Slepen met een X-tra 2x2

Een tijdje geleden heb ik een aantal vragen op het forum gesteld over het slepen met een oude F3A-kist, een X-tra 2x2.
Alle reacties waren me zeer welkom omdat ik me als leek nog moest vol zuigen met alles op sleepgebied. Er naar kijken is niet moeilijk maar het doen is wel net even anders. Erg snel van dees en gene reacties gehad die voor mij waardevol waren en enkelen die te denken gaven. Ik kan helaas die duscussies niet meer vinden, dan had ik daar kunnen aansluiten.

Een tendens was: "Niet aan beginnen, zo'n kist is veel te fragiel en te snel".
Maar dat moet je net niet tegen een tegendraadse plattelander uit de Achterhoek zeggen. De meest stille sleepkist op het veld, onder de 80 dba! Daar kunnen de benzine slurpers een puntje aan zuigen!!

J.l. zaterdag zeer succesvol met de gele, iets kleinere Ka6e (spw. 4mtr. gew. 4,5 kg) een aantal vluchten gemaakt. De routine moet nog opgebouwd worden maar de adrenalinestoten waren héérlijk!!

Zie op Forum-Foto's pag. 7, onder Pietjeduc een paar plaatjes over de ontkoppelhaakinbouw en de kisten.

Opgedane ervaringen:
De wedstrijdprop op de OS 160 FX een 17x12 1/2 type N vervangen door een 18x10 standaard, die statisch gemeten, een simpele unster tussen vastzetband en paaltje, 20% meer trekkracht opleverde. (Een boerenfluitjesmethode, ik weet het, maar alle randvoorwaarden bleven gelijk, dus de procentuele verschilwaarde is okay!! Zo simpel is de wetenschap. Gemeten waarden onder de genoemde methode resp. 5 en 6 kg trekkracht.)

Sleeplijn: 25 mtr. lengte, 5 mm gevlochten soepel nylon.

Breeklijntjes: breekkracht 10 kg aan de sleper en 7 kg aan de zwevers. De 7kg is aan de veilge kant want éénmaal na wel een beetje slingerwerk was die gebroken, maar dat was de bedoeling.

Wie vragen heeft is van harte welkom,
groeten Piet Boesveld.

Laatst bewerkt:
Hee Piet,

Zie je wel ik heb echt weer wat gemist zaterdag :cry:

Maar vanaf woensdag is het de planning dat wij er ook weer elke woensdag zijn dus dan zullen we wel weer genoeg meemaken ;-)

Goed dat je gesleept hebt moet zo`n kist, kan op zich best, heb ook Erwin wel eens zien slepen met zijn Sukhoi met 58cc zonder ontkoppelhaak maar gewoon vast gemaakt onder zijn cockpitkap schroef :-)

Succes met verdere sleepvluchten.

Grt,
Berto.

Back