Model van een 21 meter stalen tender.
Nadat ik de Walvis
had gebouwd liep ik met de gedachte om een snelle tender van het loodswezen te bouwen.
Helaas bleek dit een zeer duur project te worden.
Maar begin dit jaar zag ik dat het Loodswezen Nederland een nieuw type tender wilde bouwen.
Niet met jets maar met schroeven.
Dit vooral vanwege de inzet in het noorden van Nederland waar soms wat ijs in de havens ligt in wintertijd.
Dit is funest voor Jets dus moest er een met schroeven aangedreven tender gebouwd worden.
Het is dus aantrekkelijker voor een modelbouwer om dit te bouwen.
Dus ben ik maar eens aan de slag gegaan en heb al een redelik vermoeden dat dit project gaat lukken.
Het is een model schaal 1: 25 .
Lengte 82 cm
Breedte 25 cm
Diepgang 6 cm
Totaal gewicht circa 3,6 kg.
Middels foto's hou ik de geïnteresseerden op de hoogte met een klein beetje tekst.
Een impressie hoe die wordt.
Maar Rolf Harder heeft hem al gebouwd in schaal 1:20 , iets groter dus.
De spanten allemaaal op de bouwplank gemonteerd.
Dit met alu-profiel om het gemakkelijk te houden.
De spanten zijn met M3x16 vastgezet op het profiel en de profielen op hun beurt met parkers op de plank.
De M3'tjes steken natuurlijk nogal uit maar dat is weer te gebruiken om later de beplanking met elastieken vast te zetten. Hoef ik ook geen spijkers te slaan.
Wanneer dit schip van de bouwplank is gehaald kunnen de parkers,M3'tjes en de profielen weer hergebruikt worden.
Omdat de romp redelijk plat is in het vlak kon ik de beplanking gemakkelijk in Triplex uitvoeren.
Hierin zijn 2 uitsparingen uitgesneden welke later een holling zal worden waar de schroef gedeeltelijk in draait. Je zou dit een stukje straalbuis kunnen noemen. Maar dit wordt later aangebracht.
Aangezien in achterschip een MOB-lift (MOB= man over board) aangebracht moet worden was het het gemakkelijkste om dit van te voren voor te bereiden. Zou dit achterste spant in de romp zitten zou het heel wat moeilijker zijn om de onderdelen aan te brengen.
Later worden de restanten voor deze lift erop gezet om het compleet te maken.
Tot zover ben ik vandaag gekomen na 1 maandje werk.
Nu kan ik de beplanking afmaken met latjes 10x2mm, maar daar moet ik wel eerst nog een paar dagen voor wachten.
Ik hou jullie op de hoogte.
HG
Rins
Nadat ik de Walvis
Helaas bleek dit een zeer duur project te worden.
Maar begin dit jaar zag ik dat het Loodswezen Nederland een nieuw type tender wilde bouwen.
Niet met jets maar met schroeven.
Dit vooral vanwege de inzet in het noorden van Nederland waar soms wat ijs in de havens ligt in wintertijd.
Dit is funest voor Jets dus moest er een met schroeven aangedreven tender gebouwd worden.
Het is dus aantrekkelijker voor een modelbouwer om dit te bouwen.
Dus ben ik maar eens aan de slag gegaan en heb al een redelik vermoeden dat dit project gaat lukken.
Het is een model schaal 1: 25 .
Lengte 82 cm
Breedte 25 cm
Diepgang 6 cm
Totaal gewicht circa 3,6 kg.
Middels foto's hou ik de geïnteresseerden op de hoogte met een klein beetje tekst.
Een impressie hoe die wordt.
Maar Rolf Harder heeft hem al gebouwd in schaal 1:20 , iets groter dus.
De spanten allemaaal op de bouwplank gemonteerd.
Dit met alu-profiel om het gemakkelijk te houden.
De spanten zijn met M3x16 vastgezet op het profiel en de profielen op hun beurt met parkers op de plank.
De M3'tjes steken natuurlijk nogal uit maar dat is weer te gebruiken om later de beplanking met elastieken vast te zetten. Hoef ik ook geen spijkers te slaan.
Wanneer dit schip van de bouwplank is gehaald kunnen de parkers,M3'tjes en de profielen weer hergebruikt worden.
Omdat de romp redelijk plat is in het vlak kon ik de beplanking gemakkelijk in Triplex uitvoeren.
Hierin zijn 2 uitsparingen uitgesneden welke later een holling zal worden waar de schroef gedeeltelijk in draait. Je zou dit een stukje straalbuis kunnen noemen. Maar dit wordt later aangebracht.
Aangezien in achterschip een MOB-lift (MOB= man over board) aangebracht moet worden was het het gemakkelijkste om dit van te voren voor te bereiden. Zou dit achterste spant in de romp zitten zou het heel wat moeilijker zijn om de onderdelen aan te brengen.
Later worden de restanten voor deze lift erop gezet om het compleet te maken.
Tot zover ben ik vandaag gekomen na 1 maandje werk.
Nu kan ik de beplanking afmaken met latjes 10x2mm, maar daar moet ik wel eerst nog een paar dagen voor wachten.
Ik hou jullie op de hoogte.
HG
Rins
Laatst bewerkt door een moderator: