Ook even onze recente ervaringen

....klittenband gaat erg goed, wij hebben de beste ervaring, na wat geprobeer, met 10 cm klittenband, maar dan wel een strookje van 0,5cm cm breed. Idd de zachte kant op de zwever. Een smalle strook, langer dan de 5cm van Arjen

zorgt ervoor dat je in de trekrichting van de lijn toch voldoende "plak" hebt.....komt er zijwaarts druk op het klittenband dan gaat zo'n dun streepje toch wat sneller los dan een brede strook. WE hebben geloof ik 4 grondzwaaien gehad met roodkapje en die kwam aan het begin van de zwaai zeg maar al los van de lijn.
Van vastzitten hebben wij nog geen last gehad....eerder te snel loskomen.
Opgooien is het meest veilig hebben we gemerkt en voorkomt grondzwaaien...gewoon lijn strak trekken, sleper volgas, en een paar passen meelopen. Met lichte zwever zoals de roodkapje 2.5m / 1 kg is gooien niet echt nodig.....maar de asw van Huey is wat zwaarder 2.4 m / 2kg en die wil wel ff een zet mee hebben.
Wat helpt is als je weet hoeveel meters je sleper nodig heeft om los te komen.....Slijm testte dat altijd ff voor het slepen...zijn caravelle is met met een beetje tegenwind meestal met 5 meter los.... en dat is ook vaak de afstand die je met de zwever meeloopt.
Met 20 meter lijn (niet te dun / te licht) worden de meeste klappen zo bij de start gedempt door het gewicht van de lijn. Ik gebruik(te....mijn lijn ligt nu ergens in het bos in bergeijk

) 20 meter waslijn 3mm geplastificeerd van de action ...lijkt erg dik zwaar maar werkte perfect.
en idd hoe steiler hoe beter... maak de eerste sleepjes een rechte klim en ga niet moeilijk doen met bochten draaien is mijn advies...ONze eerste sleepjes vond ik eng en ik gooide de zwever er al snel af, al deed ik dat wel met hoogte genoeg... Loopen niet nodig sleper naar links, zwever naar rechts..... inmiddels draai ik na een 30 tal klittenbandsleepjes met Slijm en de roodkapje op de sleep rondjes rond het veld

Mijn ervaring met roodkapje en de asw is dat je eigenlijk alleen op ri- roer moet sturen en een beetje aileron)
en deze.. wel een grondstart (doen we inmiddels niet meer) wat wazig..maar je ziet dat de lijn en het klittenband mooi de klappen opvangen. De zwever roodkapje, een 2 asser volgt mooi de slepert. Het probleem bij deze sleep was meer dat ik aan het overcorrigeren ben met het ri-roer.....pilot induced oscillation...

(was ons 3e sleepje pas

)