temperatuur nitro auto

kan iemand zeggen welke maximum temperatuur een nitro motor kan/mag lopen?
(mss handig voor andere mensen ook als we per cat. gaan)

.12
.15
.21
...groter

het meest ben ik geinteresseerd in de .21 omdat ik maandag men savage heb
ik hoorde al dat een .12 op 100°C zijn beste prestaties leverde en een .21 tot 250°C klopt dat?

ik kan de temp v me motor meten met mijn digitale multimeter (van -20 tot 1000°C) maandag wil ik dit wel eens testen want zag nu nog maar pas staan in de handleiding dat dat kon :P

Op temperatuur kan je geen motor afregelen, de ideale afstellin is per motor verschillen en bij de ene kan dat zelfs 95 graden zijn en bij de ander 120 graden....

250 graden voor een .21 betekent binnen 1 minuut zijn dood, echt niet correct, waar heb je dat vandaan ?

Omdat eke motor zo'n beetje uit dezelfde materialen bestaat en een dezelfde soort brandstof doorheen loopt moet je gewoon van die 100 graden uit gaan voor iedere motor, als je daarop zit zit je redelijk in de buurt van je afstelling.

K ben nu mijn auto aan het inrijden en de temp blijft perfect... Bij het begin met rijden..beetje spuug op de motor en op het eind zat het er nog!!

Rick

Roelof zei:
Op temperatuur kan je geen motor afregelen, de ideale afstellin is per motor verschillen en bij de ene kan dat zelfs 95 graden zijn en bij de ander 120 graden....

250 graden voor een .21 betekent binnen 1 minuut zijn dood, echt niet correct, waar heb je dat vandaan ?

Omdat eke motor zo'n beetje uit dezelfde materialen bestaat en een dezelfde soort brandstof doorheen loopt moet je gewoon van die 100 graden uit gaan voor iedere motor, als je daarop zit zit je redelijk in de buurt van je afstelling.

Ik geef Roelof geheel gelijk .... pffffff 250 graden lol ....
Mijn motor wordt tijdens trainen (met nieuwe belts en schone lagers) +/- 85 graden. De race temerapuur ligt rond de 95 graden.

E.e.a. ligt wel aan het soort mengsel wat je gebruikt, zie hiervoor andere draadjes in dit forum.

250 graden Fahrenheit..... dat kan wel :wink: Allen Ameriaanse sites hanteren Fahrenheits. Vaak staat dat er niet bij, dus weet je het niet.

Bij de Savage 21 zit een klein boekje waar in staat hoe je de motor moet inlopen. Hier staan ok temperaturen bij, die spelciaal voor de 21BB goed zijn. Lekker makkelijk :lol:

Greetzz, Robbert

Jawel, daar wordt het echter nog véél heter dan 250 graden celcius... Denk maar aan een vlammetje van een lucifer, ongeveer zelfde idee.. De temperatuur wordt alleen niet aan de binnkant gemeten. Het gaat hier altijd om de temp. aan de buitenkant...

Greezz, Robbert

lijkt me ook moeilijk om de temperatuur te meten in je motor tewijl hij loopt he ;) hehe

Zou wel mooizijn een mooie 1:8 offroad, Maar aangezien de prijs van een xray... hoe duur word die nitro dan :twisted: :twisted: met al die hi-tech onderdelen.. :P

Rickyy

ik heb met mijn multiemeter eens gemeten een minuutje nadat mijn savage zijn benzine op was en ik kwam aan 70°
is dat niet wat weinig?
ik heb hem toch al redelijk opengetrokken en over schansen gereden, staat nog op fabrieksinstelling en rij met kap erop

grtz nitroooooooooooooo

Dan meet je ergens bovenop de koelkop, je moet heel dicht bij de verbrandingskamer meten, het liefst op de kop van de gloeiplug zelf, daar is het heetste meetpunt.

Nitro het beste is om de temp gelijk na het rijden of tijdens het rijden te meten want aluminium koelt erg snel af en zeker als het koud is. Had keer gereden nog geen 5 minuten later was me koelkop zowat al koud.

hoi

het heeft met de hoeveelhijd nietro te maken wat jij er in stopt

hoe meer nitro hoe koeler de motor
maar let op met een 2,5 cc geen 25 %
ik raad jouw aan om naar jouw rc winkel te gaan en daar eens info gaan halen

ik heb mijn wagen meestal op 100 graden
ik heb een evo 5 van serpent
en heb een 950
en stook met 25 %

groetjes en hoop jouw hier een beetje mee gehopen te hebben

allemaal een goed 2004
ik ben nieuw dus niemand ken mij