tractor pulling met stoom

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door lip, 28 mrt 2012.

1. lip

lip

Lid geworden:
    22 feb 2007
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Inderdaad leuk om te zien, maar realiseer je wel het volgende:
    - die sleepwagen is gebouwd om tractoren van hooguit een peer 100 PK te stoppen (en aan de snelheid van de gewichtenbak te zien staat hij nog licht afgesteld ook)
    - die stoomtractor weegt waarschijnlijk twee keer zoveel als de sleepwagen zelf.

3. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    dat je nu geen stoomtractoren ziet ligt aan veel dingen, maar niet aan het vermogen dat ze hebben :p deze lijkt iets van 40 p.k. of zo, en ze zijn er ook van 120 p.k. .

sommigen hebben efficientere machine cycli zoals dubbel kruk-, of tandem compound,
    en uniflow.

dít is per gewicht de meest sterke stoom zuiger motor toepassing die ik ken, hiermee kan ook een kist zat vliegen;

[media=youtube]hVN8iHfQl3s[/media]

aanvulling: van het trek filmpje (lol) wil ik nog even toelichten, dat als de overbrenging een grotere ratio had,
    de machine de overbodige stoom kwijt kon die afgeblazen moet worden later in het filmpje, en een aanzienlijk hoger toerental en hogere trek snelheid gehad zou hebben.

4. lip

lip

Lid geworden:
    22 feb 2007
    leuke info die jullie hier geven weer wat geleerd :D

Dat de stoomtractor een hoop minder vermogen heeft begreep ik al,
    het afblazen van stoom vroeg ik me al af wanneer hij stil stond.
    Op een bepaald moment dacht ik nou het is te hopen dat ie niet uit elkaar valt lol,
    overal kwam stoom uit

grtz lip

5. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    6000 kg

aantal PK's heb ik nog niet weten te vinden.
    Eigenaar heeft het ook niet op zijn site staan.

6. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Valt me nog mee. Deze sleepwagen weegt leeg 5000Kg (en aangezien de bak zo te zien in een hele lage versnelling stond, denk ik niet dat er extra gewichten in zaten)

7. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
  8. lip

lip

Lid geworden:
    22 feb 2007
    is dit nou hoe je dat noemt rauwe kracht :D

vraag me alleen een ding af boeren gebruikte deze tractoren neem ik aan maar hoe krijg je zoiets gestart als boer zijnde.Als ik die mannen zie werken om hem lopend te krijgen vraag ik me af hoe ze dit deden in de tijden dat boeren deze machines gebuikte plus hoelang ze hierop reden het lijkt me beetje naar om hem 4x per dag bij te moeten vullen en starten

grtz lip

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Mooi hè die ouwe zooi?
    Mijn commentaar heb ik in rood erbij gezet.

10. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Zal denk ik niet zoveel hiervan verschillen (vanaf 1:04):

11. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ook mooi; in het donker @ 130 HP (97 kW) and 3,400 ft-lbs (4610 Nm)
    [URL=" Steam Tractor - Full Power Dyno Pull - 3400 ft-lbs - YouTube[/URL]

deze is erg [media=youtube]waqnvFe0gzo[/media] :O

12. lip

lip

Lid geworden:
    22 feb 2007
    @Baggeraar sorry voor mijn chaotische vragen
    als ik enthousiast wordt word het een grote chaos in me koppie eigenlijk heb je alle vragen beantwoord :D

en op u vraag : Mooi hè die ouwe zooi?
    ZEKER weten ik vind het geweldig te zien

het is jammer dat ik geen ervaring ermee heb,Ik lees me rot overal
    en probeer alles te snappen helaas gaat dit niet in 1 dag
    Ik ben nu aan het rond kijken voor een wilesco machine om ervaring op te doen dit mede doordat het bouwen of asembleren te hoog gegrepen is vind ik

mvgr lip

ps micropuller thnx voor de link ook :)

13. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    Een kolengestookte stoommachine "regelt" zijn eigen vermogen.
    de uitlaat slag van een stoommachine gaat bij locomotieven en tractoren door de schoorsteen naar buiten, hierdoor ontstaat trek op het vuur.
    Zie het als een barbeque, zodra je blaast in tussen de gloeiende kolen komt er meer warmte vrij.
    Als de machine "weinig" hoeft te doen is er weinig trek op het vuur waardoor het vuur rustig brand en er wenig stoom wordt gemaakt.
    Als de machine zwaar moet werken is de uitlaat slag in de schoorsteen juist heel fel en wordt er veel lucht door het vuur in de ketel aangetrokken waardoor het vuur feller gaat branden met als gevold dat er meer stoom wordt gemaakt.
    In het fimpje moet de tractor er hard aan werken, de pluim uit de schoorsteen wordt de lucht in geschoten, en er heerst in de vuurkist een zeer fel brandend vuur.
    Er wordt dan ook veel stoom gemaakt, teveel want de veiligheids klep springt open (witte pluim rechts vd schoorsteen).

ALs de machine weer rustig staat te draaien na het trekken is het vuur nog steeds zeer heet en heerst er in de ketel ook nog een hoge stoomspanning, deze zal eerst moeten dalen om de veiligheidsklep weer te doen sluiten, en dat kost tijd want al die warmte moet eerst weg.

14. Arie de Koning

Arie de Koning

Lid geworden:
    3 okt 2004
    Ha die lip,

Iets minder speelgoedachtig dan Wilesco (ook leuk hoor, blijft stoom) zijn machientjes van het Duitse merk Regner. Met wat hout en verf is daar best wat realistisch van te maken. In elkaar zetten/ bouwen/ assembleren valt erg mee hoor. Kleine boutjes enzo. Alles wordt meegeleverd. Ook pakkingen enzo. Afhankelijk van de gekozen machine/ set moet er nog een ketel bij of deze zit erbij. Eea is dus volledig afgewekt tot een metalen bouwpakket.
    Intussen hebben ze een behoorlijk aanbod in allerlei prijsklassen.
    REGNER - Wir machen Dampf !. ( onoverzichtelijk rotsite vind ik maar goed)
    Meer info hier op t forum of Modelbouwatelier te Apeldoorn

Ik weet dat er nog mooier spul is zoals Stuart en Cotswold Heritage of zelfbouw voor de kunners maar die prijzen liggen ook anders..

15. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Oerkracht is misschien een betere benaming. ;)

Er waren in die jaren maar heel weinig boeren die zo'n machine hadden. Alleen een kleine groep hele rijke en grote boeren, meestal groot grondbezitters, konden zich zo iets veroorloven. Die hadden dan ook een bemanning in dienst die de hele dag niets anders deden dan de machine draaiend houden.
    Een machinist, dat was de man die de machine bediende en er voor zorgde dat alles gesmeerd werd en bleef. Dat lijkt een makkelijke en simpele klus maar geloof me dat valt heel vies tegen. Dat vies moet je overigens letterlijk en figuurlijk zien!
    De tweede man was de stoker. Hij moest er voor zorgen dat het vuur bleef branden en met de gewenste kracht. Te weinig kolen of hout op het vuur en de machine leverde te weinig vermogen. Te veel en de brandstofkosten liepen te hoog op. Beide gevallen waren niet goed en werden de stoker aangerekend.
    Heel vaak moest de stoker ook nog zorgen dat er voldoende brandstof en water aanwezig was. Hij liep dus regelmatig heen en weer met zakken kolen of brandhout en emmers water om de voorraad bij te houden. Als de machine heel hard moest werken had de stoker daar geen tijd voor dus moest er een derde man zijn die voor de aanvoer moest zorgen.

Verder waren er ook toen al loonwerkers. Vaak waren er groepen boeren die samen een loonwerker inschakelden om hun oogst van het land te krijgen en te dorsen. In het voorjaar werden ze ingeschakeld om het land te ploegen.
    Het was heel wat om zo'n loonwerker in te schakelen. Het kostte veel geld maar het land was in één dag helemaal geploegd en vaak veel beter dan wanneer de boer het zelf met het paard deed. Ook was de oogst veel sneller binnen en met minder verlies!

Verbazend wat je allemaal kunt leren als je naar stoommeetings gaat en met de mensen praat die dat destijds als beroep hebben gedaan. Helaas valt er in Nederland weinig te beleven op dat gebied. In Engeland worden er elk jaar nog heel wat van dergelijke festivals gehouden. Wanneer ik de kans krijg ga ik daar zeker weer eens naar toe. Ik kan daar heel lang naar kijken en van genieten! ;);)

16. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    The Great Dorset Steam Fair

Bovenstaand festival (redelijk te doen met de auto) is zo groot dat je daar wel 3 dagen kan rondlopen en dan verveelt het nog niet.

17. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Lip: Wat Arie zegt kan ik alleen maar onderschrijven. Sinds een paar maanden heb ik een stoomsloep met een Regner-machine.
    Goed spul, zeker voor iemand die niet over allerlei gereedschap beschikt zoals een draaibank. Vrij simpel te assembleren en te onderhouden. Zelfs ik kan ermee omgaan.
    En het werkt prachtig! Kwaliteit is 200% beter dan Wilesco, de kracht ook.
    Wilesco is leuk voor een statisch machientje in feite niet zo geschikt om er een modelschip mee aan te drijven.
    Kijk hier maar eens naar: Steamlaunch Hanja 22-03-12 - YouTube

18. Arie de Koning

Arie de Koning

Lid geworden:
    3 okt 2004
    Even testen of ik het nog kan.
    Zo ja, dan plaats ik wat Regner foto's

HMMM, als dit lukt dan kan in ieder geval de naam korter!!

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Arie de Koning

Arie de Koning

Lid geworden:
    3 okt 2004
    Paar voorbeeldjes van Regner.
    Past niet gelijk in een bootje deze modelletjes maar het kan wel.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Arie de Koning

Arie de Koning

Lid geworden:
    3 okt 2004
    Hmmmm, heb ik nou in mijn eentje iedereen weggejaagd??

Deel Deze Pagina