als beginnend modelbouwer heb ik de tekeningen besteld van de stoommachine eric maar nu mis ik de tekening van de drijfstang heeft iemand ervaring met deze machine ? heb al op het forum gezocht maar kom niets tegen en wat voor ketel is nodig voor deze machine ? werkdruk is volgens tekening 3 bar wil de machine als hij klaar is plaatsen in een stoomsleepboot romp mvg thijs
Hallo thijs, "eric" zegt me zo niets, maar als je tekeningen besteld, waarom zijn die dan niet compleet? Welk merk is eric van? heb je een link naar die machine misschien?
heb de tekening besteld bij stoomgroep holland maar op mijn vragen nadat ik de tekening per e mail had ontvangen hoor ik niets meer
De Eric heeft geen drijfstangen dus ook geen tekening daarvan De drijfstangen zijn een met de zuiger Deze scharnieren niet in de zuiger Want hij is oscilerend mvg Frederik
hoi frederik bedankt voor je reactie maar op de overzicht tekening staat er tussen de zuiger en drijfstanglager"' een stang"" deze wordt met m3 in zuiger en met m3 in de drijfstanglager bevestigd maar deze staat verder niet op de tekening dus heb ik hier geen lengtemaat van hij zou ongeveer 62 mm moeten zijn
Heb je aan de kant waar die zuigerstang naar buiten de cilinder komt een deksel, of kun je als de zuigerstang niet aan het drijfstanglager vast zit, de zuiger er zo uit trekken? Zuiger achterin zetten, kruktap richting cilinder zetten (zo dat als de stang er tussen zit alles evenwijdig zit. Dan zuigerstang lengte op meten.(tussen de zuiger en het drijfstang lager.) Zuigerstang iets korter nemen anders "bonkt" de zuiger tegen het deksel. Als de zuiger er nu niet uit kan vallen (met cilinder deksels aan beide kanten), zet je de zuiger voorin, de kruktap zo ver mogelijk van de cilinder af en meet nu de lengte weer op. Vergelijk die lengtes en beredeneer welke maat gaat passen. Houd er wel rekening mee dat de zuiger altijd een haartje (of twee) vrij blijft van de deksels (dit heet schadelijke ruimte, maar is wel degelijk nodig voor de stoomtoevoer/afvoer en evt. opvang van condens, zodat dan de machine niet meteen vast slaat op waterslag.)
beste baggeraar en frederik bedankt voor de reactie ga de machine nu eerst maar maken als hij zover is zal ik jullie hier op de hoogte houden mvg thijs ps is er nog iemand met ervaring met de eric?
Wil je weten wie er allemaal ervaring met eric heeft of wil je aan iemand met ervaring met de eric wat vragen. Volgens mij heeft Frederik laten weten dat hij ervaring heeft. Hij bijt niet hoor als je wat aan hem vraagt.
nee bijten zal hij niet maar er is mij geleerd dat je eerst de tekeningen leest als je dan een onderdeel niet snapt of vindt vraag je er naar bij de uitgever of maker als je hierop dan geen antwoord krijgt zoek je op een forum als dit baggeraar aan jou uitleg heb ik meer als van iemand die ....... laat maar typt misschien heeft hij dan wel ervaring met de eric maar met zo'n antwoord wil je de tekening wel door mailen ik was benieuwd of iemand deze machine heeft gebouwd en wat voor ketel hij hier voor gebruikt wil deze machine gaan plaatsen in een romp van ongeveer een meter mvg thijs ps bouwverslag zal zeker volgen vindt het zelf veel te mooi om anderen hun bouwverslagen te volgen
Thijs, ik ken Frederik al langer, sommige antwoorden komen niet helemaal door zoals je graag zou willen. Geloof mij, hij heeft gouden vingers en ervaring genoeg en is echt niet te beroerd om mondeling of achter de draaibank iemand te helpen. Vraag gerust wat je wilt weten.
He thijsje je heb mijn verkeeerd beoordeeld hoor Over iets wat helemaal niet met jou te maken had Het had wat met iemand anders te maken. Daar had ik op geantwoord Maar na nalezen had ik ongelijk dus heb ik gezegd laat maar Begrepen knul mvg Frederik
1. heb ik nergens gelezen. En haast is nog niet geheel. 2. als je de toe en afvoer op de "spiegelplaat" wisselt werkt dat wel.
volgens mij teveel dode punten bij het omkeren. En dat kan je niet hebben bij een schip. Dat moet jij toch wel weten he mvg Frederik Waarom moet jij alles lezen Speelt praktijk bij jou geen rol dan
Eric is een 3 cilinder occilerende machine. Maar kan niet zien of dat die dubbel of enkelwerkend is. boring 8 slag 20mm....
He Thijs ik v reet je niet op hoor Maar zou het wel fijn vinden als je op mijn commentaar antwoord gaf van wat ik je heb geschreven in zake mijn vals te beschuldiogen wat denk je daar dan van mvg Frederik
Hoi Thijs waarom stel je je vraag niet hier, Stoomgroep Holland :: Index Er zijn hier genoeg bouwers die ook weten waar ze over praten. En je niet als een klein kind behandelen zoals sommigen dat wel eens willen doen. Succes met je stoommachine. Miijn eerste machine was de Dreumes van stoomgroep holland en die kan ik je zeker aanbevelen vooral omdat er heel veel technieken duidelijk worden uitgelegd. Groeten Norwin