Tricopter crashte in Sloot, welke onderdelen kan ik nog gebruiken?

Discussie in 'Multicopters' gestart door FerdiSP, 1 apr 2014.

1. FerdiSP

FerdiSP

Lid geworden:
    29 dec 2013
    20 graden, zo goed als geen wind en toevallig een week vrij... Kheb heerlijk gevlogen met me Turnigy Talon tricopter, gisteren en vandaag.

Alleen vandaag besloot m'n servo om ermee op te houden.. toen ik aan het vliegen was.. in een bocht... die ik maakte om niet boven een sloot te gaan vliegen... Maarja, precies in die bocht gebeurde t, ineens ging ik 3x over de kop en viel m'n video weg... ren ik naar de sloot die ongeveer 50m van me vandaan was en zie ik allemaal mensen die rustig staan te kijken hoe m'n tricopter nog piepjes en licht geeft onderwater. Dus ik ben erin gesprongen en had hem gelukkig snel te pakken.

Nu is mijn vraag.. wie heeft er ervaring met een multicopter die dus onderwater is geweest? & Welke onderdelen kan ik nog gebruiken ? Hij heeft er ongeveer 1 minuut onderwater gelegen en kheb als eerste me accu ontkoppeld. Toen ik mijn tricopter eruit viste hoorde ik gesis.

De esc's zijn zwart bij de bedrading die aan de esc vastzit die richting de motoren gaan.

Kheb hem net snel uitelkaar gehaald, en alles in de zon gelegd om te gaan drogen

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. crg

crg

Lid geworden:
    4 jan 2012
    Leg de electronice componenten ik rijst
    De motoren zijn nog te gebruiken de regelaren moet je ff goed droog maken en ff kijken of ze eventueel zwart zijn
    Je kk kan je ook nog wel gebruiken accu ook frame ook
    Fpv ook wel als je hem goed droog maakt en kijk ff in je cam of je water er in hebt zitten ...

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. daniel44

daniel44

Lid geworden:
    17 dec 2013
    De electronische onderdelen zou ik niet meer vertrouwen. De lipo's en ESC's kun je beter meteen wegdoen en het FC bordje zou ik ook niet meer gebruiken, zeker voor die 20 euro van zo'n KK bordje. De motoren kunnen wel wat water hebben, meteen goed drogen en dan denk ik dat ze het nog moeten doen. Het frame is uiteraard weer te gebruiken! Maar ik heb zoiets nooit meegemaakt dus hecht niet al te veel waarde aan mijn bericht :)

4. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik vraag mij af, welke servo hield er mee op ?

5. FerdiSP

FerdiSP

Lid geworden:
    29 dec 2013
    Dit is hem:

TGY-306G Ultra Fast/High Torque MG Digital Alloy Cased Servo 3kg / .06sec / 21g (TGY-306G Ultra Fast/High Torque MG Digital Alloy Cased Servo 3kg / .06sec / 21g)

Alleen, had ik er al eerder problemen mee:
    [205868] help-tikkend-geluid-van-servo-op-tricopter

Maar ik dacht dus, zal wel mee vallen, en mocht hij t begeven had ik al een reserve klaarliggen. Alleen die heb ik nu niet meer nodig.. Het frame zag er strak uit, maar daar bleef het ook bij. De motormounts verdraaien erg snel, bij de lichtste kracht staan de motoren scheef, en dus ook die van de tail, die extra gevoelig is omdat daar ook nog de servo aan hangt en dus zwaarder is.

Ik kijk welke onderdelen nog werken, die bewaar ik.. en de rest gooi ik weg.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Lipos kunnen vaak goed tegen het water als ze er niet te lang in hebben gelegen. In mijn geval 3 van de 3 keren was de lipo nog gewoon goed daarna voor een hele lange tijd.
    De regelaars allemaal weggooien en nieuwe erop zetten en de rest allemaal drogen en testen.

7. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  8. FerdiSP

FerdiSP

Lid geworden:
    29 dec 2013
    Bedankt! De esc's heb ik maar wegegooid, ze ruikte doorgebrandt... Kheb ze eerst laten drogen in de zon voor ongeveer 4 uurtjes en nu zit alles in een bak met rijst!

Ik stuur nog wel een berichtje of ze het nog doen!

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. Roclom

Roclom

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Alles zoveel mogelijk openschroeven en in de oven op 60 graden.

Heb bij mij altijd gewerkt. Ook met iphones die onderwater hebben gelegen.

Meeste werkt weer.

En ja, met esc,s blijft het een risico.

Deel Deze Pagina