Topmodel Bidule 170

Verslag van afbouw en modificaties van deze sleepkist.
Na 2 seizoenen met de Robin ATL gesleept te hebben, is een no-nonsense en een voor de taak geoptimaliseerde kist (en met een haalbaar prijskaartje) mijn keuze.

IMG_1209-vi.jpg


Specs:
Spanwijdte 3.48M
Streefgewicht 20kg
Vleugeloppervlak 196,6 cm²
Motorisatie ZDZ-160 (of 180) RV-J
Extra's: snoepruim met luik, paradrop X2

Grtz,

Jan
 
Laatst bewerkt:
Is eigenlijk net als de paftrainer . lelijk en goed voor zijn taak .profiel is semisymetrisch wat hem dus breed inzetbaar maakt .
door de dubbele staartboom is er ook ruimte voor de sleepkabel tijdens de start .tevens zorgt dit voor een efficiëntere werking op je hoogteroer .

Maar is dit de arf versie of ga je hem zelf in elkaar plakken , gezien de vormen lijkt me dit een relatief snelle bouwkit dan .
 
Alles begint met een enorme doos (240cmX65X45). Nr 67 blijkbaar.

De onderdelen netjes verpakt, geen beschadigingen.

K5AP3990-vi.jpg


Naast de inspectie, deze week nog tijd gehad om alle roeren en flaps met de stiftscharnieren te verlijmen. Rectavit "Rectan" PU-lijm.

K5AP3991-vi.jpg
 
Bronzen bussen in de velgen vervangen door kogellagertjes (thx Staf). Wielas van neuspoot vervangen door een 8mm exemplaar. Veiligheidsrondsel boven op het neuswiel voorzien.


K5AP3998-vi.jpg



K5AP3999-vi.jpg



K5AP4000-vi.jpg



Stuurstang voor neuswiel vanvangen door een exemplaar met servosaver (thx Staf):


K5AP4001-vi.jpg



Verstevigingen ingelijmd (24u epoxy) in de bodem bij het hoofdlandingsstel:

K5AP4002-vi.jpg



Grtz,


Jan
 
@ max z : oeps; vergissing rechtgezet!

Romp opengesneden tbv een "bommenluik". Er komt een vulopening bovenaan, onder de cockpitkap.

K5AP4024-vi.jpg


Motorspant aangepast (wordt met montagegaten voor DLE-170 geleverd) - er komt een ZDZ-160 op, op een "zwevende" motorspant. Door de gaten diam 22mm komen de halve nylon grommets, daarvoor de motorspant.
Ook even de neuspoot gemonteerd.

K5AP4025-vi.jpg



K5AP4026-vi.jpg
 
Vandaag de motor en motorkap gemonteerd.

Motorspant wat lichter gemaakt ;)

K5AP4028-vi.jpg



Motor zit erop.

K5AP4027-vi.jpg


En na het nodige paswerk ook de motorkap.

K5AP4029-vi.jpg


Grtz,

Jan
 
Staartgedeelte is klaar, servo's voor richtingsroeren ingebouwd, de rondhoutjes tbv de bevestiging vervangen door M6 stalen bouten, waarvan ik de kop nog moet afslijpen.

K5AP4034-vi.jpg


K5AP4035-vi.jpg



K5AP4033-vi.jpg



De vleugels nu: de aileronservo's ga ik anders monteren, in een constructie die ook de bakjes voor de para's gaat dragen.

K5AP4036-vi.jpg


K5AP4037-vi.jpg



Grtz,
Jan
 
Vandaag geen vliegweer.
Aileronservo en montage-eenheid voor para- en snoepdrop ingebouwd.

K5AP4038-vi.jpg



Vuldop voor brandstof (2 tanks van 1.5 L)

K5AP4039-vi.jpg



Servo voor sleepkoppeling, er komt ook een sleepkoppeling onderaan (spandoek)

K5AP4040-vi.jpg



2 hoogteroerservo's

K5AP4041-vi.jpg


Grtz,

Jan
 
Aileronservo's ingebouwd, en de MPX-stekkers tbv de extra functies (paradrop, snoepdrop...)

K5AP4043-vi.jpg




Cockpit met TEC-7 en 2mm schroefjes verlijmd. De bevestigingspunten versterkt met ingelijmde rondsels.

K5AP4044-vi.jpg


K5AP4045-vi.jpg



Flaps gaan 90° naar beneden!

K5AP4046-vi.jpg


Aansturing van hoogteroeren aan servokant gewijzigd naar een soort snelkoppeling (stabilo is afneembaar).

K5AP4048-vi.jpg



Aansturing van de sleepkoppeling bovenaan, onderaan en de aansturing van het "bommenluik"

K5AP4049-vi.jpg



K5AP4047-vi.jpg



Neuswiel definitief gemonteerd, met de aansturing incl servo-saver.

K5AP4050-vi.jpg


K5AP4051-vi.jpg
 
Jan, misschien een wat basale vraag maar, hoe vervoer je dit toestel?
Ik heb een paar weken geleden, op een veld 3 kilometer bij mij vandaan (Forcheim) de Bidule 170 uitvoerig kunnen bekijken.
Wat een ''bak'' is die kist en wat staat hij 'hoog op zijn poten'
Hij sleept trouwens fantastisch, er werd zonder enige moeite, een 19 kilo zware SZD-54 Perkoz mee omhoog gesleept (Maiden)

Harry
 
Sleper(s) zitten permanent in een aanhangwagen van 3.70m lengte. Raar genoeg nog geen foto van gemaakt. Momenteel een eigen ontwerp met 80cc, en een Robin ATL met een 180cc. Nog plaats zat voor de Bidule. Elke "vliegbare" zaterdag present.

Grtz,


Jan


K5AP3899-vi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top