TIGERMOTH RWD-8 uit 3mm depron.

Zoloas beloofd hier een bouwverslag van de parasol moth.

Het begon allemaal met het draadje van Dirk57 over de Tigermoth uit 3mm Depron.
Ik ben daar begonnen met deze hobby (nogmaals dank hiervoor Dirk:cool:)
Teidens de bouw van mijn eerste moth kwam SKYHIGH met deze foto op de proppen en met het idee om met wat kleine aanpassingen deze moth te gaan bouwen
full

Dat vond ik een erg leuk en uitdagend idee. Ik ben meteen aan het bouwen gegaan en eigenlijk zonder tekening te werk gegaan.
Hier is het resultaat.
full

Deze heeft al een paar vluchten gehad en ik moet zeggen dat het een leuk vliegtuigje is om mee te vliegen. Helaas door het gebrek aan vlieg ervaring is deze nu overleden en hangt als eerbetoon nog aan het plafond van mijn garage.
Ik ben daarna begonnen met het zoeken naar een programma om de tekeningen mee te maken. Ik heb uiteindelijk voor T-cad gekozen. Diet werk voor mij prima simpel maar het heeft genoeg voor mij om te maken wat ik wil.
De tekening is al in PDF formaat maar om eerlijk te zeggen weet ik nog niet precies hoe ik die in diet draadje kan krijgen zodat deze beschikbaar word voor degene die hem wil hebben. Komt later wel.
Goed dan het begin.
Tekening gemaakt en uit gelegd op 3 mm depron.
Gekeken naar de richting en buigkant van het depron alvorens te beginnen met het snij werk.
Ik ben met bouwen begonnen met de onderkant en de electronica inbouw. Ik heb gemerkt dat het uitlijnen van de romp dan een stuk makkelijker gaat.
full

Hier zijn de ribben gelijmt en de servo's geplaatst. Ik heb wat ruimte gemaakt in de ribben voor de bedrading en voor de besturing.
full

Hier is een beetje te zien dat ik de voorkant van de onderkant heb gebogen en het gedeelte waar de motor zit bestaat uit twee delen 6 mm. Het onderste deel is afgerond. voor de vorm zodat het er een beetje uitziet als het origineel.
De romp is op de zelfde manier op gebouwd als de gewone tigermoth. De twee helften aan elkaar en dan in eenkeer buigen. Hier door word de rug mooi strak.
full

Op de achtergrond is de romp te zien. Bij het aan elkaar lijmen heb ik een klein latje aan de binnen kant over de randen gelijmt zodat de vorm beter blijft.
De staart delen uitgelijnt en gelijmt.
Daarna begonnen aan de vleugel delen. Profielen uitgesneden.
full

De profielen op de vleugel delen gelijmt.
full

Even met knijpers vast gezet zodat de vorm goed blijft. Wel even een stukje depron aan de onderkant doen tegen het indrukken van de vleugel.
Lekker laten drogen en verder dan maar met de romp.
full

Gevrefd en gelijmt. Kleurstelling maar weer wat anders gedaan de de eerste.
Staart stuk uitlijnen en lijmen.
full

De romp is nu zo goed als klaar en dicht. Nu kan er helaas geen accu meer in :puppydogeyes:. Ik heb aan de zijkant een opening gemaakt zodat de accu er in kan.
full

Zo kan de accu er in en drukt de wind de klep wel dicht. Voor de vorm er een handvat aan gemaakt. Vind ik er wel leuk uitzien. Kijk wel eerst even waar de opening komt en hoe groot die moet worden. Niet dat straks de klep niet open kan omdat de vleugel steunen er voor zitten.

Nu kan er een begin gemaakt worden aan het laatste stuk. Het moteren van de vleugel op de romp.
full

Hier is te zien dat de lijm lijn van de vleugel en de romp gelijk lopen.
Hierdoor kan je goed zien of de vleugel recht staat ten opzicht van de romp (vliegt wel fijn als het rechtuit gaat)
full

Sate prikkers geruikt. Uitlijnen van de vleugel horizontaal gezien dan en ten opzichte van de stabilo.
Nu moeten de sate prikkers nog maakt worden om de vleugel te ondersteunen. Hiermee kan ook mooi de V-stelling afstellen. Hierdoor word het vlieg gedrag een stuk gemoedelijker.
full

De V-stelling zit er in. Ik heb de prikkers wat verder op de vleugel geplaatst omdat bij het eerste model de vleugels aardig doorbuigen tijdens een looping. Ik hoop nu meer ondersteuning te hebben door ze meer in het midden van de vleugel te plaatsen.

full

Zo nu is het toch wel bijna tijd voor een maiden vlucht.
full
full

Ik zal ook maar even wat technische details er bij vermelden.

Motor: 1450Kv (RCtechnics Internet Store)

Prop:GWS 8x4.3(RCtechnics Internet Store)
Ik heb ook gevlogen met:7x5SF Slow Flyer (RCtechnics Internet Store)

Servo's 2x:Micro Servo 9 gram (RCtechnics Internet Store)

Accu: LiPo 7.4V 540MAH (20C) (RCtechnics Internet Store)

Snelheidsregelaar:12A FLY Brushless ESC (RCtechnics Internet Store)

Nou ik hoop dat ik een paar mensen blij kan maken met dit bouw verslag.
Voor nu kan ik de tekeningen makkelijk even mailen. Dus als er iemand is die weet hoe ik ze in dit draadje kwijt kan dan hoor ik het anders mail ik ze wel mocht er vraag naar zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

goed plan om een eigen draadje te starten :)

Ik vind het een erg leuk kistje geworden, nu heb je natuurlijk wel minder vleugeloppervlak dan bij de Tiger Moth. Heb je de vleugel groter getekend ?

Wat is je totale vleugeloppervlakte en wat is de uiteindelijke spanwijdte geworden ?

Voor de tekening zijn er wel oplossingen, je kan 'm uploaden op een (gratis) hosting site als zshare bijvoorbeeld. Dan plaats je de link die je krijgt hier in je draadje en dan kan iedereen de tekening zelf downloaden.

Hier een link naar de z-share site.

Als je 'm al in je tekenpakket hebt staan, is het wellicht een optie om meerdere spanwijdtes te hosten ?

Je schreef dat de vleugels wel wat stijver mogen, je kan een carbon / kolstof staafje onder de vleugel (eventueel door de ribben) lijmen, dat scheelt heel behoorlijk.

BTW: je motor is 1540 Kv i.p.v. 1450 Kv :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hoi,

goed plan om een eigen draadje te starten :)

Ik vind het een erg leuk kistje geworden, nu heb je natuurlijk wel minder vleugeloppervlak dan bij de Tiger Moth. Heb je de vleugel groter getekend ?

Wat is je totale vleugeloppervlakte en wat is de uiteindelijke spanwijdte geworden ?

Voor de tekening zijn er wel oplossingen, je kan 'm ulpoaden op een (gratis) hosting site als zshare bijvoorbeeld. Dan plaats je de link die je krijgt hier in je draadje en dan kan iedereen de tekening zelf downloaden.

Hier een link naar de z-share site.

Als je 'm al in je tekenpakket hebt staan, is het wellicht een optie om meerdere spanwijdtes te hosten ?

Je schreef dat de vleugels wel wat stijver mogen, je kan een carbon / kolstof staafje onder de vleugel (eventueel door de ribben) lijmen, dat scheelt heel behoorlijk.

BTW: je motor is 1540 Kv i.p.v. 1450 Kv :)

Grtz,
Menno

Hoi Menno,

Dank je voor de reactie. Ik zal de originele tekening zeker proberen te hosten.
De vleugel is inderdaad een stukje langer (81cm) en breeder geworden. De totale oppervlakte weet ik zo niet. Maar ik weet wel dat het prima vliegt. Ik heb met het eerste model ook prima zonder motor kunnen landen.
Ik denk wel dat het genoeg oppervlakte heeft om goed te vliegen.
Ik heb er inderdaad over gedacht om een koolstof staafje in de vleugel te maken. Voor nu probeer ik eerst even zonder. Nu de sate prikkers wat verder op in de vleugel zitten denk ik wel dat het daarmee ook beter gaat.
Tja en inderdaad de motor dat was een spel foutje maar gelukkig is de link wel naar de juiste motor.
Ik heb de tekening als PDF file dus die is makkelijk te schalen zodat deze groter of klijner gemaakt kan worden.
Eerst maar eens zien of er vraag naar is 8O.

de link doet 't :)

zeer mooi vliegtuig! staat op mijn bouwlijst (die nu wel erg lang word....;))

ga je er ook een landings gestel onder maken?

vind ik wel altijd mooi, maar moet wel functioneel zijn zodat je het ook kunt gebruiken!
en het beetje extra gewicht kan het vliegtuig meestal wel hebben...

Landings gestel

de link doet 't :)

zeer mooi vliegtuig! staat op mijn bouwlijst (die nu wel erg lang word....;))

ga je er ook een landings gestel onder maken?

vind ik wel altijd mooi, maar moet wel functioneel zijn zodat je het ook kunt gebruiken!
en het beetje extra gewicht kan het vliegtuig meestal wel hebben...

Hoi Richardh,

Ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen. Meestal maak ik een Utje van verenstaal die ik dan verlijm in een blokje blauw isolatie schuim, dat dan weer in de romp verlijmt wordt.
Ik moet zeggen dat bij het vorige model het wel heel strak stond toen die vloog zonder gestel.
Ik kijk wel als ik er iets mee ga doen dan post ik het wel.
De romp is wat hoger geworden dan bij de gewone moth. Misschien dat er mensen zijn die dat niet zo mooi vinden maar dit is natuurlijk heel makkelijk aan te passen als je aan het bouwen bent. De onderkant heeft alleen maar rechte lijnen dus iets inkorten en klaar dan is die weer bijna zoals de gewone moth. Kan ook weer wat schelen in het gewicht.
Ik zie de variaties wel verschijnen.

Wat leuk hoor, ik had nooit kunnen fantaseren dat het zo mooi zou worden :thumbsup:
de enige manier om het nog leuker te maken is rolroeren en geen v-stelling, maar
toch, ontzettend mooi geworden zeg :D

Skyhigh

Laatst bewerkt:
Wat leuk hoor, ik had nooit kunnen fantaseren dat het zo mooi zou worden :thumbsup:
de enige manier om het nog leuker te maken is rolroeren en geen v-stelling, maar
toch, ontzettend mooi geworden zeg :D

Skyhigh

Hoi skyhigh.

Ik ben benieuwd of dat gaat werken met een rechte vleugel en rol roeren.
Je maakt me nieuwsgierig :rolleyes:
Ik zie wel wat komen dan t.z.t.

Hij is wel mooi geworden zeg.

Wanneer ga je er mee vliegen?
Ik ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen.

Greetz Jeroen

Maiden

Ik heb gisteren gevlogen.

Ik moet zegen dat deze iets zwaarder is uitgevallen dan de eerste en daar door net iets anders reageerde bij het opstijgen. Eenmaal in de lucht is het een redelijk stabiel vliegtuigje. Helaas heeft de wind wat rottig gedaan tegen mijn mothje. Hij belande in een klijn struikje die ik na een wind vlaag net niet meer kon ontwijken. De vleugel is gebroken maar eenvoudig weer te lijmen en de motor steun is wat verder naar binnen geschoven dan de bedoeling maar dat word weer als nieuw zonder al te veel werk. Ik denk wel dat ik beter uit de voeten kom met de 7x5s prop met deze moth. Dan heb je net wat meer power, dat kan deze wel gebruiken. Als de motor uit is dan glijd hij keurig verder zonder meteen te duiken.
Al met al moet ik zeggen dat het erg leuk vliegt.
Ik denk dat ik ook nog eens geproberen met een 7x6 prop te vliegen en kijken hoe dat gaat werken met de RWD-8.
Als ik nog een keer iemand ij me heb dan zal ik zeker vragen of die wat kan filmen en dan zet ik dat zeker even in dit draadje.

Haha Mark, ik zag je verslagje gisteren al, dat ga ik eens rustig volgen dacht ik, heb je een dag later de maiden al achter de rug :hammer::shock:

Je laat er geen gras over groeien he? Maar hij ziet er leuk uit en een filmpje ben ik wel benieuwd naar. Leuke bouwwijze trouwens, die romp....

Dirk

Dank je

Haha Mark, ik zag je verslagje gisteren al, dat ga ik eens rustig volgen dacht ik, heb je een dag later de maiden al achter de rug :hammer::shock:

Je laat er geen gras over groeien he? Maar hij ziet er leuk uit en een filmpje ben ik wel benieuwd naar. Leuke bouwwijze trouwens, die romp....

Dirk

Hoi Dirk,

Nou dank je wel. Kan je zien wat zo'n draadje van 2 jaar oud toch nog kan veroorzaken. Dit is nu mijn vierde vliegtuig dat ik gebouwd heb en ik heb gemerkt dat ik zo inderdaad de romp heel makkelijk kan uitlijnen en dat je heel makkelijk de electronika in kan bouwen.
Tja en een filmpje daar heb je twee mensen voor nodig. Aangezien ik tot nu toe bijna alle vluchten alleen heb gemaakt moet ik nog even zoeken naar een slachtoffer die het op film wil vast leggen. Maar ik heb goede hoop dat me dat gaat lukken. Misschien dat het zelf wel in Zeewolde kan. Ik heb daar wat vrienden wonen en die moet ik nodig weer eens opzoeken dus die zou me kunnen helpen. Mits het weer goed is natuurlijk. Maar tzt hoor je dat zeker.
Ja ik ben niet zo van het afwchten. Ik heb al een paar nieuwe ideeen klaar. En een daar van is mischien nog wel een Mothje maar dan de minor. Heb ik ergen een foto van gezien op het net een laag dekker maar wel erg lijkend op de dubbeldekker uitvoering dus moet redelijk makkelijk te realiseren zijn.
Ik zal kijken of ik snel wat bewegend beeld materiaal kan krijgen dan zie je het wel op het draadje verschijnen.

Leuk allemaal, ik blijf het wel volgen...

Nog een vraagje: wat voor verf/lak heb je gebruikt voor die zilverkleur?

Dirk

Leuk allemaal, ik blijf het wel volgen...

Nog een vraagje: wat voor verf/lak heb je gebruikt voor die zilverkleur?

Dirk

De lak die ik gebruik is Styropor-Sprühlack van Graupner. nr 928.6
Deze heb ik gekocht bij Pipe lines in Enschede.
Zoals de naam al zegt is deze speciaal voor schuim materiaal.
Werkt perfect. Geeft goede dekking en droogt super snel. Als de lak wat aan de dikke kant is geeft deze nog wel een beetje af dus je hoeft er echt maar weinig van te gebruiken. Er zijn nog meer kleuren te krijgen.

gewicht besparing

Nou Ik ben er toch weer even mee bezig geweest. Ik heb mijn motje iets aangepast om wat meer gewicht te besparen. Ik heb de voor kant van de moth iets aangepast.
Het gele gedeelte aan de voorkant is iets minder hoog geworden en ik heb er een stuk 6mm uitgehaald waardoor ik toch weer een paar gram kwijt ben. Foto's volgen wel. Ik hoop vandaag later in de avond te kunnen testen of dit ook werkelijk merkbaar is en of het een verbetering is.

heey,, wil ik net de bouwtekeningen is die stome website weer bezig.. xD

maar ik wil je wel helpen met filmen, graag zelfs .
groetjes

vanochtend nog een keer geprobeert maar lukte weer niet @

tekeningen

kj dankje,

waaneer ga je vliegen wandt ik ben heel benieuwd hoe hij vliegt

en dan wil ik wel voor je filmen ?

Hoi Christoph,

Ik heb nog een keer geprobeerd om naar de link te gaan en deze werkt nu weer. Gewoon nog een keertje proberen om te downloaden.
Ik heb deze tekening zelf gemaakt. Ik heb later tijdens de bouw wel wat kleine dingen aangepast omdat ik het toch mooier vond. De hoogte van de romp heb ik voor wat kleiner gemaakt. Maar dit is erg makkelijk aan te passen. Gewoon wat weg snijden van de tekening. De schotten kunnen wat afwijken maar dat moet je maar zien tijdens de bouw. Je moet toch altijd alles goed pas maken dus dat moet je lukken.
Veel plezier er mee.

Back