staal buigen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Albertmobiel, 16 dec 2023.

1. Albertmobiel

Albertmobiel

Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Goede Middag,
    Wat is de beste manier om 4 mm staaldraad te ontharden en later
    weer te harden voor een landings gestel?
    Alvast bedankt.
    M.v.gr. Albertmobiel

2. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    niet ontharden.... gewoon met een buig-ijzer koud buigen, 4mm is goed te doen

3. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Of in een bankschroef zetten en zo dicht mogelijk tegen bij het knelpunt tegen het staaldraad slaan.
    Met de andere hand spanning op het staal zetten.
    Wel een handschoen aan doen want de trillingen zijn niet prettig om te voelen.

wvr vindt dit leuk.
  4. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Wat ik bij 4mm en dikker verenstaal wel doe is zoals Bertus hierboven omschrijft in de bankschroef en dan met hamer. Maar ik sla hem dan maximaal 45 graden de bocht om en doe hem dan een paar mm hoger in de bankschroef en sla hem dan naar 90 graden.
    Soms breekt hij me als ik hem in een enkele ingeklemde positie 90 graden probeer om te slaan.
    En dat zelfs met mijn tig jaar oude zwaar doorleefde bankschroef uit de legerdump, die al een redelijk afgeronde bek heeft.

wvr en Bertus vinden dit leuk.
  5. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Een heel goede aanvulling.

6. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Nog een heel andere aanpak.

Zet het staaldraad in een bankschroef en schuif er een buis over heen. Gebruik de langere hefboom om te kunnen buigen. Mogelijk een paar keer oefenen om de precieze plek van buigen vast te stellen. De plek is mede afhankelijk van de ruimte tussen buis en staaldraad.

Erik

7. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Je krijg dan niet zulke scherpe hoeken denk ik.

8. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hangt af van hoe strak de buis om het staal past.

Ik laat meestal zo veel mogelijk lengte staan, dan lukt het zonder buis vaak ook wel.

Maar ontlaten en dan weer harden wil ook, je loopt alleen wel een groter risico op een breuk.

En anders moet je buiggereedschap gebruiken, dan kun je gewoon hoeken van 90 graden maken, je krijgt een kleine afronding, maar dat is dan maar zo...

Bertus vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Buigen gaat het mooist met een wire-bender.
    Ook zelf te maken.
    Hoek minimaal 1x de diameter, 2x is beter...

Piano-wire verenstaal wordt getrokken, en tijdens de trek machinaal getordeerd, dit houdt de draad recht.

Bij het handmatig scherp buigen van het draad raakt de kristallijn structuur van het staal eigenlijk al beschadigd.
    Herstellen is eigenlijk niet mogelijk heb ik begrepen.

Harden gebeurd bij een zekere remperatuur, te herkennen aan donkerrood. Een veer wordt met de geschikte staalsoort gerold, en naderhand gehard om de veereigenschappen te verkrijgen.

Echte zou je een hand-buiging willen 'ontlaten' en naharden dan lukt dat niet door een buigpunt
    lokaal te verhitten.
    En hele gezette object moet op een constante hitte worden gezet, bij een zekere doorlooptijd.
    Industrieel gebeurd dat in ovens met toevoeging van koolstof als ik dat goed heb.
    Dat zou alleen lukken in een pottenbakkersoven met temperatuurregeling.

Koelen niet in water, maar in olie...
    Hier meer...
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/verenstaal-buigen.265351/#post-4187494

Gr Bas

10. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Ik zet het staaldraad tussen twee aluminium blokjes in een zware bankschroef, wat recht moet blijven in de bankschroef en de lange kant er bovenuit, dan met de hand onder spanning brengen en met een 1kg vuist zo dicht mogelijk bij de inklemming de bocht om slaan, in een aantal klappen in een keer naar 90 graden. Het staaldraad maakt dan een diepe groef in het aluminium wat voor een mooie radius zorgt. Zorg dat de vuist vlak op het draad klapt anders krijg je moeten in het ijzer.

Meestal komt de buiging er dan op 87 graden uit, dan span ik de lange kant horizontaal in de bankschroef, laat het 5mm uitsteken en geef ik er met het vuistje nog een paar tikken op totdat de boel haaks is.

Bertus vindt dit leuk.
  11. soarer

soarer

Lid geworden:
    18 mei 2011
  12. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik buig dan weer via bestektekening, de aanzetten op de draad gemarkeerd met tape.
    Dan heb ik het ook 1:1 wat het moet wezen. Het luisterde in deze ook zeer nauwkeurig.
    Draad is 5 mm Ø
    Maarrrrr... Ieder z'n methode. Komt goed.

4EE64785-E1E8-4D6A-83F8-FC651833B20B.jpg ED7AFCC4-CEAD-4C57-BE6B-149EEFA693B3.jpg

Deel Deze Pagina