Toerenteller ?

Ik zou me graag een toerenteller aanschaffen om de rotorsnelheid van mijn heli in vlucht te meten, maar ik vind nergens nog een optische toerenteller te koop zoals de Imax SK-500010.
Alles wat ik vind is heel beperkt in afstand en werkt blijkbaar met een laserstraal die je moet richten; dat zal wel werken met de propeller van een vliegtuig bijv., maar met de rotor van een heli in vlucht zie ik dat toch niet lukken ..
Kent iemand een alternatief ?

Bedankt,
Stefan.

los van het punt waarom je dit zou willen..
controle van je governor?

rotortoerental voor bv even bepalen hoe hoog het zit, om je idle 1 te checken bv, doe ik altijd wel met een vaste.
schroevedraaier in de grond, heli erboven, optoeren.
persoon naast je leest ding af. en je weet het.

maar, voor je vraag:
Ik denk dat je de verkeerde benaming gebruikt.
je gaat hier op telemetrie gebied zitten of logger.
maar net of je de waardes in vlucht real life wilt zien, of dat het ook goed is als je het later uit kunt lezen
en je zoekt een sensor om daar op aan te sluiten.

Zonder telemetrie heb je de unilog.
Heeft wel telemetrie trouwens, maar kan ook heel veel zonder.

Kun je weer sensoren aan hangen.
in jouw geval, zoiets

geen idee of dit ook echt in 1 keer past en werkt op elkaar
maar volgens mij is dit een sensor zoals ook gebruikt wordt bij brandstof heli's
die sensor "voelt" magneten, bij een brandstof heli zit in de motor fan, waar aan 2 kanten een magneet is ingeplakt.
ene magneet zuid boven, andere noord boven.
Normaal op brandstof gaat die sensor naar de governor, die op basis van de sensor het gas bedient.
maar effectief is die sensor gewoon een soort aan/uit ding, dus die zal ook best waardes door kunnen geven aan een logger

maar, ik heb dit niet letterlijk geprobeert, misschien dat iemand anders daar meer over kan mededelen

Ik zou dat vooral willen voor controle van de verhouding tussen pitch en headspeed, en eigenlijk ook uit interesse (meten is weten :)).

Dit begrijp ik niet:

>rotortoerental voor bv even bepalen hoe hoog het zit, om je idle 1 te checken bv, doe ik altijd wel met een vaste.
>schroevedraaier in de grond, heli erboven, optoeren.
>persoon naast je leest ding af. en je weet het.

Wat bedoel je met "schroevedraaier in de grond" ? Het brengt me wel op het idee dat ik misschien een kleinere toerenteller verticaal op de grond kan plaatsen en er boven gaan hoveren, en dan idd af laten lezen .. Is dat wat je bedoelt ? Ik zie het verband met een schroevendraaier wel niet :-).

Aan telemetrie had ik ook gedacht, maar dat zit wat verder in mijn toekomst en ik zie me voorlopig nog niet op het display kijken terwijl de heli in vlucht is ..

Thx,
Stefan.

je idee klopt :yes:
schroevedraaier in de grond
optische toerenteller ertegen
je hoeft niet eens te hooveren, gewoon optoeren.
maar jij moet dat ding in de peiling houden, dus een collega naast je ff laten kijken.

In theorie zorgt je governor dat het toerental op 1 niveau blijft.
Dus maakt het niet uit of je hoovert of niet.

vlieg je puur op curves, electro
throttle curve recht. gewoon 70% vlak
toerental opsnorren met de optische toerenteller.
dan in vlucht kijken of het toerental onder belasting inzakt. meestal wel een tik.
Dan gewoon het midden van de curve laten staan, en het uiteinde wat verhogen.
tot hij op gehoor gelijk blijft.

electro heb je meestal maar een paar % nodig..
dat zakt doorgaans niet zo heel hard.
of je hebt een schaal kist, dan heb je wel eens wat meer nodig.

brandstof is een compleet ander verhaal, daar moet de curve wel serieus aangepast worden.
ook de reden dat de meesten met een governor vliegen.

Qua meten in vlucht, dan zou zo'n unilog wat zijn.
die kan een aantal sensoren tegelijk hebben, en zet dat in een bestandje.
met een los programma kun je dat uitlezen, zie je alle data netjes in grafieken.
en je hebt serieus wat sensoren voor zo'n ding.. stroomverbruik, amperes, warmte, snelheid, g krachten, je kan je helemaal uitleven

ff voor de zekerheid:
Als het goed is, heeft een heli 1 toerental.
Dat hoort niet omhoog of omlaag te gaan. niet veel, tenminste.
door dat het toerental gelijk is, heeft de heli ook altijd een gelijk gedrag als je pitch gaat geven.

zakt je toerental als je pitch geeft, moet er dus gas bij.
wat je vroeger in de curve zou zetten.
tegenwoordig zet je de governor aan, en in theorie hoef je er dan niet meer op te letten omdat de governor het toerental meet, en het gas er op aanpast.

ff voor de zekerheid:
Als het goed is, heeft een heli 1 toerental.
Dat hoort niet omhoog of omlaag te gaan. niet veel, tenminste.
door dat het toerental gelijk is, heeft de heli ook altijd een gelijk gedrag als je pitch gaat geven.

zakt je toerental als je pitch geeft, moet er dus gas bij.
wat je vroeger in de curve zou zetten.
tegenwoordig zet je de governor aan, en in theorie hoef je er dan niet meer op te letten omdat de governor het toerental meet, en het gas er op aanpast.

Bedankt ! Ik heb heel wat bijgeleerd !

Aangezien ik nu bezig ben met een oude TRex 450 met flybar zal de governor nog even in de wachtkamer zitten :-).

governor zit op de regelaar

in de regelaar moet je toch even een soft start instellen (een heli regelaar heeft die optie, zodat hij rustig optoert. zonder kan het je tandwielen kosten)
vaak kun je daar ook een governor vinden
al is die op een 450 niet zo nodig

Back