Truggy ombouwen naar 2WD

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Remote, 2 jun 2013.

1. Remote

Remote

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Ik heb al een hele tijd een 1:8 brushless Truggy staan waar ik eigenlijk weinig mee doe, omdat ik rijden met achterwielaandrijving eigenlijk leuker vind. Ik rijd nu voornamelijk met mijn Marder en mijn 1:10 stadiumtruck.

Nou dacht ik: Het is natuurlijk niet zoveel werk om mijn truggy ook 2wd te maken, maar is dat echt zo simplel?

Is het een kwestie van gewoon alleen de achterwielen aandrijven of is de geometrie ook anders bij een 2wd. En dan bedoel vooral zaken als bijvoorbeeld Caster of kick up die niet of nauwelijks te verstellen zijn.
    Met andere woorden, rijdt dat een beetje met alleen achterwielaandrijving?
    Iemand ervaring?

2. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Wat voor auto gaat het om?
    Als het om een auto met een centerdiff gaat, even de voorste center as, en de twee assen naar de wielen verwijderen.
    Dit moet geen probleem zijn.
    Het enigste wat je even uit moet zoeken is hoe je de voorste wheel hexes vast zet..

3. Auto-G

Auto-G

Lid geworden:
    26 feb 2011
    Ik denk als je voor dogbones hebt kan je gewoon de assen er uit halen en het voorste diff zou je er eventueel ook uit kunnen halen dat ben je dan niet meer nodig
    En je center diff moet je dan lijkt me locken en idd de as naar voor weghalen
    Als je voor geen dogbones hebt kan je misschien de cvds demonteren en de hex erop monteren zonder as er aan...
    Lijkt mij dan he ik heb zoeits nog nooit geprobeerd of gezien
    Succes en laat maar weten hoe je het hebt opgelost ben benieuwd
    Grts

4. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    De gemiddelde truggy is gebouwd als 4wd auto , de hele layout en gewichts verdeling is daar ook op berekend.

Op het moment dat je die 2wd/achterwiel aan gedreven gaat maken krijg je een auto die vooral rondjes wil draaien. Bij b.v. een Marder hangt dat grote zware motorblok niet voor niks bijna tussen de achterwielen ;-)

Je hebt gewicht op de achterkant nodig zodat de wielen grip krijgen en houden , aangezien het gewicht bij een 4wd verdeelt over de auto is krijg je dus een auto die als een dweil op de weg ligt op het moment dat je daar 2wd van maakt.

Kijk maar naar buggy's als de Marder en de diverse 2wd 1:10's waar het grootste gedeelte van het gewicht zich in de auto bevind ;-)

5. Remote

Remote

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Het is Hobao Hyper ST pro.
    Ik heb nog ergens een oud middendiff liggen die ik wel kan blokkeren/locken, want als je je gewone middendiff blijft gebruiken wordt het natuurlijk niks. De voorste hexes kan ik vastzetten met achtercups van de normale ST, deze heeft achter dogbones, dus dat is ook geen probleem.
    Als ik toch bezig ben ga ik ook proberen het zwaartepunt wat verder naar achteren te krijgen.
    Maar gaat zo'n creatie rijden als een achterwiel aangedreven stadiumtruck of als een kapotte truggy.
    Ben dan in ieder geval wel af van de baloonende voorbanden:D

6. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Kapotte truggy...

7. Remote

Remote

Lid geworden:
    16 dec 2008
    @savage .26 picco: had je reactie niet gezien voor ik reageerde. Ik denk dat ik maar wat ga uitproberen, blijf toch nieuwsgierig. Het kan even duren, maar ik houdt jullie op de hoogte.

8. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Nadeel van een auto die op 4WD is gebouwd ombouwen naar 2WD, dat je onnodig gewicht mee hebt tov een pure 2WD. Even naar 1/10 schaal buggies kijkend, dan scheelt het al snel ca 300 gram. En je hebt minder "rubber" op de weg om de kracht van de motor om te zetten in beweging. Ik had laatst bij een LRP Blast een drive cup van de voorwielaandrijving los, dus had ik alleen maar achterwielaandrijving, maar dat reed niet lekker en minder dan een echte 2WD.

Deel Deze Pagina