De afgelopen weken heb ik ook maar eens een Tomboy gebouwd , het is wel niet helemaal vrije vlucht , eerder rc assist (richtingsroer en motorregeling) , de bedoeling is wel om zo weinig mogelijk de besturing te gebruiken , in het begin om hem te trimmen en daarna enkel in noodgeval als hij dreigt het veld te verlaten Groeten Jef
Dat is een leuk ding geworden, Jef! Kun je iets vertellen over de aandrijving die je hebt gebruikt? Motor, batterij, prop, ...? En ik ben natuurlijk erg benieuwd hoe het vliegt!
Ten eerste proficiat Wout met je prestatie in Engeland Motor ; http://www.multiplex-rc.de/produkte...roduct&cHash=b9dc8221c5c0ba4c1590094e05934fbf Regelaar ; http://shop.pichler.de/Brushless-Regler-XQ-6-LT Schroef ; APC 8 x 4,7 LiPo 2 cell 1300 mah Vliegen heeft de Tomboy nog niet gedaan , ik heb geprobeerd enkele zweef/glijvluchten te doen om al een idee te hebben of het zwaartepunt in de buurt zat maar de wind was te sterk , één van de komende dagen ga ik het er nog eens op wagen , er wordt hier mooi lenteweer voorspeld met niet al te veel wind Ik hou je op de hoogte . Groeten Jef
De Tomboy zijn "besturing" http://www.modelbouwforum.nl/threads/2-4-ghz-1-kanaalsbesturig.242573/ Groeten Jef
Vandaag gaan vliegen met de Tomboy , nog met de "gewone" zender Deze morgen tegen 7 uur naar "mijn" vliegweide , ze lag er wel nat bij maar het gras stond ongeveer 30 cm hoog en niks wind , ideaal voor de eerste vluchten De ligging van het zwaartepunt had ik bepaald aan de hand wat ik op verschillende forum's gelezen en gevraagd had , ongeveer op de hoofdligger , er moest flink wat lood in het kort neusje , ik had de indruk dat bij de eerste proef zweefvluchten de glijhoek nogal stijl was , eerst zo maar eens proberen . Bij de eerste start met motor trok de Tomboy redelijk fors naar links , motor staat 2° naar rechts , te weinig waarschijnlijk of motor te sterk ? Dan heb je het gemak/geluk dus van nog een "gewone" zender te hebben en het gras hoog staat , gas dicht tegensturen en met een duikje het gras in . Bij de tweede start was ik dus voorbereid en was de trim aangepast , deze keer goede keer , de Tomboy ging rechtdoor redelijk stijl omhoog . Op een 20 meter naar halve gas , trim neutraal en de Tomboy begon linksom rondjes te draaien van +- 50 m diameter en bleef ongeveer op gelijke hoogte , dan kan je de zender eigenlijk wegleggen en een fotoke maken Dan maar eens proberen te landen , gas bijna helemaal dicht , vloog mooi rechtdoor maar redelijk stijle glijvlucht , teveel lood ? Nog enkele malen geprobeerd , op den duur alle lood eruit , 2,5 mm onder de voorkant van de vleugel en toen was de glijvlucht al veel beter , ondertussen was ik al een uurtje bezig , lipo leeg en kwam de wind opzetten , toch een geslaagde eerste vlucht . Gelukkig heb ik de drukknop zender nog niet gebruikt , was niet goed gekomen denk , zo zie je maar hoe "verwend" we tegenwoordig zijn met de "moderne" techniek en heb je des te meer respect en bewondering voor de pioniers van de modelbouw Groeten Jef
Mooi resultaat en leuk verslag, Jef! En de foto is dus echt van een vrije vlucht model Je heb al het lood eruit en de instelhoek vergroot, klimt het model nu ook sneller? Of was dat niet meer te zien met de leeg rakende LiPo? Wat is de locatie van het zwaartepunt nu?
Merci Wout , of de tomboy nu sneller klimt weet ik niet , ben altijd gestart met motor op volle toeren en toen won hij snel hoogte , stijghoek zeker 30° Zwaartepunt ligt nu in het midden van de vleugel . Groeten Jef
Jef, erg leuk kistje en mooi gebouwd. Vreemd dat het zwp niet op de tekening staat. Komt wel vaker voor bij tekeningen van Aeromodeller zag ik. (de Nordic Tern) Heb nog een tekening van de "Mini-Playboy", een soortgelijk modelletje. Daar staat het zwp wel aangegeven en wel op pakweg 50 %, net zoals jij hebt gevonden. Veel plezier !! Groeten JH
Hier een paar foto's van een paar jaar geleden, van mijn Tomboy. Vrije Vlucht, natuurlijk, met een PAW 80 dieseltje. Aan mijn gezichtsuitdrukking te zien, wou de PAW niet meteen starten... Zwaartepunt ligt op de hoofdligger, wat bijna altijd het geval is met ontwerpen van Vic Smeed. Het motortje wordt met opzet langzaam afgesteld, zodat het model niet te fel klimt. Prop is een 8x4 nylon, omgekeerd gemonteerd om niet te veel stuwkracht te geven! Motor staat vrijwel rechtuit, misschien 1 graad naar rechts. Het tankje is een afgesneden stukje injectiespuit met een rond plaatje 1mm triplex er tegenaan gelijmd met epoxy. Er zit een 3mm balsa plaatje onder de achterlijst van het stabilo. Vliegbeeld is leuk rustig. Het trimvlakje van het kielvlak staat ongeveer 5 mm naar rechts. Op de foto is het model zojuist gelanceerd, en het duikt nog naar de grond met de bedoeling dat het net niet de hei raakt. Op de volgende foto is het model aan zijn 2e of 3e rondje bezig met klimmen, in een linkerbocht. Veel hoger hoeft van mij niet... En het altijd weer fijn, ook al zit er een KSB timer in, dat je hem na de landing weer op kunt halen!
Knap Henk , volledig vrije vlucht ga ik op mijn veld(je) toch niet avonturen , spijtig genoeg geen mooie heide hier in de buurt om de Tomboy zijn gang te laten gaan . Groeten Jef
Ook een Tomboy gebouwd paar jaar terug met een MpJet 0,6 cc diesel Wel met rudder en elevator, twee weken geleden nog gevlogen Heerlijk vliegt het Veel plezier ermee Gr Kees