starten met fpv.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Bullet3030, 27 nov 2011.

1. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Ik ben me aan het orienteren op FPV...

Ik vlieg een easystar op 2.4ghz.Ik heb al verschillende fpv vliegers lastig gevallen met wat vragen ;).

Nu kwam ik deze complete uitrusting tegen en zou graag wat meningen horen.
    5,8 Ghz Total FPV (Fatshark Full FPV 2010 + Headtracker + OSD) [AVS-008] - €559.00 : FPV Systems Online Store, The Art of Video Piloting

Het is een complete set van Fatshark, ik weet dat een hoop kiezen om zelf een set samen te stellen maar wil ook graag weten of dit beter is of dat deze set prima is....

Ik zou wel graag een set willen die je niet later nog hoeft te verbeteren bv door een andere camera te moeten.

Zou ik voor bereik bv de klaverblad antennes bij deze set kunnen toevoegen?

Of voor losse componenten gaan;
    http://www.securitycamera2000.com/products/600TVL-SONY-SUPER-HAD-CCD-D%252dWDR-Color-Board-Camera-OSD-Menu-2.8mm-lens.html

met deze ;
    http://www.bevrc.com/bev-13g-800mw-p-52.html
    op 1.3 of 5.8 ghz.

Hier komen natuurlijk de osd, eventuele trekker en wat klaverblad antennes bij.

En zo'n systeem dat het toestel terug vliegt als het bereik verloren wordt.

M.v.g.

Peter

Laatst bewerkt: 27 nov 2011
  2. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
  3. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Bedankt voor je reactie! De set waarnaar je verwijst is ook een plug and play set.
    Wat vindt je zelf als ervaren fpv'er van deze set?

Als het goed is zit hier maar een 420tvl camera bij deze zou je snel al moeten vervangen voor de 600tvl denk ik...

Kijk dan moet ik het dus twee keer uitgeven.Ik zou dus klein kunnen beginnen maar ik wil wel kwaliteit die ik kan uitbreiden, niet vervangen.

Groeten

Peter

4. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Koop dan de fatshark. met interne 5.8 ontvanger of zonder, wat je liever hebt.
    EZ OSD (kan je later ook uit de voeten met een tracker)
    En een 540 of 600vtl cam.
    Pixim camera kan ook maar is iets duurder.

Upgrade de 100mW FS zender naar een betere Immersion.
    Dan kan je voorlopig vooruit met een beetje antenne gerommel.

Daarna tracker en UHF om verder te gaan.

Headtracker is misschien leuk om te hebben maar niet echt een must have. Missen doe je het ook niet echt.
    Ik heb een vliegend vleugeltje en gebruik rudder om mijn cam links rechts te bewegen en dat doet ie pas sinds de laatste paar vluchten.
    ...

Laatst bewerkt: 29 nov 2011
  5. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Jij ook bedankt voor je reactie!

Ik zie op je filmpje dat je tegen de 2 km aan zit.Vlieg je op 2.4 ghz met je rc?
    En die osd kan je dat zelf instellen waar alles komt te staan in beeld?
    Sommige osd vindt ik veel te druk in beeld en onoverzichtelijk.

Groeten

Peter

Laatst bewerkt: 29 nov 2011
  6. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    35Mhz.

met een opgepropte setup kwam ik met Assan op 800m. Met het boeltje beter verdeeld over het vliegtuig zou 1km wel moeten lukken.

Precies kan niemand het zeggen. Ligt net aan je zender/ontvanger. gebruikte video frequentie locale ruis in de lucht en weersomstandigheden.

Soms heb je een goede dag, soms niet en dat kan zo de helft schelen aan afstand.

Ik heb Remzibi OSD maar daar kan je niet zomaar een Antennatracker op aansluiten.
    Daar heb je wel de mogelijkheid tot zelf je scherm in te delen en dingen aan of uit te zetten.

Met klaverbladjes kom ik ongeveer op 1200m.

7. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Oke ik dacht dat je met 35mhz veel verder zou komen als 2.4ghz.
    1 km moet je wel kunnen halen vindt ik daar onder zal je behoorlijk gauw buiten je range zijn als ik het zo lees.

Ik zou wel graag een osd willen die ook de mogelijkheid heb om een rth te gebruiken.

8. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Uhmm Assan is 2.4 hè.

Het filmpje die je zag was op 35MHz met 202cm ontvanger antenne.

Er zijn mensen die behoorlijk ver komen op 35Mhz. 2.4 is nog bij de meeste niet echt een succes geweest.

9. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Ja stom van me, maar wat is nou een goede (freq)setup dan om fpv te gaan.Ik lees me gek op het internet maar kom daar niet uit.

Je zou het hele fpv op 2.4ghz afraden eigenlijk ?ik heb niet zo'n zin in om een booster aan me zender te plakken eigenlijk om ff ruim 2km te kunnen halen.En ik heb gelezen dat dit ook niet alles is.

Groeten

Peter

10. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    hi peter

als ik fpv vlieg is het bijna altijd iemand uit jou dorp,,lol

je kan met ons mee ,als we gaan vliegen

wat vraagjes

wat wil je uitgeven
    waar vlieg je,of zou je fpv willen vliegen

ps bellen kan ook

pb me maar

gr rob

11. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Hai Rob bedankt voor je reactie!

Ik zou rond de 500 euro uit willen geven denk ik voor de basis.Ik wil namelijk wel meteen iets goeds en degelijks.Als dit niet kan voor die prijs zou ik ook later andere componenten kunnen aanschaffen die bv niet meteen noodzakelijk zijn.Kwaliteit is voor mij het belangrijks.

Ik stuur je even een pb..

12. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Zoals ik al zei in de pbs.

Fatshark dominator met 5.8ghz ontvangst module.
    600mw immersion rc 5.8ghz tx
    540tvl osd camera
    Een setje cloverleafs.

En dan eventueel een 35mhz zender en ontvanger.

Dan heb je wel genoeg om leuk te beginnen.

13. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Amen.

En hang iets van rssi aan je OSD, RTH systemen zijn duur (rond de 300 euro), moeilijk in te stellen en werken vaak slecht.

14. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    booster aan assan werkt prima hoor... :p zelfs met 1.3ghz video.
    filtertje op de video zender (zodat hij de ontvanger minder stoort), 500mw boostertje aan je rc zender, en vwala :D

heb over de grond tot ruim 1km uitgelopen, en alles was nog "silky smooth" beeld EN besturing.
    Had geen zin om verder te lopen.... om te kijken hoe ver ik echt kon over de grond, maar 1km over de grond is ook meestal 1km in de lucht, en dat is voorlopig mijn doel, dus vond ik het prima.

15. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Ik weet het nog niet wat ik doen moet, ik twijvel nogal. Het mooiste zou zijn als ik mijn huidige zenderset zou kunnen gebruiken op 2.4. Er blijven voor mij een aantal dingen onduidelijk.

Je hebt voor de fpv 1.3 2.4 5.8ghz ... als je je rc vliegt op 2.4 kan je niet je fpv op 2.4 gebruiken ivm storingen.

Dus dan kies je 1.3 of 5.8. Maar stel dat je een zenderset gebruikt voor je rc op 35mhz dan maakt het niet uit wat je kiest voor je fpv maar welke is in geval van de 35mhz dan de beste keuzen voor de fpv of maakt dat niet uit??

Als het niet uit maakt zou ik bv nu voor de 5.8 kunnen gaan en later mijn zenderset voor de rc over kunnen gooien op 35mhz.Of loop je dan achter de feiten aan?

Sorry voor de noob achtige vragen... ik doe echt wel veel lezen en zoeken

Deze set zie ik idd wel zitten ... alleen misschien de 600tvl er bij..

Groeten

Peter

Laatst bewerkt: 30 nov 2011
  16. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    ik heb in het begin met mijn funcub met immersion 5,8 ghz 600 mw, fatshark dominator met 5,8 ontvanger met standaard antennes en rc zender op 2,4ghz tot 500 meter gevlogen zonder problemen. (verder durfde ik toen nog niet) was met spectrum setje met hobbyking ontvanger.

vlieg nu met dezelfde spullen alleen met een 35 mhz ff9 zender... standaard antenne op de video zender en cloverleaf op video ontvanger tot net over 1000 meter.

heb nu een duo 5800 ontvanger met een patch gekocht, moet dit nog uittesten.

17. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Oke dat is een uitgangspunt.De 500 meter zit je zo aan zonder veel moeite denk ik.
    Maar je had misschien verder gekund.Dit blijft natuurlijk altijd een vraag en is niet te testen tenzij je misschien een rth syteem hebt.

Ik wil gewoon niet me geld twee keer uitgeven dus eerst een booster kopen om vervolgens toch maar een 35mhz setje te moeten.

Ik ga weer ff snuffel misschien komt er nog eens een ff9 langs op het te koop forum.
    Ik ben wel bekend met de 2.4ghz ontvangers van futaba maar wat zou een geschikte 35mhz ontvanger zijn?

Laatst bewerkt: 30 nov 2011
  18. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Futaba 148dp-8dc PCM ontvanger.

Het is niet zo dat je besturing er direct mee kapt op het eind van je bereik.
    De meeste systemen beginnen te haperen alvorens ze er helemaal mee stoppen.

Setup zo houden dat het terug altijd beter is.

Bij 35MHz heb je de optie op je zender algemeen laag te houden en in geval van nood hoog.

2.4 Assan begon traag te reageren (sloeg over)
    35Mhz schiet bij mij af en toe de failsafe in. Duurt dit lang, gebeurd het te vaak of merk je dat de besturing ook traag gaat reageren wordt het tijd om om te keren.
    Door de hangende antenne vrijwel op de weg terug geen wegval meer.

RTH is leuk maar je moet dan ook maar vertrouwen op het systeem. Fatsoenlijk verstand kom je ook een eind me (letterlijk)
    Technisch falen is een ander verhaal maar dan heb je eveneens niets aan RTH.
    Het besturings/aandrijfgedeelte dan.

19. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    ik had nog geen problemen met het bereik. ook niet met de 2,4 waren de eerste vluchten dus niet te ver en een beetje de orientatie leren. ook de locatie was er niet naar om verder te gaan..
    maar 600 meter haal je zo.
    die vlieg ik met mijn normale kist zonder fpv ook zo weg..... (en daar kwamen we pas achter met het plaatsen van een gps. pas toen zagen we hoe ver je eigenlijk weg vliegt...)

20. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Het is opzich niet zo erg om over te gaan op 35mhz maar het komt er wel weer bij en vertraagd mijn fpv avontuur ;) .
    Echt duidelijke cijfers of verschillen tussen 2.4ghz en 35mhz zijn er niet volgens mij.
    Ook zijn er volgens mij systemen die aageven wanneer je bijna aan het eind van je bereik bent dmv een alarm.Of dit goed werkt zou ik niet weten.

Ik heb ook patch antennes gezien op een zender.

Groeten

Peter

Deel Deze Pagina