Hallo allemaal ik zag dat Sommige traxxas modelauto’s asbest hebben. Ik kon hier niets vinden op de forum. toch maar even waarschuwen. Groeten Mark https://www.ilent.nl/actueel/nieuws...egen-asbesthoudende-radiografische-modelautos
OK, even wat linkjes gevolgd.... Klinkt misschien overdreven maar het gaat hier om slipper pads, een vrij klein onderdeel. Probleem alleen is dat dit een regelmatig vervangbaar onderdeel is en je dus geen zicht hebt op wat je krijgt, zeker diegene die "goedkoper" over de grens kopen uit landen waar men niet zo nauw kijkt.
nou, het blijken toch wel een hoop series te zijn ook gewoon europees bestelde en geleverde auto's Toevallig heb ik er 2, waarvan 1 zeker in de terugroepactie zit (brushed erevo 1/16 van 2 jaar oud ongeveer) het is inderdaad maar een klein onderdeel, maar als je het niet weet is dat toch onhandig nu is zo'n slipper geen onderdeel waar je dagelijks aan zit, en het is ook nog een afgesloten ding. maar als je hem een keer open hebt, zeker geen ventilator op de stofbende zetten...
Het gaat er met name om (mijn gedachte) dat wanneer iemand zo'n onderdeel vervangt, zit al dat stof van die onderdelen gevangen slipperclutch zit in een afgesloten onderdeel tijdens vervangen maak je dat open. Dus ga je dan met blazen het stof eruit halen, en ademt daarna de wolk goed in, is er een vrij grote kans dat je asbest inademt. daarna is de kans aanwezig dat je er na 1 of 20 jaar last van krijgt. of helemaal niet. maar de ervaringen zijn dat 1 deeltje voldoende kan zijn, dus is men er voorzichtig mee. Als je dat weet, spoel je de boel leeg in de wasbak, spoelt het spul weg. door nattigheid gaat het stof de lucht niet in. Maar voor een bedrijf (zoals traxxas) moeten ze dan de 100% veilige route bewandelen niet de klanten laten klooien met asbest. daarom geven ze aan dat je de auto op mag sturen, en dat zij de onderdelen wisselen.
Het meest opvallende is dat het om een EU waarschuwing gaat terwijl deze componenten de hele wereld over gaan. Blijkbaar is het voor andere werelddelen minder gevaarlijk. Nu weten we dat de EU hogere veiligheidseisen kent dan de rest van de wereld.....
dat weten we stiekem al een poosje.. in de snelwegtunnels in nederland zitten regelmatig ook apparaten die luchtkwaliteit testen. sinds de tijd dat de oostbloklanden "opeens" heel veel deze kant op kwamen, is het aandeel asbest in de lucht ook exponentieel omhoog gegaan. omdat het bij hun ondertussen ook discutabel is geraakt, wordt het weer minder maar het is in veel delen van de wereld niet verboden, wordt het gewoon nog toegepast