Sleepkisten: Multiplex Easycub (Willem) en Graupner Kadett (Hendrik)

we gaan het eerst eens met de asw15 EPP 2meter proberen of de E-glider EPP 2m , kan ook niets mee mis/stuk gaan. En idd met een sleepkoppeling.
Laat het eerst maar eens goed weer worden op het moment dat ik niet hoef te werken.
Dit laatste blijkt vaak een lastige combinatie, vooral als er geexpirimenteerd moet worden wil je de betere omstandigheden hebben....geduld.....

Mijn geduld raakt op :D. Nee hoor, geintje, maar heb je inmiddels al gesleept?

even een vraagje:
Zijn de struts op het stabilo ook noodzakelijk als je niet met de Elektro Kadett gaat slepen?

Nee, die zijn puur om te sleeplijn te geleiden als de zwever van links naar rechts gaat. Dan gaat de lijn over het kielvlak heen en blijft niet hangen. Voor gewoon gebruik is dat niet nodig.

Vandaag gevlogen in Saasveld (zie draadje bij ''zweegvliegen''. Na de eerste sleep deed ik iets doms: ik lande met de lijn nog aan mijn kadett gekoppeld, en aangezien het een tamelijk klein veld was, met veel prikkeldraad eromheen, kwam ik tijdens de landing dus met de lijn in het prikkeldraad. De schade viel erg mee, alleen het landingsgestel er onderuit. Ook een stukje schot mee gescheurd. Van de week als ik tijd heb even repareren...

Huh? heb je de weerberichten gehoord/gezien? Mag ik de drijvers wel onder de Kadett knopen, haha.

nee, we krijgen wind en veel regen.

Het is er toch van gekomen...... de FunCub van Hendrik gebruikt als sleper voor een 2k sleper van 2,1 meter. Het valt dus niet mee als sleper mooi vlak omhoog te komen.
Maar met vallen en opstaan lukt allles.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Hendrik,
Ik heb inmiddels ook al een tijdje een Kadett in mijn bezit. Destijds gekocht met het idee er ooit ook mee te gaan slepen. Op het moment vlieg ik met een 3S setup en dat gaat prima, en toereikend voor slepen denk ik (volgas is bijna verticaal) Het enige wat ik nog nodig heb is een sleepkoppeling en struts op het kielvlak. De koppeling die jij gebruikt hebt, van welk merk ik deze? Of heb je deze zelf gemaakt. En wat voor servo kan ik er het beste voor gebruiken?

Hoor het graag!

Groeten Rick

Het enige wat ik nog nodig heb is een sleepkoppeling en struts op het kielvlak.

moest je die van graupner bestellen, die hebben er 2... dus let goed op :-)
Ik denk dat het vooral kwa stevigheid de 2de link zou moeten worden:
Graupner F-Schlepp-Set

Graupner Schleppkupplung II

Daarenboven kan deze "makkelijk" zelf gemaakt/nagemaakt worden door een aluminium bout te doorboren met een kolomboor en er bovenaan een gleuf in te slepen (als je de randjes niet vergeet af te vijlen/polieren :-) )

Sorry Rick, ik zie nu pas je vraag. Ik weet eerlijk gezegd niet wat het merk van de koppeling is (zal zo ff googelen). qua servo is een servo met 10 kg trekkracht voldoende (zwevers erachter van 2 meter). Ik sleepte overigens wel met 4s.

Bedankt voor je reply!
Zo'n koppeling lijkt me prima zelf te maken, ik ga er maar eens mee bezig. En heb je bij het inbouwen nog extra verstevigingen aan de constructie (spanten) gemaakt?

Groeten Rick

Bedankt voor je reply!
En heb je bij het inbouwen nog extra verstevigingen aan de constructie (spanten) gemaakt?

Groeten Rick

Ja, de liggers die tegen het spant aan lopen doorzage, en vervolgens heb ik er een vuren valkje (van ongeveer 10x15 mm in verlijmd. Daar een keep uit waardoor de koppeling tussen spant en versteviging komt te zitten. Zie foto

Thanks, hier kan ik wat mee!

Mijn laatste vraag heeft betrekking tot de struts aan het stabilo: zijn deze altijd nodig? Want ik heb in filmpjes van Gerben zijn sleper gezien dat hij geen struts had, maar dan sleepte met zo'n stuk isolatieschuim over de eerste meter van zijn sleeplijn. Is dit een afweging die je kunt maken? Want ik vind het een lelijk gezicht met die struts:p

Groeten Rick

Back