Spectrum ar600 aansluiten

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Koekie, 6 jan 2025 om 21:05.

1. Koekie

Koekie

Lid geworden:
    25 feb 2018
    Goedenavond allemaal,
    Ik ben volledig nieuw in het bouwen en dus ook in het installeren.
    Ik heb een romp van een boot en de desbetreffende onderdelen,maar kom er niet uit.
    Mijn eerste vraag is dan ook: welke onderdelen moeten op welke stekker van de zender? Ik heb een spectrum ar600 waar 2 motoren op moeten, 2 magneetkleppen, en evt de verlichting.
    Kan iemand mij misschien op weg helpen?
    Er zitten sowieso al 2 graupner 40R in
    2 graupner sxm? In
    Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een soort van aansluit schema oid......
    Alle hulp is welkom

2. Koekie

Koekie

Lid geworden:
    25 feb 2018
    Zoals jullie wellicht begrijpen, snap ik er vrij weinig van, en wil het graag leren....

Bijgevoegde bestanden:

3. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
  4. Koekie

Koekie

Lid geworden:
    25 feb 2018
  5. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Beste Koekie. Je hebt geen losse accu voor de ontvanger nodig. De ontvanger krijgt de benodigde "stroom" uit de hoofdaccu via één van de motor regelaars.
    Helaas is het haast onmogelijk om je volledige uitleg te geven via dit forum. Het zal weken, zo niet maanden, duren voordat het je allemaal duidelijk zal zijn.
    Wat ik op de foto's zie en mede gezien je avatar zal het hier om een "baitboat' gaan.
    Je hebt twee Graupner motor regelaars (AR40) die elk een motor aansturen. De bood zal geen roer hebben, sturen doe je door de rechter schroef sneller te laten draaien dan de linker om een linker bocht te maken. Voor een rechter bocht zal dat andersom zijn.
    Om dat voor elkaar te krijgen zal je een mixer in je zender in moeten stellen die het "stuursignaal" mixt met het "gassignaal". De ene regelaar sluit je aan op het gas kanaal en de tweede op het stuurkanaal.
    De twee schakelmodules (SMX) bedienen een relais en waarschijnlijk ook de magneetkleppen. Eventuele verlichting kan je ook via deze modules schakelen. Dat is als er nog uitgangen over zijn.
    Als dan alles op de juiste manier is aangesloten moet je er nog mee leren om te gaan. Vooral het gebruik van de schakelmodules vergt wat oefening. Ze werken prima maar als je niet precies weet hoe je ze moet gebruiken kan het frustrerend zijn.
    Daarom adviseer ik je om in je omgeving iemand of een club te zoeken die je wegwijs kan maken op dit gebied. Op die manier kan je in één middag meer leren dan in twee weken via de computer. Dat je hier op dit forum naar hulp zoekt is een goed begin. Het is heel goed mogelijk dat er hier iemand is die bij jouw in de buurt woont en jouw kan en wil helpen. Mijn woonplaats is nog al ver bij jouw vandaan anders zou ik best bij je langs willen komen om je te helpen.

Deel Deze Pagina