Énke Blériot
PH-SAM
Intern hebben we het uitgebreide bouwverslag van de TAM kisten (Trans Atlantic Model) en in het forum Modelvliegen algemeen een beknopt bouw en missie verslag.
In dit topic gaan we de administratie laten zien van de TAM duurvlucht.
In het kort: Maynard Hill en zijn team vlogen de TAM-5 (na 4x maal plons) in 2003 van Amerika naar Ierland met de volgende records:
Official records claimed: Distance, 3029 kilometer; duration, 38 hours, 52 minutes, 19 seconds
En dat alles met een kist van 4993 gram met een leeggewicht van 2724= 2269 gram brandstof zijnde een verbruik van slechts 58,2 gram/h.
Wij...het TAM Team.. hebben 2 missies:
1. Kijken hoeveel tijd wij kunnen vliegen met 2269 gram brandstof
2. Een afstandsvlucht van Zoutelande naar de originele landingslaats aan de westkust van Ierland.
1. Werkwijze bij het evenaren TAM-5 duurrecord.
De testperiode begint uiteraard met korte vluchten..kwartiertje vliegen..alles checken en dan de vliegtijd wat opvoeren, GPS testen etc. Een eerste serieuze test is dan met bv 500 cc benzine aan boord (brandstof wegen) een uurtje of 2 te gaan vliegen en te kijken hoeveel gewicht we verbruiken..halen we 58,2 gram/h..toerental en naald instelling.., etc.
Wanneer we daar blij van worden is het tijd om aan het grote werk te gaan denken...39 h proberen te vliegen.
Waar:
Alle testen dus ook de primaire op diverse reguliere modelvliegvelden verspreid over het land en bij voorkeur op- of in de buurt van de thuisvelden/woonplaats van diverse teamleden/tijdens de PH-SAM meetings.
Hoe vaak:
Dat zal zeker een dag of 6 gaan worden waarbij het model dan minimaal tussen de 5 a 6 uur op GPS moet vliegen
Slotstuk:
De laatste 200-300 cc zouden we dan het leukst tijdens de Midsummer van 2026 op moeten vliegen. Dan gaan we zien hoeveel uren we in al die sessies bij elkaar hebben gesprokkeld. Ik zal in overleg gaan met Sebastiaan of zoiets op de Midsummer 2026 op Ginkel kan...een vlucht van naar verwachting bij die hoeveelheid brandstof van 4 tot 5 uur.
Spelregels:
Bij elke vlucht wegen we de brandstof die er in gaat en die overblijft en leggen we de vluchtduur vast.
Meting van de duur is bij de 1e vlucht vanaf het moment dat het model gelanceerd wordt tot het moment dat de motor gestopt wordt en bij verdere vluchten vanaf het moment dat de motor loopt tot het moment dat die stilgezet wordt en bij de slotvlucht is het moment van de landing (dus alle brandstof op).
Op die manier komen we zo dicht mogelijk bij de duurvlucht van toen.
2. Zoutelande- Ierland
Deze vlucht hopen we eind 2026 en anders in 2027 te gaan maken.
In dit topic gaan we de administratie laten zien van de TAM duurvlucht.
In het kort: Maynard Hill en zijn team vlogen de TAM-5 (na 4x maal plons) in 2003 van Amerika naar Ierland met de volgende records:
Official records claimed: Distance, 3029 kilometer; duration, 38 hours, 52 minutes, 19 seconds
En dat alles met een kist van 4993 gram met een leeggewicht van 2724= 2269 gram brandstof zijnde een verbruik van slechts 58,2 gram/h.
Wij...het TAM Team.. hebben 2 missies:
1. Kijken hoeveel tijd wij kunnen vliegen met 2269 gram brandstof
2. Een afstandsvlucht van Zoutelande naar de originele landingslaats aan de westkust van Ierland.
1. Werkwijze bij het evenaren TAM-5 duurrecord.
De testperiode begint uiteraard met korte vluchten..kwartiertje vliegen..alles checken en dan de vliegtijd wat opvoeren, GPS testen etc. Een eerste serieuze test is dan met bv 500 cc benzine aan boord (brandstof wegen) een uurtje of 2 te gaan vliegen en te kijken hoeveel gewicht we verbruiken..halen we 58,2 gram/h..toerental en naald instelling.., etc.
Wanneer we daar blij van worden is het tijd om aan het grote werk te gaan denken...39 h proberen te vliegen.
Waar:
Alle testen dus ook de primaire op diverse reguliere modelvliegvelden verspreid over het land en bij voorkeur op- of in de buurt van de thuisvelden/woonplaats van diverse teamleden/tijdens de PH-SAM meetings.
Hoe vaak:
Dat zal zeker een dag of 6 gaan worden waarbij het model dan minimaal tussen de 5 a 6 uur op GPS moet vliegen
Slotstuk:
De laatste 200-300 cc zouden we dan het leukst tijdens de Midsummer van 2026 op moeten vliegen. Dan gaan we zien hoeveel uren we in al die sessies bij elkaar hebben gesprokkeld. Ik zal in overleg gaan met Sebastiaan of zoiets op de Midsummer 2026 op Ginkel kan...een vlucht van naar verwachting bij die hoeveelheid brandstof van 4 tot 5 uur.
Spelregels:
Bij elke vlucht wegen we de brandstof die er in gaat en die overblijft en leggen we de vluchtduur vast.
Meting van de duur is bij de 1e vlucht vanaf het moment dat het model gelanceerd wordt tot het moment dat de motor gestopt wordt en bij verdere vluchten vanaf het moment dat de motor loopt tot het moment dat die stilgezet wordt en bij de slotvlucht is het moment van de landing (dus alle brandstof op).
Op die manier komen we zo dicht mogelijk bij de duurvlucht van toen.
2. Zoutelande- Ierland
Deze vlucht hopen we eind 2026 en anders in 2027 te gaan maken.