Beste mede forumers, Ik ben nu al bij na een week aan het zoeken en heb al heel veel draadjes gelezen hierzo. Maar wat ik zoek is het volgende. Ik wil in de komende winter periode een zelfbouw vliegtuig met elektomotro gaan bouwen vanaf tekening spanwijdte +/_1mtr a 1,2mtr. Nu is mijn vraag waar halen jullie toch die zelfbouw tekeningen vandaan want ik heb al ene hoop bouwverslagen gezien maar ik kan nergens een juiste tekening vinden en dan zullen jullie zeggen ja wat wil je dan. Een zelfbouw trainers/beginners vliegtuig die vanaf tekening gemaakt mag worden. Echter heb ik wel de trainer 1400 en 1600 gezien qua draadje van plotterwelt. Graag hoor ik tips van jullie waar ik dit soort zelfbouw model nog meer kan vinden. Mvg, F de J
VTH heeft honderde tekeningen . www.vth.de: Modellbau Maar zonder bouw ervaring kom je niet ver met alleen een tekening. Zonder ervaring kan je beter een kit kopen waar alles bij is en ook een beschrijving. Mvg Johan
Ik ga ook aan men eerste zelfbouwproject beginnen maar ga dit wel met een kit doen. Zo met een plan beginnen is niet echt aan te raden als je helemaal nog geen ervaring hebt zoals Mr. Plotterwelt al aangaf. Maak het jezelf niet te moeilijk in het begin en zo voorkom je dat je mss 100€ in de vuilbak gaat gooien... deze is mss iets mooi voor jou Sig Manufacturing Co.,Inc. Main Menu bij Aircraft R/C, Kits - scale models. De HERR PIPER J-3 CUB 1/2A R/C Past perfect in je spanwijdte en is een beginner kit om te bouwen en te vliegen... Hij is zeker niet duur en de verzending kost maar 9 dollar extra. Ikzelf heb de 1/6 cub besteld en die zou deze week moeten binnnenkomen groeten
Het perfecte beginners vliegtuig is nog altijd de charter van Robbe. Electro of brandstof. Er zijn verschillende draadjes van op het forum. Kit is algemeen verkrijgbaar. Groet Arthur.
Als beginnersvliegtuig zou ik altijd een span van 1500 tot 1700 mm kiezen. Een grotere kist is wat minder afhankelijk van de weersomstandigheden. En een grotere kist is ook wat beter zichtbaar op afstand. (als beginner vlieg je soms net wat te ver weg en dan is een grotere kist veel beter te zien). Over beginnerskisten staat heel veel op dit forum. Belangrijkste keuze is: Ga je het leren bij en club en "aan de kabel", dan zijn veel balsa kisten goed geschikt. Oude modellen zoals de Taxi, Charter en Westerly zijn goed geschikt te maken voor elektro. Een bouwdoos is vaak goedkoper als scratch bouwen, omdat je nog niets op voorraad hebt en dus alle materialen moet kopen (vaak hou je best wat over voor een volgende kist). In een bouwdoos zitten meestal alle delen, vaak ook scharnieren en landingsgestel e.d. Ook leer je dan hoe je verbindingen moet maken en hoe de houtnerf moet lopen. Wil je zelf leren vliegen dan is schuim veel sneller te bouwen en te repareren (je gaat dan zeker regelmatig crashen ) Dit is een leuk kistje en geschikt voor beginners: bouwverslag-tigermoth-je-uit-3mm-depron-~-filmpje Ik heb hem zelf 800 mm span gemaakt met 3 mm romp en 6 mm vleugels en deze is geschikt om bij weinig wind buiten te vliegen. Is van depron en de materiaal kosten zijn een fractie van balsa. Door het lichte gewicht kan er ook een lichte motor en accu in (scheelt een hoop geld) Als je de tijd neemt om bovengenoemde draadje helemaal te lezen (zal je meer als 1 avond kosten! ) wordt de bouw goed beschreven en kun je als beginner dit kistje makkelijk bouwen. Succes met deze verslavende hobby. Voor mij is het het leukste om te vliegen met een kist die je helemaal zelf gebouwd hebt. Maar doe het stap voor stap, je moet zowel het bouwen als het vliegen leren door het veel te doen. Groeten Willem
Frans, heb je al ervaring met bouwen uit een bouwdoos? Zo niet, dan zou ik nog wachten met van tekening bouwen tot je minstens 2-3 bouwdozen achter je kiezen hebt. Anderzijds, je kunt niet fout gaan met de bouwdraadjes (= begeleiding) van plotterwelt.
In de FMT van november zit een plan van een eenvoudig en goedkoop te bouwen toestel. Der kleine Baron. Een 1 m balsa ontwerp, te vliegen met een eenvoudige en goedkope setup. Zelfs plannen voor drijvers zijn bijgevoegd.
FMT = Flug und Modell Technik, uitgegeven door VTH. Uitgeverijen met tekeningencatalogus: www.vth.de: INDEX Herzlich Willkommen beim MSV Startseite : Neckar-Verlag www.aufwind-magazin.de/ Van Aufwind is altijd een deel van de artikelen online beschikbaar.
Der Kleine Baron Uit de FMT de tekening van de "Der Kleine Baron"die wij in de vereniging als "winter"project met de leden hebben gemaakt. Die van mij is met "ouderwetse" tissue bekleed en met een houten prop Vliegt lekker, full aerobatic, alleen "prophangen" moet dan met en APC-e prop. Dit was mijn eerste echte Balsa bouw, en een leuke ervaring rijker Een linkje mvcswentibold :: Bekijk onderwerp - Ons clubproject "Der kleine Baron" En een duits linkje Baubericht: Der Kleine Baron aus FMT11/2010 Groetjes, Kees
wat je ook kan doen, als je heel low budget wilt gaan, een tekening van rcgroups halen, in A4tjes uitprinten en aan elkaar plakken. zijn genoeg trainers te vinden die je makkelijk van hout kan bouwen, maar eigenlijk alleen aan te raden als je wat meer bouw ervaring hebt, en waarom balsa als beginners kist? depron of ander schuim is makkelijker bouwen, hier en daar wat hout, gewicht lager, dus lagere vleugelbelasting, kost niet al te veel, gaat het kapot? wat waarschijnlijk wel gebeurt, is het heel gemakkelijk gerepareerd. groetjes