijkt me zeker wel sterk genoeg te worden, maar ook best zwaar. Er zullen wellicht meerdere wegen naar rome zijn (zoals een extra koolstofbuis aanbrengen wellicht. Maar goed, daar zijn andere ingeweide, doorgewinterde modelbouwers die daar vast veel meer nuttige dingen over kunnen zeggen....

Er zullen wellicht meerdere wegen naar rome zijn (zoals een extra koolstofbuis aanbrengen wellicht..

is een carbon latje(dus zeker geen buis ;)) IN de vleugel aanbrengen over de ganse lengte geen oplossing?
Dan blijft de vleugel superstijf en het gewicht neemt slechts met een luttige 10-20gram toe.

Vleugels te slap, romp te slap...
Op te lossen door versterkingen en daarmee gewicht toe te voegen, waardoor de constructie verder belast wordt. Met een beetje mazzel wil je dan nog wat meer vermogen installeren, nog meer gewicht en grotere krachten door het hogere vermogen.

Is het niet een goed moment om even pas op de plaats te maken en te overwegen wat je precies wilt en of het model wel geschikt is voor deze wensen?
Kan het zijn dat er nu gewoon teveel vermogen op de Easycub geplaatst is, waardoor de rest van het model als te slap ervaren wordt?

Groet,
Gerben

Dat denk ik inderdaad ook. Het ding vloog en sleepte prima, enkel de aileronservo's hadden een beetje weinig stelkracht. Persoonlijk zou ik er verder niks aan veranderen.....

renoveren Easycub

Dat denk ik inderdaad ook. Het ding vloog en sleepte prima, enkel de aileronservo's hadden een beetje weinig stelkracht. Persoonlijk zou ik er verder niks aan veranderen.....

Het betrof idd alleen de uiteinde van de vleuges omdat de laatse 20 cm niet voorzien was van een carbonstaaf. Hiervoor zou ik idd een carbon strip aan kunnen brengen.
De servo's 1,6 kg trust zijn nu vervangen door , MG , digitaal 2,2 kg trust.
Ook heb ik de servo's voor de flaps geplaatst.

De romp is sterk zat maar het mototcompartiment minder. Dit heb ik onzichtbaar opgelost met saté prikkers in/door het schuim te prikken. Dit geeft veeeeeel meer stijfheid waardoor mijn iets grotere motor nu trilligsvrij kan draaien.

Veel meer dan nog een likje verf ga ik niet investeren. Vooral vliegen en slepen!!
Het zal beperkt zijn tot het slepen van 2,5 meter en 2 kg...klein spul dus.
Bovendien zal het meestal een handstart worden omdat het gras vaak te lang is.
Het gevolg is dan ook dat er een klapprop op moet.

Laatst bewerkt:
Dank, ik ga proberen om de ARGO 2,5 m 1,8 kg naar boven te krijgen
Eerst maar even goed oeffenen om de kist netjes te vliegen. Het voelt anders aan dan een zwever.

Zou ik dfe eerste keren niet doen als ik jouw was. Mijn Grunau Baby (235cm, 1400 gram) was ernstig op de rand. Als je slim bent begin je iets kleiner.

Ja, gewoon tot 2 meter kisten wil prima, iets erboven is op het randje. Als je gaat experimenteren tot het randje: sleep dan een zwever met sleepkoppeling, en niet met klitteband ;)

we gaan het eerst eens met de asw15 EPP 2meter proberen of de E-glider EPP 2m , kan ook niets mee mis/stuk gaan. En idd met een sleepkoppeling.
Laat het eerst maar eens goed weer worden op het moment dat ik niet hoef te werken.
Dit laatste blijkt vaak een lastige combinatie, vooral als er geexpirimenteerd moet worden wil je de betere omstandigheden hebben....geduld.....

Back