Hallo allemaal, Naar aanleiding van de Sub250 discussie heb ik besloten om ook een vliegtuigje te bouwen met een massa <250 gram. In het draadje van Peter Den word door Max Z in reactie #89 de Hopper van Hilmar Lange voorgesteld: meteen ! In de reacties iets verder, staat een link (http://rc-plans.com/catalog/item350.html) naar het PDF plan en bouwbeschrijving. Heren: hartelijk bedankt ! Gegevens: - Spanwijdte: 792 mm - Massa: 170-190 gram Dus maar eens begonnen met het afdrukken van de benodigde onderdelen. Alle onderdelen zijn inmiddels uitgesneden, en het triplex gezaagd. Ook is de bouw gestart, en een setup geleverd. Prachtig dat mini spul. Bij de bouwmarkt kwam ik nog een messing koker van rond 4x3 mm tegen welke gebruikt wordt voor de vleugelbevestiging (in combinatie met een 3 mm vleugelpen) en via internet kon ik nog 8 magneetjes rond 3x6 mm scoren voor hetzelfde doel. O ja, ook nog een weegschaaltje aangeschaft. Hier het resultaat na de eerste paar uurtjes snijden. Met een plakstift de originelen op het 2 mm balsa geplakt. Na het snijden meteen weer verwijderd. Bij een te kopiëren onderdeel, gebruik ik het eerste snijdeel als mal. Na een paar avonden is al het 2 mm balsa gesneden. Met het Proxxon zaagtafeltje van mijn vader kon ik nette vierkant 4 mm latjes zagen en is de bouw gestart. Spoedig meer. Groeten, Eddy
. Leuk project Eddy! Altijd mooi, dat handsnijwerk van de onderdelen Veel plezier met de bouw, ik blijf het volgen Groeten, Ramses .
Hallo allemaal, bedankt voor de likes en reacties ! Er zijn wat stapjes gemaakt met de Hopper: het kielvlak is zo goed als klaar en met de neus van de romp is een start gemaakt. Het stukje PVC buis is het materiaal wat ook als stuurstang wordt gebruikt. “Normaal” zit er, bijvoorbeeld in de uiteinden, een 0,8-1,0 mm stalen draad gestoken waar je weer een kwiklink op kunt klemmen. Het motorschot komt uit 4 mm populieren triplex (van de bouwmarkt). De uitsparing voor de motor is groter dan het ontwerp, omdat ik hem door het schot laat steken (details volgen later); de aangeschafte motor is iets langer dan het ontwerp en ik wil de propeller niet te ver laten uitsteken. Voor de juiste zijstelling is een sjabloon voorzien. De drager voor het landingsgestel is van hetzelfde materiaal. Voor een nette overgang met het middendeel van de romp is het triplex ongeveer 20 mm van 4 naar 2,5 mm verjongd (zie rood gearceerd). Ik het de verjonging vooraf gemaakt; ik ben bang dat ik anders de romp kapot knijp of met schuren beschadig. Tip: let wel op dat je de brede kant verjongd. Uiteraard had ik de smalle kant verjongd, dus moest er een nieuwe komen. Dan kan de andere zijde er tegenaan. De nokjes van het motorschot passen exact . Het spant (voor het instrumentenpaneel) loopt iets taps. Logisch, maar doordat de hoek in het snijwerk minimaal was had ik de lange benen eerst evenwijdig verlijmt. Dit is nu hersteld met behulp van een schetsje. Het spant op z’n plek. De witte houtlijm droogt lekker snel, dus spoedig meer. Groeten, Eddy
Ziet er al goed uit. Volgens mij zijn dit leuke kistjes om te bouwen en om te vliegen. Ben benieuwd op welk gewicht je uiteindelijk uitkomt..
Hallo allemaal, Inmiddels is het stabilo zo goed als klaar en ben ik aan de staart van de romp begonnen. De rechter zijde van de staart De linker zijde Bij het plaatsten van de dwarsliggers moet erop worden gelet welke hoek exact haaks moet worden. Op deze manier is het gelukt. De geodriehoek staat (natuurlijk) naar rechts gekanteld vanwege het taps toelopen van de staart. De 2 zijden aan elkaar en de laatste ligger ertussen. Dan de romp delen met elkaar verbinden Groeten, Eddy
Bedankt mannen! Vandaag een korte update. Ik heb de neus afgemaakt. Met een Davidschaafje de rondingen globaal in vorm. Na het schaven alles geschuurd en de neus aan de rest van de romp gezet. Groeten, Eddy
Hallo allemaal, Vandaag veel foto’s van de 1e vleugelhelft. De hoofdliggers zijn van 1,5 mm multiplex met een breedte van 6 mm. Ik had echter geen 1,5 mm, dus heb ze gemaakt van 2x 0,8 mm vliegtuigtriplex. De tekening voorziet in een hulpstukje voor de juiste hoek van de 4mm triplex wortelrib. Alle webbing staat per stuk op tekening en past bijna perfect. De ribben staan dus vanzelf haaks op de bouwplank. Voor positioneren van de webbing heb ik 2x 4 mm hulpstukjes gemaakt met een uitsparing van 2x2 mm zodat de webbing precies haaks en in het midden van de liggers komt. Dan stap voor stap vooruit. De 4x3 mm messing buis van de bouwmarkt past precies. De webbing moest minimaal bijgewerkt worden. Dan de tip opbouwen.
...vervolg De bovenste ligger geplaatst. De tip op z’n plek en afgebouwd. De 1e 2 mm voorlijst. Er komen er 2 op elkaar. Van een 3 mm cocktailprikker de vleugelpen voor de achterlijst gemaakt. En als laatste de 2e voorlijst vastgezet. Op naar de 2e helft. Groeten, Eddy
Zie er strak uit allemaal.. Mooi.. Volgens mij heb ik nog het originele artikel uit het modelflüg Magazine hiervan. Moet ik je dat scannen en toesturen?
Hallo allemaal, Na een weekje relaxen op een droog plekje langs de Maas met het nodige leesvoer (waaronder de afronding van het Zlin Bobber verslag van <250 ) is het weer tijd voor een update. De 2e vleugelhelft is klaar. De 2 mm richting en hoogteroeren zijn met vliesscharnieren vastgezet. Ik heb de scharniertjes (ca. 8x14 mm) voorgeboord (rond 2 mm), want ik wil witte houtlijm gebruiken. Tijdens het drogen zitten de onderdelen aan 2 kanten vlak geklemd, zodat ter plaatse van de scharnieren geen bolling ontstaat. Ik heb de sterkte vooraf op een stukje afval balsa getest, en alles breekt op het hout, dus dit moet goed gaan. Van 1,6 mm multiplex (2x 0,8 mm) zijn de roerhevels gemaakt en vastgezet. Dan is de verbinding van de vleugels met de romp aan de beurt. Eerst zijn 4 magneetjes (3x6) met een klein likje “alleslijm” in de romp voor-gefixeerd, met de rompzijkant vlak op de bouwplank. Aansluitend de vleugelhelften geplaatst en de overige 4 magneten tegen de romp magneten laten klikken. Hiermee voorkom je meteen dat de polariteit later niet klopt. Dan de magneten en de messing buisjes in de epoxy gezet en het geheel een dagje laten uitharden. Binnenkort meer. Groeten, Eddy
Hallo allemaal, Ik denk dat ik een foutje in de bouwvolgorde heb ontdekt, want ik krijg de 4x4 verstevigingsbalkjes er met geen mogelijkheid in . Om ze toch te plaatsen heb ik ze in 2-en opgedeeld en hiervoor (ik denk grenen) suikerspin stokjes gebruikt. Voor de nodige sterkte zijn ze onder een zodanig scherpe hoek afgesneden, dat het bovendeel exact de romp contour volgt. Het “snijafval” vormt het onderdeel, welke omgekeerd op het bovendeel aansluit. Mooi opgelost, al zeg ik het zelf, en sterk zat ! Links en rechts samengevat. Nog een paar kleine klusjes: De verbinding van de hoogteroer helften. Er is messing voorgeschreven, maar ik gebruik 1,5 mm staal, met epoxy vastgezet. En het staartwiel onderstel van 0,8 mm staal. De diameterverschillen zijn opgevuld met een stukje 2 mm PVC buis en krimpkous. Door het uiteinde om te buigen kan het wieltje er niet meer af. Groeten, Eddy