Stand roeren dmv electronica controleren

Discussie in 'Model elektronica' gestart door DreBo, 7 mrt 2003.

1. DreBo

DreBo

Lid geworden:
    4 dec 2002
    hoi,

om op mijn schip de roeren te besturen wil ik gebruik maken van een motor die dmv een ketting de roeren beweegt. Dit alles omdat het nogal grote roeren zijn, hoogte 100 mm en breedte 70 mm in een becker uitvoering.

Het probleem hierbij is dat hij dus ook weer netjes in de middenstand moet terug komen als de stick in het midden staat.

De maximale uitslag kan eventueel met eindschakelaars maar voor die middenstand heb ik geen oplossing.

De motor zal of op 12 V of op 24 V gaan werken. Is het mogelijk om de servoelectronica hiervoor te gebruiken, eventueel met enkele aanpassingen?

Alvast bedankt voor suggesties.

André Bouwens
    kijk op www.geocities.com/scheepsmodelbouw voor het betreffende model

2. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Zeilwinch gebruiken?

3. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Als je op de één of andere manier een potmeter met de roeras kan verbinden dan is het met wat servo electonica (b.v. los bordje van Conrad) zo aan te sturen dat met het motor(tje) de ketting de juiste kant op getrokken wordt en de nulstand is dan ook echt de nulstand.

4. Biggles

Biggles Guest

Waarom al die moeite?
    Je kan toch gewoon een servo gebruiken, indien deze niet sterk genoeg is, neem dan een grotere.
    100 x 70 mm is toch niet te groot voor een servo.

Je kan eventueel om de krachten op de servo te verminderen de as in het midden van het roer maken.

Groeten,
    Biggles

5. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Roeren

Beste André.
    Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? (behalve wellicht uit financieel oogpunt)
    Er zijn momenteel servo's die deze roeren met groot gemak aanknnen, en dan bedoel ik nog niet eens de allergrootste.
    Als je je roeren als 'balansroer' uitvoert, wordt een behoorlijk deel van de kracht die nodig is om het roer om te zetten al door het 'balansdeel' opgewekt...
    Oké, een Beckerroer heeft wat meer power nodig, maar met een losse motor is m.i. niet nodig.
    Een vriend van me heeft een Smit Enterprise van ongeveer 1,5 meter lang en meer dan 70 kilo zwaar. Ook daar zitten Becker/balansroeren onder, maar die worden al jáááááren door twee vrij gewone servo's aangestuurd. Het enige wat hij heeft gedaan is: per roer één servo, en deze met een v-kabeltje aan de ontvanger gezet.
    Simpel en toch eenvoudig. Bovendien: wat kost een servo tegenwoordig nou nog?

Groet,
    Roel.

Deel Deze Pagina