Tip voor sleeplijn.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door flymax, 26 aug 2024.

1. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Op mijn zoektocht naar een manier om de sleepkabel vrij te houden van de roeren en strutjes bij mijn staartvlakken kwam ik bij de tuinafdelung van de Hornbach deze dunne, maar toch stabiele IMG_0987.jpeg slang van Gardena tegen. Deze tip wil ik jullie niet onthouden want het is erg mooi dunwandig spul waar een lijn van de Action precies doorheen past. Ik trek ze er met een dun vliegerdraadje doorheen want het past zo precies dat het na ca 50 cm niet meer lukt om de rest er doorheen te duwen. Van alle oplossingen tot nu toe bevalt deze mij het beste.

jve vindt dit leuk.
  2. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Maar blijft dat pijpje gestrekt liggen? Ik gebruik zelf een meter bamboe met buisisolatie er omheen. Dat zorgt ervoor dat de lijn OP het stabilo blijft liggen en dat hij niet ONDER het stabilo komt tijdens de start.

3. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Het heeft natuurlijk lange tijd opgerold gezeten waardoor het wat krom staat. Maar zodra de sleeplijn een beetje strak staat ligt hij rechtuit. zelf heb ik slechte ervaring met buisisolatie omdat die vrij veel weerstand op mijn (koolstof) struts tussen kielvlak en stabilo heeft en er vaak aan blijft haken. Dan wel zonder bamboe stok. Werkt dat ook met kleinere zwevers? Het lijkt mij nogal zwaar?

4. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik gebruikte de blauwe buis isolatie van Hornbach.
    Deze blijft recht.
    Aan de kant van de zwever deed ik altijd een klein lapje ter grote van een zakdoek.
    Deze zat ongeveer een meter voor de neus.
    Dit had 2 functies.
    1. Je kon zien dat de zwever had losgekoppeld
    2. De sleeplijn blijf horizontaal en net het losgooien heb je iets spanning waardoor hij nooit meer achter je struts blijft hangen.

5. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    De bamboestok met buisisolatie weegt 50 gram. Ik gebruik hem achter 190cm spanwijdte slepers. Een 17cc benzinesleper en een elektrosleper op 6S met 5065 buitenloper. Ik weet niet of je naar de sleepmeeting in Kampen gaat, maar dan kun je hem uitproberen.

sleeplijn.jpg

[EDIT]Ik heb dat bamboe zelf in de tuin staan, dus kan zo een mooi dun stokje oogsten.

bamboe.jpg

Laatst bewerkt: 26 aug 2024
    Bertus vindt dit leuk.
  6. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik doe eigenlijk alles puur natuur: kale sleeplijn, geen struts aan stabilo en kielvlak, en nergens last van...

7. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Waarschijnlijk ben ik er dan wel.

8. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Ik heb aan het eind van de sleeplijn, op ongeveer 40cm voor de zwever een badminton shuttle zitten. Stabiliseerd de lijn perfect achter de sleper na het ontkoppelen. Tevens is mijn sleeplijn knalgeel ( 4mm uit de watersportzaak) waardoor deze ook op 300m erg goed zichtbaar is.

9. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Dat is een nog mooiere optie
    Boor je dan een gaatje in de shuttle waar je de draad door doe?

10. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Correct, en dan een knoopje in een lijn achter de shuttle, zodat deze niet verder naar achteren kan schuiven. Zal straks even een foto maken als ie op het veld ligt.

11. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik begrijp je uitleg zo al hoor.;)

flymax vindt dit leuk.
  12. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Had ook niet anders verwacht hoor haha. Het is overigens wel een zo licht mogelijke goedkope plastic shuttle van de Action, de profi shuttles zijn veel te zwaar. En zo goed als geel in de lucht zichtbaar is, als ie ergens in een aardappelveld gedropt wordt is het toch even zoeken 20240828_173343.jpg

Laatst bewerkt: 30 aug 2024
    hstruyk vindt dit leuk.
  13. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ziet er netjes uit.

Deel Deze Pagina