omdat dit waarschijnlijk mijn aankomend project wordt post ik dit ook maar eens hier.. op verschillende sites heb ik al gelezen dat de de tamiya TXT (en ook andere mt's) om iz te bouwen naar vierwielsturing maar heb nog niet echt gevonden hoe dat in zijn werk gaat, het zal ten eerste weer een gewone combinatie zijn van stuurstangen die achteraan komen te zitten (logisch) de mogelijkheden zijn dan: - 'tegengesteld' te laten sturen, dwz de achterkant stuurt tegengesteld aan de voorkant dus de bocht wordt dan extreem krap -'crabben' door de achterkant gelijk aan de voorkant te sturen waardoor de auto schuin vooruit rijdt. nu zijn deze manieren dus mogelijk, alleen op hoge snelheid zul je met 2 wielen willen sturen omdat de txt anders niet te hanteren is... het eerste plan was om de 2e stuurservo aan te sturen met mijn 3 kanaals XS-6, en wel als volgt: 1: het 3e kanaal wordt tegengesteld (-100%) gemixt met stuuruitslag L/R: maakt dus een krappe bocht 2: het 3e kanaal wordt gelijk gemixt (100%) met L/R: crabbing 3: het 3e kanaal word niet gemixt: gewoon 2 wiel sturing dit is mogelijk om op te slaan in een modelgeheugen, alleen kan alleen van geheugen gewisseld worden door de zender uit te zetten, dan in setup op te starten en daarna aanzetten, dus dit is niet tijdens het rijden te doen, wat dus mijn bedoeling zal worden... heb al wat zitten te bedenken met de elektronica het omschakelen tussen crawlen en de andere manier van sturen is met mijn zender geen probleem... ka gewoon tijdens het rijden door kanaal 3 te reversen... deze twee manieren van sturen werken alleen op lage snelheden, bij hogere zal de 2 wiel sturing in moeten gaan.. het zou mooi zijn als deze automatisch bij een bepaalde snelheid in zou komen, dus heb ik het volgende bedacht, nu ken ik de txt niet omdat ik hem zelf (nog niet???) heb.: - maak op een aandrijf as of iets dergelijks een lipje aan de as vast, dit hoeft maar iets kleins te zijn. - nu het elektronica gedeelte: je hebt in de elektro wereld een opnemer die een object detecteerd wat door een sleufje in dat component komt, de werking is eenvoudig: het is eigelijk een blok met een sleuf daarin, aan de ene kant zit een led (lichtbron) en aan de andere kant een opnemer, die een signaal geeft als er licht op komt. (dit component is meestal wel uit een oude pc muis met bal te halen, daar zitten er twee in) als je dit onderdeel zo zou kunnen monteren dat deze dus reageert op het lipje wat op de as gemonteerd is krijg je dus een pulsspanning uit de opnemer, vervolgens kun je die pulsen in een 'frequentie vergelijk schakeling' invoeren (die ik nog moet ontwerpen) het is dan de bedoeling dat deze de frequentie vergelijkt met een frequentie die je zelf met een potmeter kunt instellen om je overschakelpunt te bepalen, dit is dan de 'referentiefrequentie' is de frequentie groter dan de referentie zou de servo 3 dus terug moeten gaan naar een standaard instelling, dit is eenvoudig te doen door tussen de 3e servo een failsafe of dergelijke schakelinge te zetten met als noodsituatie rechtuit. de schakeling hoeft dan in principe alleen de pulsspanning uit de ontvanger te onderbreken, thats it nu komt dit mischien moeilijk over, maar ik hoop dat dit een idee is wat anderen ook aan het denken zet en hun inbreng in dit project kunnen geven,
ziet er theoretish mss wel te doen uit maar ik denk dat je het practisch simpeler moet gaan aanvangen of gewoon met een schakelaar ipv automatisch ... rallyrijders hebben toch ook geen automatische versnellingen of weet ik veel wat het zou beter zijn als het zelf doet denk ik.
ja, kan ook met een schakelaar, maar wil het kunnen doen als de auto in het veld rijdt, - nu al het volgend probleem tegen het lijf gelopen, ik heb het plan bedacht om de sensor op de aandrijfas te plaatsen, als je de koppeling aan de uitgang van de ontvanger maakt, heb je geen onderscheid tussen op volle kracht wegtrekken en topsnelheid maar nu is het probleem: als de auto niet snel zal rijden, maar toch gaat driften zal de besturing al overgaan op 2w stuur.... en dat is dan niet de bedoeling... dit project heeft niet direct te maken met het feit dat ik een TXT wil (naja willen altijd, probleem bij financiele gedeelte), maar omdat ik er achter ben gekomen dat een aantal mt's deze functie hebben, en dat bracht me op een aantal ideeen...