tandwielverhouding

Stel je rijd met een bepaalde tandwielverhouding pinion/spur
Je motor word te snel te warm
Je accu blijft op een prima temperatuur
Je regelaar blijft ook op een prima temperatuur
je bent tevreden met je topsnelheid
je bent tevreden met je acceleratie

lijkt me een geval van overgeared.
Ik zou de pinion kunnen verkleinen, maar wil niet in topsnelheid achteruit gaan
wat kan je dan met je tandwielverhouding doen om de motor temperatuur toch iets omlaag te krijgen?

oja. antwoorden met heatsinks en fans enzo is misschien goed bedoeld maar daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel aan..

het gaat mij puur om de tandwielverhouding

Naar mijn idee geef je zelf al het antwoord!! Wanneer de motor erg heet word is hij overgeard oftewel het motor tandwiel zou je iets kleiner kunnen kiezen. Als je dit doet zal de motor minder heet gaan worden, prettige bijkomstigheid is dat de acceleratie ook beter wordt. Dit alles hoeft niet te betekenen dat de topsnelheid, drastisch, omlaag gaat. Door het te zwaar belasten wil de motor waarschijnlijk toch al niet volledig op toeren komen, wat met een lagere gearing wel beter zal lukken.

heey murkyyyyyy

klinkt raar maar 2 tanden erbij, zou de motor ook koeler moeten houden.
mijn motors zijn 10 tot 15graden koeler als ik er 2 of meer tanden bij zet.
en je weet rustig rij ik niet.

als je overgeared hebt, word de ESC ook erg warm, omdat er bij het remmen teveel electrische energie door de motor word opgewekt. (regelaar moet dan meer energie dissiperen, waardoor deze ook erg warm word.)
Bij het overgeared rijden, hoeft de accelleratie niet per se minder te lijken. (Ik ga ervan uit dat je het over je Novak 4.5T hebt) m'n Slayer had ik op 12/40 vertand, reedt perfect, tot de regelaar opblies. (van koud naar kaboom in 1 ronde van het circuit.)
Toen even een MMM er aan gehangen om te proberen, gezien deze 6s aan kan heb je iets meer margin om te proberen, en de ESC werd erg snel erg warm.
Ben toen naar 11T/40T gegaan, en daarop rijdt de Slayer nu nog steeds (perfect)
De acceleratie is neit minder geworden, en de eind snelheid ook niet. alleen is het nu leuker rijden, omdat de regelaar heel blijft. :)

Dat zijn in ieder geval mijn bevindingen.
Maar gezien je hem vertand hebt op 70 km/h op 2s Lipo, zou je zeggen dat je nu net overgeared zit. en wss word je ESC nu neit warm omdat je maar op 2s rijdt, en neit op 4s waarvoor de HV-pro oorspronkelijk bedoelt is.

mijn timing staat al op nul
en ik lees nu 2 verschillende antwoorden. motor tandwiel vergroten of verkleinen :confused:
de pinion verkleinen lijkt me logisch.
ik heb nu 15/54 en een 14T is besteld en onderweg.
maar ben bang dat 1 tandje niet genoeg is en dat als ik naar 13T ga , dat ik dan een te lage top heb.

het gaat ier inderdaad over de novak HV 4.5 geregeld door een MMP

tandwielen zijn mod 0.8 oftewel 32p

Wat is een te lage top? Hoeveel heb je nu?
En op hoeveel cellen rij je? Tandje kleiner en extra cellen kan ook helpen.

geen idee wat mijn topsnelheid nu is. maar als ik zo op het rechte stuk rijd op ons circuit ben ik dik tevreden hoe de auto rijd qua topsnelheid.

en ik rijd op 2 cellen. extra cellen is geen optie ivm competitie

Probeer dmv het schuiven met het koppel, of je de motor-temperatuur omlaag kan brengen. Het is mogelijk dat je wel goed gegeared ben op low en midrange, maar niet op top(high)range, wat resulteert in overgearing in dat gebied.

Het is te simpel om zo maar te roepen dat wanneer je een kleiner pinion zet, dat de acceleratie beter wordt, of met een groter pinion de topsnelheid hoger wordt, alles heeft/kent zijn beperkingen, het is geen goede benadering wbt het juist bp van de juiste gearing.

Dmv een andere spur/pinion combinatie, bv grotere spur en de daarbij behorende pinion (meestal 1 tandje groter), breng je de krachten naar een high-range. Bij een kleinere spur + pinion gaat de kracht naar de low-range.

Bij banden die erg ballonneren, is het zeker de moeite waard om hiermee te experimenteren, soms krijg je een “breder koppel + koeler materiaal”.

Als ik jouw verhaal goed begrijp, moet jij naar een grotere spur, en zoek daarbij weer de juiste pinion (waarschijnlijk ook net iets groter dan je nu rijdt). Een kant en klaar antwoord is er niet, teveel variabelen, daarvan is het koppel van de motor en de variabele loopafstand van de band (door toedoen van het ballonneren) de 2 belangrijkste.

Een kant en klaar antwoord is er niet, teveel variabelen, daarvan is het koppel van de motor en de variabele loopafstand van de band (door toedoen van het ballonneren) de 2 belangrijkste.

Dan kun je misschien, als je dat nog niet gedaan hebt, de banden tapen om zo 1 variabele (zoveel mogelijk) te elimineren. Dan is het effect van het wijzigen van je spur/pinion verhouding duidelijk(er) zichtbaar.

Hoe relateert een 11/50 of 12/50 zich ten opzichte van een 15/54 of 14/54 ?

Dus alle andere variabelen blijven het zelfde.

ik kan rijden met spurs in de range van 50 t/m 54 ( rijd nu met 54 )
ik kan rijden met pinions in de range van 11 t/m 15 ( rijd nu met 15 )

in mijn bezit heb ik nu 50, 52 en 54 spurs
in mijn bezit heb ik nu een 15T pinion
onderweg zijn 13T en 14T pinion

dus stel je vind de rij eigenschappen van 14 a 15/54 lekker rijden maar je motor word te warm
hoe zou het dan zijn om aanzienlijk in pinion omlaag te gaan en zo ook een stap terug met de spur.

ik weet het : het is allemaal trial en error.. met dit topic probeer ik een klein beetje te voorkomen dat ik straks met 50 euro aan tandwielen zit die ik niet meer gebruik ;)

de pinion verkleinen lijkt me logisch.
ik heb nu 15/54 en een 14T is besteld en onderweg.
maar ben bang dat 1 tandje niet genoeg is en dat als ik naar 13T ga , dat ik dan een te lage top heb.

Grootte van de tanden boeit niet, de hoeveelheid is het enige wat belangrijk is. :)

Ik zou de 13T eerst proberen. qua top hoeft het niets uit te maken. Electro motoren hebben eht maximale koppel bij lage toeren, en naar mate je hoger gaat in de toeren neemt het koppel (lineair, normaal gesproken) af.
Dus als je hem te zwaar vertand hebt, zal de motor nooit z'n toeren halen, omdat deze het koppel niet heeft.

ik denk dat ik maar eens een 13/50 of 13/54 ga proberen tov een 15/54
theoretisch heb ik dan een iets lagere topspeed

15/54 = 72 km/u te heet naar mijn zin
15/52 = 75 km/u te snel
13/50 = 67 km/u ?
13/54 = 63 km/u ?
14/50 = 73 km/u te snel

welke zal het minst warm worden?

Laatst bewerkt:
Beide boeien veelal niet, het gaat nl om de diameter van beide tandwielen tozv elkaar, die de verhouding aangeeft. Wanneer de overbrenging (bv bij tandwielen) in serie staat, zoals bij de pinion/spur van onze auto’s met dezelfde “tandgrootte”, kan je dmv het tellen van de tanden, de verhouding berekenen.

Daarnaast zijn er nog meer overbrengingen die belangrijk zijn voor het overbrengen van de krachten. Denk daarbij aan de verhouding van de diameter van het diff tegenover de banddiameter, motor > pinion, spur > pulley in het geval van een snaaraandrijving. De verhouding (omwenteling) is in snelheid 1:1 toch is er verschil in kracht overbrenging, doe maar eens een proef met verschillende banddiameters.

Vandaar dat wanneer je de pinion/spur verhouding hetzelfde houdt, bij het veranderen van de totale combinatie, toch het “karakter” veranderd wbt waar de krachten terecht komen.

Elke motor heeft zijn eigen “karakter”, door toedoen van de interne opbouw, dus om zomaar te roepen dat het hoogste koppel altijd onderin ligt (bij laag toerental), durf ik niet voor mijn rekening te nemen.

Over het algemeen is het zo dat als je de spur gaat verkleinen (kleinere diameter) dat je de verhouding op een gegeven moment groter (lichter), moet gaan kiezen, bij een grotere spur andersom kan het voorkomen dat je een “extra” pinion tandje (zwaarder) kwijt kan. Ik heb zelfs meegemaakt dat ik bij het steken van een andere accu, ik ook de pinion/spur combinatie moest veranderen om een optimale afstemming te krijgen van accu tot asfalt.

hier kan je alles wat je zoek uitrekenen,
R/C Calculations
Top Speed Estimator
Speed vs Amp Calculator
Parameter Solver
Scale Speed Calculator
Rollout Ratio Calculator
System Wiring
LiPo Pack Wiring
Lithium Battery Chargers
"No Spark" Calculator
Power Output Calculator
LED Calculator
Gear Calculator
Two-Speed Mesh Calculator
Battery Resistance Demo
BL Parameter Comparison
Unit Conversions
Ohm's Law Calculator
Oil Mixture Calculator
Data Tables
Shock Dimensions
Dogbone Dimensions

tis ff zoeken maar er is een tabel met wat welke tandwielverhouding doet bij je setup

Ehrmm...... Hoe gaat dit dan: 18/54? :-?
Deze vertanding heeft een hoge top.:cool::cool:

Je auto trekt dan wel een stuk langzamer op. Een kleiner pinion levert weer iets aan topsnelheid in maar je trekt weer wat sneller op.

Als je de verschillende gearratio's uitrekent die je kunt maken met 13/14/15 en 50/52/54 kom je op onderstaande grafiek uit

http://img707.imageshack.us/img707/7613/gearratio.pdf

14/54 is ongeveer gelijk aan 13/50
15/54 is ongeveer gelijk aan 14/50
met een 14 en 15 pinion en de spurs die je al hebt kun je dus met mooie kleine stapjes de voor jou ideale gearratio al bepalen.

Back