Hallo, ik ben nieuw op het gebied van stoombouw, ben gestart met de bouw van een twee cylinder ocyllerendmmachientje, zo'n wiebelding zoals ik hier op het forum heb gelezen. Mijn vraag is nu, de ketels voor in een schip zijn meestal bekleed met houten latjes, waarmee worden die op de toch hete buiten kant van de ketel bevestigd, gelijmd. gekit? Gr. Imre
Opdeze manier dus met bandjes En we zien ook GRAAG foto.s van het geen je gemaakt heb hoor mvg Frederik
geachte heer van Gent, Ik zit zo juist het forum te lezen en zie het PB van,als nog bedankt voor de reactie. Op u vraag om foto's dit ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik die op het forum krijg. Met vriendelijke groet Imre Jecsny
Mag ik u leeftijd weten Want ik heb het idee als dat u dus nog heeeel jong bent Maar het ziet er keurig netjes gebouwd uit hoor En de naam wiebeldingetje komt van mij af hoor Wist ergens even de naam niet meer heb ik het zo maar genoemd Leeftijd he 75 Jaar Maar nogmaals mijn complimenten hoor ziet er werkelijk fantasties uit
Hallo meneer van Gent, Leuk dat U het er goed vindt uitzien en ik ben niet meer zo heeel jong meer, ben 69 jaar jong. En van dat wiebelding wist ik dat dat van U af kwam. Groeten Imre.
Hallo stoomspecialisten. Zoals ik in mijn eerste bericht vermelde ben ik nieuw in de materie. Op de tekening die ik gebruik staan verschijdene aansluitpunten voor veiligheid, manometeren een stoomdom met drie aansluitingen, maar hoe zit dat als er na gebruik nog water in je ketel zit, laat je het er in zitten tot de volgende keer dat je je machine gebruikt, lijkt mij niet aan te bevelen. Of moet er onder in de ketel een aftappunt worden gemaakt. graag hierop reactie. MVG. Imre
Ik laar het er altijd gewoon in zitten hoor Maar wel gedistileerd water dat wel hoor En gewoon onder aan een aftap kraantje is ook geen overbodige luxe hoor mvg Frederik
Imre, mooi werkstuk hoor ik ben benieuwd naar de ketel en het totaal plaatje, als het draaid een video'tje ! groeten, brandaris
Bedankt voor uw antwoord Mhr. van Gent. En Brandaris dan moet je wel over een videorcamera beschikken, vindt foto's op het forum zetten al een hele klus. Ik had wel wat meer responce uit de stoomhoek verwacht, zijn zeker allemaal druk aan het bouwen. Mvg. Imre.
Ja Imre , dat is waar van die video recorder, ik ging er van uit dat iedereen tegenwoordig een mobiele telefoon in zijn zak heeft waar je alles mee kan zoals foto's en filmpjes maken en internetten en zelfs een ingebouwde TomTom om van A naar B te kunnen manouvreren, en er ook nog mee om kan gaan, maar we zijn niet allemaal 18jaar oud, zelf heb ik er ook niet alle verstand van hoor ! en ik heb het vermoede dat de echte stoom jongens op een ander forum actief zijn. maar ik blijf je wel volgen , want ik vind stoom een hele mooie wijze van modelbouw. groetjes, Brandaris
Ik laat het water ook vaak nog gewoon in de ketel zitten, maakt niets uit. Alleen als de ketel langere tijd niet wordt gebruikt 'spui" ik de ketel af (vaktherm) Het is wel raadzaam om onder aan de ketel een spuikraantje te maken, deze wordt maar af en toe gebruikt maar scheelt wel in het leeg maken van de ketel. Bij de grotere modellen gaat het als volgt: Zorg dat het minstens een 1/2 vol peilglas aan water in de ketel is. Voer de druk op totdat de veiligheden bijna blazen. Maak het vuur uit (gaskraan dicht/kolenvuur laten vallen uit ketel) Open de spui kraan. Alle water wordt nu door de resterende druk ut de ketel geblazen, inclusief ronddrijvend vuil !! Als de ketel is opgehouden met blazen van water en stoom, de spuikraan weer sluiten. vergeet daarna niet om een een kraantje open te zetten, vuldop open te maken, anders trekt de ketel vacuum, en daar houd de druk meter niet zo van.
Daar heeft Cheddar een mooi ventieltje voor Daar zit een kogeltje in die omhoog gaat bij het opstoken en dan afsluit En weer naar beneden gaat als de druk geheel is gezakt zo doende geen vacuum meer ookals je een kraantje vergeet open te draaien mvg Frederik
De vorderingen van de stoommmachine. Losse ketelonderdelen De ketel gesoldeerd De complete machine, bijna af.
Nu ook nog zo.n zuinige veiligheid er op zetten hoor Scheelt een stuk in het stoomverbruik Bij het afgaan ventiel mvg Frederik ps U heeft ook een pb met een vraag
Heer v. Gent, U heeft een pb met antwooed op u vraag. Met betreking tot de veiligheid, ik heb geprobeerd om een popveiligheid te maken uit het blad "Onder Stoom" Nr. 227 en de klep zoals beschreven op www.saunalathi.fi maar dat is mij nog niet gelukt, ik weet ook niet of ze op luchtdruk naar behoren werken, mijn compresor geeft waarschijnlijk te weinig druk, ik kan de ketel wel tot 3 bar op druk krijgen, maar als hij dan afblaast denk ik dat het te lang duurd tot hij weer op druk is. en ik heb ook gemerkt dat de veerdruk zeer esentieel is. Met vriendelijke groet Imre
Beste mede Stoombouwers, Ik heb het volgende probleem, de afgewerkte stoom wou ik via de schoorsteen afvoeren, nu schrijft de heer Bunte van Modelbouw Atelier Apeldoorn, dat bij gas gestookte ketels de verbrandings gassen zo heet zijn dat de uit de schoorsteen komende stoom bijna niet te zien is, daar mijn machine bedoelt is voor in een schip zou ik het wel leuk vinden als de stoom toch wel zichtbaar is, wat voor oplossingen zijn er. Mvg. Imre
Heer van Gent, De link werkt niet, klopt, moet zijn www.saunalahti.fi/~animato/3003/3003as.html sorry schrijffoutje, Hoop dat hij nu werkt. Mvg.Imre