Snelheidsregelaar

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Mickey12, 26 sep 2013.

1. Mickey12

Mickey12

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Kan het zijn dat de robbe Rsc 560 met 2 graupner 700 bb turbo niet in te regelen is. En welk type accu is hier het best voor, lood of lipo?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Kan je die Robbe regelaar wat beter specificeren, ik kan hem niet vinden.

Groet,

Ad Bakker

3. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo mickey
    hoeveel cellen heb je der op hangen
    dit is wat ik kon vinden over deze regelaar
    8,4 - 36 volts (7-30 NC)
    en die regelaar blijkt ook geen bec te hebben en hij heeft alleen maar vooruit
    meer is er voorlopig niet over te vinden mijn gedacht

gr raf

4. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    12 V of 3S LiPo kan alle twee, maar ik was meer benieuwd naar de hoeveelheid ampères die deze regelaar aankan.
    Daarnaast heb je het nu weer over Graupner speed 700 motoren, maar daar heb je er meerdere van. Wat is de complete aanduiding/specificatie.

5. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
  6. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    OK bedankt. Zo te zien ook nog met waterkoeling, allemaal veel te zwaar voor een voerboot.
    Even kijken welke Graupner 700. Als het de 12 V versie is slaat het weer nergens op, slurpt stroom en een no load speed van 11 600 omw/min.

7. Mickey12

Mickey12

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Hoi,

Het is de robbe rsc 560 up 60A 7-30 nc fet top por hec opto.
    Artikel nummer is 8354.
    Heb ook op het net gekeken en is in Duitsland ook op een forum bekend,
    Maar daar kregen deze ook niet geprogrammeerd.
    Ik wil deze gebruiken in een moonraker om de buitenste stuurmotoren te regelen, 2x graupner 700 bb turbo 12 volt en nu zat ik te denken aan loodaccu's om te voeden.
    Gebruik hierbij een robbe f 14 zender, ik heb geen achteruit nodig omdat dit door omkeerkleppen gebeurt.

Groet Mick

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Sorry, ik liep 2 discussies door elkaar te halen:confused:. Dat krijg je wel met dit soort nietszeggende discussie titels.

De moteren vragen 12,5 A bij maximale efficiëntie, dus mag dat geen probleem zijn. Misschien is dan de waterkoeling niet echt nodig, maar dat is een kwestie van controleren.
    Ik weet niet wat er te programmeren valt aan deze regelaar. Daar moet je echt dan een gebruikershandleiding voor hebben want dat gaat met geluid en/f led signaaltjes die je dan wel moet begrijpen natuurlijk.

Groet,

Ad Bakker

9. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar draait dit soort motoren in dat gebied Ad? Of draaien ze meer dan 12,5ampere? Bij modelvliegen wordt ook maximale eefficiëntie opgegeven maar de stroom is daar vrijwel altijd (veel) hoger zodat je rechts van de efficiëntie-piek vliegt.

10. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Deze motoren werden standaard bij de Moonraker geleverd Ron, alleen gaf Graupner niet op welke regelaar (een gewone regelaar zonder schteruit, meer zeggen ze niet). Ik ga ervan uit dat die dus niet te hoog belast zullen worden.

Die regelaar kan ik niets over zeggen. Wel zie ik dat die waterkoeling aansluitingen heeft, dus de vraag aan de topic starter is: ligt er een voorziening voor waterkoeling in de boot?

Groet,

Ad

11. Mickey12

Mickey12

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Bedankt voor de reacties maar kan nergens een user manual vinden.
    Ga maar eens een mailtje aan robbe Duitsland wagen, want wat ik ook probeer met het drukknopje aan de achterkant ik krijg alleen maar dat deze in vollast op de zender iets harder gaan draaien. Hierbij lijkt het of de nullast op de zender dan bijna vollast is.
    Mocht ik reactie uit Duitsland krijgen laat ik dit weten.
    Is er ook iets vergelijkbaar voor deze regelaar te adviseren.
    Eventueel moet ik nog waterkoeling aansluiten maar ben nog aan het bouwen.

Groet Mick

12. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Een loodaccu voor deze boot is minder slim.
    Het is veel gewicht, terwijl de boot vrij "los" (Hoog op het water) moet lopen om snelheid te maken.
    Boven is de spanningscurve van een loodaccu veel geleidelijker dan een NC, NiMh of Lipo-accu.
    Ik heb de Moonraker ook gehad en had er toen NC-cellen in.
    Ook met lood geëxperimenteerd, maar de snelheid was er al rap uit, omdat de boot in feite te diep in het water lag.

13. Mickey12

Mickey12

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Hoi Roel,
    Weet je nog wat voor regelaar je er in had zitten en kan ik met lipo's uit de voeten met deze motoren. Ben erg benieuwd wat je van de moonraker vond.

14. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Heb je er wel rekening mee gehouden dat deze regelaar geen BEC heeft? Je zal de ontvanger dus zelf van een losse accu moeten voorzien anders werkt het echt niet!

Voor de motoren maakt het niet uit welke accu's je gebruikt. Voor jouw auto maakt het toch ook niets uit of je een stalen brandstof tank of een plastic tank hebt? In beide zit benzine en daar draait je motor op.

Of je nu een loodaccu, NiMH of LiPo's gebuikt dat maakt niets uit, er zit "stroom" in die accu's en daar draaien je motoren door. Het enige probleem wat er kan ontstaan is bij de regelaar. Als je LiPo's gebruikt MOET de regelaar stoppen als de spanning tot 9V (3V per cel) is gezakt anders gaat je LiPo accu kapot. Als de regelaar later stopt kan dat dus je accu mollen. Je zal er misschien een losse controle op moeten zetten die jou laat weten als de spanning die 3V per cel nadert. Je kan de boot dan nog naar de kant halen en zo voorkomen dat je de accu vernielt.

15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Mick,

De Moonraker is een snel varend jacht, daar wil je zo weinig mogelijk ballast in vervoeren, loodaccu's vallen in die categorie.
    Roel gebruikte destijds NC cellen, tegenwoordig heb je bij hetzelfde gewicht een veelvoud aan capaciteit als je Lipo's gebruikt.

De motoren die je gebruikt zijn wat toerental betreft aan de magere kant voor de Ø 29 mm jet en krijgen het waarschijnlijk behoorlijk voor hun kiezen.
    Meestal tref je aan deze jets de 9,6V 700 Neodym aan, die dan ook nog van waterkoeling is voorzien:
    Graupner SPEED 700 BB TURBO Neodym 9,6V

Echter, met de Neodym motoren redt je het niet met een 60A regelaar voor beide motoren, ook voor de 700 Turbo kon dat wel eens krap worden, daar een jet aandrijven zwaar werk is en de motoren gemakkelijk piekstromen rond de 20A kunnen trekken.

Als je de regelaar aan de praat krijgt, dan sowieso de waterkoeling aansluiten.

Groeten, Jan.

16. Mickey12

Mickey12

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Nogmaals bedankt,
    Ik wil eerst aan de gang met wat erbij zit en eventueel later modificeren.
    Kreeg vandaag al mail handleiding van robbe Duitsland terug over deze rsc 560, zeer goed geregeld daar. Als er iemand interesse hierin heeft kan ik dit wel posten. Heb gelijk de regelaar ingeleerd en werkt naar tevredenheid maar ga ook even meten wat deze motoren aan stroom trekken dit I.v.m. de waterkoeling.
    Misschien een kleine proefvaart want het wordt dit weekeinde goed weer.
    Groet mick

17. Mickey12

Mickey12

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Hoi allemaal,

Ga eerst aan de gang met wat ik heb, mailtje naar robbe Duitsland en per omgaande een gebruiksaanwijzing voor de rsc 560 terug gekregen. Perfect geregeld daar. Heb deze nu ingeleerd en ga nu de stroom van beide motoren meten om te kijken wat ze trekken en zal dan gelijk de waterkoeling aansluiten.
    Bedankt voor de reacties,

Groet Mick

Deel Deze Pagina