Ik heb van een kennis een zoldervondst gekregen , een zwever die al een tijd stof hapte , de sport -13 van merk Reichard . Weliswaar omgebouwd naar electro . Hij mist wel de ... hoe noemen ze dat nu weer , de metalen pen waarmee je de 2 vleugelhelften verbind ? Wing joiner of zo ? De binnendiameter is 7, 8 mm ? Wat zou ik kunnen gebruiken ter vervanging en waar te kopen . Bij hobbyshops vindt ik niets geschikts ? Moet ik staal nemen en kan je dat dan buigen ? Of wat ?
Je moet verenstaal hebben. Dat kan een flink eind buigen zonder te verbuigen. Maar 7,8 mm diameter zal lastig worden. Heb je wel goed gemeten? Lijkt me wel een heel bijzondere maat. Is het niet 8 mm?
Uiteraard wordt 7 of 8 mm bedoeld. Vraag is: rechte staaf, of moet/zit er een knik in? Ja. Bv. Krikke heeft dat. Stuurt ook op. De gemiddelde modelbouwer kan dat, met een ijzerzaag, of met een slijpschijf in een Dremel oid. Succes! jan.
Verenstaal kun je niet zagen. Alleen slijpen. En hopelijk zitten de messingbussen onder een hoek in de hoofdligger verlijmd, want dan hoef je het verenstaal niet te knikken.
Ik heb net eens gekeken bij een andere zwever van mij De Marabu van Topmodel . Daar hebben ze als wing joiner een alu buis gebruikt maar met nog een houten vulling binnen in ?
Wanneer de verbinder recht mag zijn (dus met de hulzen schuin in de vleugel) heb ik nog wel een stuk Carbon verbinder van hoge kwaliteit en met een diamete van 7.85 mm. Hiermee kan je bij een gewicht van 1.2 kg in de P13 makkelijk 20 g trekken. Waarschijnlijk meer dan de vleugel kan. Een Alu buis van ~ 8mm diameter is veel te zwak, ook een massieve. In Alu heb je minstens 10 mm diameter nodig. PS. Een houten kern in een Alu buis is er om op de plaatsen van de krachtinleiding de buis rond te houden, verder draagt die niet bij aan de sterkte.