Sonny van 711mm spanw naar 1500mm

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Ton van Munsteren, 1 okt 2015.

1. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Hoewel ons veld niet echt geschikt is voor een lijnstart, loop ik al lang met het idee om iets niet al te groot te bouwen om toch met een kort lijntje wat te kunnen spelen. Heb dat vroeger veel gedaan en hoewel electro erg leuk en vooral handig is, wil ik toch weer met een lijntje starten al was het alleen voor de fun. Door al het Retro en Vintage gebeuren ben ik daar zelf ook een beetje door gestoken en leek het me leuk de Sonny van Graupner wat uit te vergroten naar een spanw van 1500mm. Op Outerzone de tek van de Sonny gevonden en met Rhino uitvergroot inclusief wat aanpassingen aan de constructie. Voor de liefhebber komen hier wat plaatjes van de bouw. Laten we maar beginnen met een plaatje van de originele Sonny.

Heb ook al wat plaatjes van de Sonny 1500mm hiervan een beginnetje :

Zo een begin is er

Ton

Gea, TheNorb en Ariel vinden dit leuk.
  2. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Leuk Ton !

Ik ken de sonny nog wel uit de Graupner catalogus. Vroeger altijd heerlijk om door te bladeren.

Mvg,

Bart

3. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    suc6 met je hoogstart plannen op het veld Ton ... ;)

Als je het ergens anders wilt proberen kan je meerijden.. Hoogstart heb ik klaarliggen :D

4. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
  5. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Bart , dank je en ja was en is nog steeds leuk om in een catalogus van, al die oude merken terug te kijken.
    Het leuke vind ik juist nu, dat heel veel modellen weer terug komen als retro model, heerlijk ouwe tijden herleven.

Bob, gaat helemaal goedkomen eerst maar even kijken of de Sonny een beetje wil vliegen, slepen door een oldtimer kan ook altijd nog.

Flymax, dank voor de link had ik nog niet gezien, zit wel veel op rc-netwerk de retro draadjes te volgen en kom daar heel veeeeel leuks tegen.

Ton

6. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Laatst bewerkt: 2 okt 2015
  7. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Jitze , heb gelijk even gekeken en ook deze tegengekomen : http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=50932&aff=770917
    Zal volgende week wel binnenkomen, komt mooi uit kan de Sonny volgend weekend gelijk aan de lijn omhoog.
    Nog wel even een haspeltje maken voor de startlijn, maar heb daarvoor nog een mooi voorbeeldje van me Pilot Jimmy dat setje zat toen bij de kit.
    Was een erg leuk en handig setje , de Jimmy was trouwens ook een heel leuk zwevertje en ook leuk spelen met alleen een handstart.
    [​IMG] [​IMG]

Kan natuurlijk ook slepen achter de Tomboy ben der drie aan het bouwen moet wel lukken om de Sonny achter 1 van de 3 te hangen.

En anders bouw ik hier nog effe snel een nieuwe van kan Con de Sonny hiermee omhoog slepen, zou zeker een leuke combinatie zijn.

Ton

8. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Leuk, een opgedikte First Step.

Als je het elastiek te laat binnenkomt moet je het even laten weten, ik heb precies dezelfde hier ongebruikt liggen.

9. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Hier nog wat meer plaatjes de Sonny schiet al aardig op

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Ton

10. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Ik sta klaar met de camera Tonnie!
    laat maar weten wanneer!

11. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Gaat goed komen Bennie geef wel een gil, heb de silicone start elastiek ook binnen en al een lekker stukkie met de folie op weg.
    Moet dus lukken om zaterdag wat te smijten om te proberen en wie weet ook aan de kabel omhoog.
    Wel voorzichtig eerst veel plaatjes schieten, want heb al de vraag gekregen van RCM&E om het model met tek in te sturen.
    Ton

12. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Bennie , de Sonny is er klaar voor en de lijn is ook gereed.
    Niet doorvertellen maar donderdagavond in het donker de Sonny even een zetje gegeven en dat zag der veelbelovend uit.

Hier nog wat plaatjes :

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

13. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
  14. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Leuk, Ton (weer) aan het elastiek!! zo te zien was het windje ook nog eens gaan liggen, des te leuker.
    Als ik het vleugeltje zie doorbuigen zullen we het EMC rubber maar beter niet gebruiken voor de Sonny :D

Gefeliciteerd met de bijzonder succesvolle maiden Ton!!

15. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Leuk filmpje, toestel is leuk geworden. Mooi kleurenschema en mooi vliegbeeld.

16. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik dacht even dat Ton geheel en al van het forum verdwenen was . . . :weetnie:

Niet dus! Goed bezig! :thumbsup:

En daarna die van Robbe, Hegi, Krick en Simprop. En als het meezat de nieuwste FMT nog maar weer eens doornemen . . . :)

jan.

17. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Nee Jan niet weg maar wel veeeel minder reageren, gebeuren hier nog te veel leuke dingen om helemaal te verdwijnen.

Ja heerlijk he al die catalogi lekker doorbladeren, ben ook aardig op de retrotour, zou het liefst al dat oude spul wel willen bouwen en vliegen.

Zit met smart te wachten op het moment dat er iemand een SAM of iets als een AMD meeting gaat organiseren.

Heb nu 3st Tomboy's op de bouwplank en een freessetje van een Sinbad ligt al te wachten.
    En in de tussentijd een Amateur opknappen en voorzien van een brushlessbrandstofmotor.

Ton

18. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Deze?

[/url]

Heb ik ook wel eens naar zitten kijken, maar we hebben hier in het Noorden amper/geen hellingen . . .

Succes!

jan.

19. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ja klopt dat is een Sinbad en ja van zo'n hellinkje zou toch wel super zijn.
    Maar lijnstart als met de Sonny op de video gaat ook prima, of een sleepje met mijn RedEagle of een ander leuk oldtimertje moet ook prima gaan.
    Allemaal leuk en lekker spelen.

Ton

20. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Zaterdag prachtig weer om wat slepen te proberen, dus gelijk maar de Sonny achter de RedEagle geknoopt.
    Met een draadje vast aan de nylonschroeven van de RedEagle vleugel en een stukje klittenband aan de neus van de Sonny.
    Gingen we met de beide modellen werpen omhoog en met een beetje slingeren ging dat erg leuk.
    Loskomen was even spannend stukje klittenband was iets te groot voor het mooie maar met een flinke zwieper kwam de Sonny los.
    Klittenband een stukje kleiner want man wat blijft dat spul klitten.
    Slepen ging steeds beter en de Sonny bleef lekker hangen ondanks er geen thermiek was.
    Met een spiraal de Sonny maar naar beneden gehaald om weer te kunnen slepen.
    Hier wat plaatjes;
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

Ton

Ariel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina