Goede Middag, Wat is de beste manier om 4 mm staaldraad te ontharden en later weer te harden voor een landings gestel? Alvast bedankt. M.v.gr. Albertmobiel
Of in een bankschroef zetten en zo dicht mogelijk tegen bij het knelpunt tegen het staaldraad slaan. Met de andere hand spanning op het staal zetten. Wel een handschoen aan doen want de trillingen zijn niet prettig om te voelen.
Wat ik bij 4mm en dikker verenstaal wel doe is zoals Bertus hierboven omschrijft in de bankschroef en dan met hamer. Maar ik sla hem dan maximaal 45 graden de bocht om en doe hem dan een paar mm hoger in de bankschroef en sla hem dan naar 90 graden. Soms breekt hij me als ik hem in een enkele ingeklemde positie 90 graden probeer om te slaan. En dat zelfs met mijn tig jaar oude zwaar doorleefde bankschroef uit de legerdump, die al een redelijk afgeronde bek heeft.
Nog een heel andere aanpak. Zet het staaldraad in een bankschroef en schuif er een buis over heen. Gebruik de langere hefboom om te kunnen buigen. Mogelijk een paar keer oefenen om de precieze plek van buigen vast te stellen. De plek is mede afhankelijk van de ruimte tussen buis en staaldraad. Erik
Hangt af van hoe strak de buis om het staal past. Ik laat meestal zo veel mogelijk lengte staan, dan lukt het zonder buis vaak ook wel. Maar ontlaten en dan weer harden wil ook, je loopt alleen wel een groter risico op een breuk. En anders moet je buiggereedschap gebruiken, dan kun je gewoon hoeken van 90 graden maken, je krijgt een kleine afronding, maar dat is dan maar zo...
Buigen gaat het mooist met een wire-bender. Ook zelf te maken. Hoek minimaal 1x de diameter, 2x is beter... Piano-wire verenstaal wordt getrokken, en tijdens de trek machinaal getordeerd, dit houdt de draad recht. Bij het handmatig scherp buigen van het draad raakt de kristallijn structuur van het staal eigenlijk al beschadigd. Herstellen is eigenlijk niet mogelijk heb ik begrepen. Harden gebeurd bij een zekere remperatuur, te herkennen aan donkerrood. Een veer wordt met de geschikte staalsoort gerold, en naderhand gehard om de veereigenschappen te verkrijgen. Echte zou je een hand-buiging willen 'ontlaten' en naharden dan lukt dat niet door een buigpunt lokaal te verhitten. En hele gezette object moet op een constante hitte worden gezet, bij een zekere doorlooptijd. Industrieel gebeurd dat in ovens met toevoeging van koolstof als ik dat goed heb. Dat zou alleen lukken in een pottenbakkersoven met temperatuurregeling. Koelen niet in water, maar in olie... Hier meer... https://www.modelbouwforum.nl/threads/verenstaal-buigen.265351/#post-4187494 Gr Bas
Ik zet het staaldraad tussen twee aluminium blokjes in een zware bankschroef, wat recht moet blijven in de bankschroef en de lange kant er bovenuit, dan met de hand onder spanning brengen en met een 1kg vuist zo dicht mogelijk bij de inklemming de bocht om slaan, in een aantal klappen in een keer naar 90 graden. Het staaldraad maakt dan een diepe groef in het aluminium wat voor een mooie radius zorgt. Zorg dat de vuist vlak op het draad klapt anders krijg je moeten in het ijzer. Meestal komt de buiging er dan op 87 graden uit, dan span ik de lange kant horizontaal in de bankschroef, laat het 5mm uitsteken en geef ik er met het vuistje nog een paar tikken op totdat de boel haaks is.
Parallel draadje: https://www.rc-network.de/threads/4-mm-stahldraht-biegen-wie.11980682/ waarbij de ringsleutel oplossing voor mij een eye-opener is. Nog niet geprobeerd, ik gebruik bijna geen staaldraad meer, maar vond mijn vroegere frutsels altijd beschamend. Johnny
Ik buig dan weer via bestektekening, de aanzetten op de draad gemarkeerd met tape. Dan heb ik het ook 1:1 wat het moet wezen. Het luisterde in deze ook zeer nauwkeurig. Draad is 5 mm Ø Maarrrrr... Ieder z'n methode. Komt goed.