Twee voedingen in serie schakelen?

Nu de Icharger 1000W lader uit is, stel ik mij in op het laden van mijn 10s 4200mAh Hyperion G3 pakketten met 4C.
Om het kostenplaatje beperkt te houden, was het eigenlijk mijn intentie de 2x Graupner 13,8V 30A voedingen waar ik reeds over beschik, te gebruiken met deze 1000W Icharger. Echter, om de volle 1000W van de Icharger te kunnen benutten, heeft deze een ingangsspanning van 24V nodig (500W laadvermogen bij 12V)... :-?

Eureka! :) Waarom zet ik de twee Graupner voedingen niet in serie, net zoals ik van twee 5s pakketten een 10s blok maak? Dat is het idee. 30x27,6= 828W. (Is dus genoeg voor 4C laden van de 4200mAh's, want 4,2x42x4= 706W).

Hoewel ik toch wel wat over electronica weet, ben ik niet helemaal zeker of het in serie schakelen van twee voedingen geen problemen met zich meebrengt. Een voeding is immers niet hetzelfde als een accu.
Wie kan mij raad geven?

Bij voorbaat dank,

Julius Monchen

Laatst bewerkt:
je zet ze nu parallel 60A13,8v.
En je zegt serie das 24v 30 A.
Maakt voor het aantal watts niet uit ,maar ik denk dat serie [24volt] net wat efficiënter is .
Groeten Wiebe.
ps als het geschakelde voedingen zijn weet ik niet of ze het wel leuk vinden samen te werken .

paralel verdubbel je toch het amperage, toch niet het vermogen?
anders zou je, bij het verdubbelen van je paralel-geschakelde paketten en zeer hoog vermogen kunnen krijgen en dat weer omvormen naar de gewenste spanning.
beetje onduidelijk wat ik schrijf, maar ik doel eigenlijk op de wet van behoud van energie (gedeeld door seconde)

ik denk trouwens niet dat 2 serie-geschakelde VOEDINGEN een hoger voltage geven. ze zijn gemaakt om 230~ om te vormen naar 12= en niet om (zoals een accu) zelf stroom op te wekken

(OK, voor de mierenne#kers: een accu wekt ook geen stroom op, maar functioneert als een drager, maar je hebt er vantevoren wel stroom in moeten stoppen en die komt er later dan weer uit)

paralel verdubbel je toch het amperage, toch niet het vermogen?
anders zou je, bij het verdubbelen van je paralel-geschakelde paketten en zeer hoog vermogen kunnen krijgen en dat weer omvormen naar de gewenste spanning.
beetje onduidelijk wat ik schrijf, maar ik doel eigenlijk op de wet van behoud van energie (gedeeld door seconde)

ik denk trouwens niet dat 2 serie-geschakelde VOEDINGEN een hoger voltage geven. ze zijn gemaakt om 230~ om te vormen naar 12= en niet om (zoals een accu) zelf stroom op te wekken

(OK, voor de mierenne#kers: een accu wekt ook geen stroom op, maar functioneert als een drager, maar je hebt er vantevoren wel stroom in moeten stoppen en die komt er later dan weer uit)
oke heb het veranderd maar geen ampere ook geen vermogen hoor

P=UxI
U=13,8 I=30
13,8x30=414watt.
voor 2 voedingen is dit een verdubbeling ,serie of parallel maakt voor de watts niet uit.

P=UxI
U=13,8 I=30
13,8x30=414watt.
voor 2 voedingen is dit een verdubbeling ,serie of parallel maakt voor de watts niet uit.

Zo denk ik er ook over. :)

Wellicht kan ik even experimenteren of de twee (blijkbaar geschakelde) voedingen in serie werken. Of zit er een kans in dat ik de boel daarmee opblaas?

Groet,

Julius

Bij serieschakeling van de voeding is de spanning van beide apparaten 27,6 Volt. De maximale stroom blijft 30 Ampere.
Het maximale vermogen (P=U x I) is dan 27.6 x 30 = 828 Watt.

Als je de voedingen parallel schakelt, blijft de spanning 13,8 Volt en de maximale stroom wordt 60 Ampere.
Het maximale vermogen is dan 13.8 x 60 = 828 Watt.

Zoals te verwachten maakt serie of parallelschakeling niets uit voor het vermogen.

Er speelt nog wel iets anders. Als de lader de ingangsspanning van 27.6 Volt kan verwerken, zal het rendement van de lader hoger zijn, vooral als je hogere celaantallen laadt. De electronica in de lader hoeft minder moeite te doen om de benodigde laadspanning te genereren. Ook zorgt de lagere stroomsterkte in de kabels van lader naar voeding voor minder verliezen.

Sterker nog; bij 13,8V kan de lader maximaal 500W (dus 50% van zijn max laadvermogen) laden. Dat is niet genoeg om de pakketen 4C (dus met 706W) te laden. Zie eerste post. Ze gaan straks dus in serie :).

maar is dat wel zo slim? Een voeding heeft een - en een + uitgang, op de min staat naar alle waarschijnlijkheid gewoon 0V, op de + staat +13.8V. Om 2 voedingen in serie te zetten moet je de + van de ene met de - van de andere verbinden. Dus zet je ineens +13.8V op een aansluiting waar normaal gezien 0V op staat...

In theorie lijkt het mij mogelijk, maar ik zou toch wachten op advies van een elektronica kenner, voor je je beide geschakelde voedingen opstookt...

Probleem is, zoals zjeraar al een beetje aangeeft, de aarding van het apparaat.
Deze ligt vaak aan de massa (-). Ga je de voedingen in serie zetten, maak je via de aarding korsluiting.

Nu zou je de aarde los kunnen halen. In principe werkt dat, bijvoorbeeld op RCGroups zitten mensen die eht zo doen. Je verwijdert echter de veiligheid van de aarde, eht is dus mogelijk dat er spanning op het huis of aanraakbare delen komt te staan, etm alle gevolgen van dien. Als je dit wilt doen, zou je de voedingen samen in een nieuwe behuizingen moeten stoppen, en die behuizing aarden.

Groet,
Gerben

Probleem is, zoals zjeraar al een beetje aangeeft, de aarding van het apparaat.
Deze ligt vaak aan de massa (-). Ga je de voedingen in serie zetten, maak je via de aarding korsluiting.

Nu zou je de aarde los kunnen halen. In principe werkt dat, bijvoorbeeld op RCGroups zitten mensen die eht zo doen. Je verwijdert echter de veiligheid van de aarde, eht is dus mogelijk dat er spanning op het huis of aanraakbare delen komt te staan, etm alle gevolgen van dien. Als je dit wilt doen, zou je de voedingen samen in een nieuwe behuizingen moeten stoppen, en die behuizing aarden.

Groet,
Gerben

Ha Gerben,

bedankt voor je reactie. Maakt het geheel een stuk duidelijker.

Denk dat er dan toch maar een zware 24V voeding bijkomt....

Groet,

Julius

Ik ben in afwachting van de powerlab 8, dat is ook een 1000 watt lader.
Ik heb hiervoor 2 dezelfde server voedingen gekocht op marktplaats, deze in een klein kunstof gereedschapskoffertje gezet met een blok piepschuim ertussen zodat ze geen contact met elkaar kunnen maken. Aan de hand van het verhaal op rcgroups heb ik een van de 2 geaard en de ander niet. Deze aangesloten in serie en heb nu een voeding van 24 volt met 47 ampere. Dit waarschijnlijk net niet genoeg voor de lader maar ik kom hiermee een heel eind.

Je kan het proberen om ze in serie te schakelen maar het kan zijn dat het niet goed uitpakt omdat het schakelende voedingen zijn. Een niet schakelende voeding kan je zonder problemen in serie zetten. Alle voorgaande bezwaren zoals een + spanning op de 0 aansluiten gelden gewoon niet. Wanneer je iets van de elektronica af weet zal je ook weten waarom dat is.
Het enige probleem is dus het feit dat het schakelende voedingen zijn. Wil je die twee in serie schakelen dan zou je de feitelijk moeten synchroniseren. Dat betekend dat ze op hetzelfde moment en even snel schakelen. Er zijn vele "professionele" voedingen die een dergelijke synchronisatie in/uitgang hebben. Deze zijn zonder problemen in serie te schakelen.
Je kan het dus proberen maar het is mogelijk dat je lader een beetje raar gaat doen omdat hij in de war raakt van de schakelresten van beide voedingen die elkaar op het ene moment kunnen versterken, even later tegenwerken en weer later niets doen. De grootste kans op narigheid zal je bij hoge belastingen hebben. Als het bij lage stromen goed gaat is dat nog geen garantie dat het bij hoge stromen ook nog goed zal gaan.
Kans op schade? Die is naar ik denk erg klein maar helaas is het niet uitgesloten. Denk ook aan de eerdere waarschuwing dat je lader ook 27,6V aan moet kunnen. Is het maximum 24V dan zou ik het risico niet nemen want dan is schade aan je lader niet denkbeeldig.

@jp73. Is de min van de 12V uitgang verbonden met het metalen huis van de voeding? Waarschijnlijk niet. Als het wel zo is dan moet je alles laten zoals je het nu hebt. Is de min van de 12V niet met het metalen huis verbonden dan moet je beide voedingen aarden en mogen ze elkaar best raken.
Haal alsjeblieft dat piepschuim weg want dat is een prima isolatie materiaal waardoor de voedingen hun warmte moeilijker kwijt kunnen. Dat kan behoorlijke problemen opleveren.

Laatst bewerkt:
Ernst, bedankt! Vandaar dat ik zei, wacht tot hier een elektronica kenner op heeft geantwoord. Ikzelf weet er veel te weinig van, zoals je wel gemerkt hebt :) Maar ik ben wel nieuwsgierig... Kun je me vertellen waarom mijn opmerking (+ op de 0V) van geen belang is?

Back