Uitslag Roeren

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Luit, 10 apr 2004.

  1. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Yo,

    Vanavond met de aansturing van de roeren bezig geweest, en ik kon wel een Zeeuw zijn want "ons bent zuunig", dus zelf gemaakt. :lol:
    Nu heb ik dus de "armpjes" om de twee roeren straks te laten aansturen door een servo, maar ik heb een roer-uitslag van bijna 180 graden (90 links en 90 rechts :wink: :roll: :lol: ).
    Mijn vraag is wat is de gemiddelde roer-uitslag van een sleper (Happy Hunter dus, voor wie het nog niet wist), het lijkt mij namelijk nutteloos om 90 graden uitslag te hebben, want volgens mij heb je dan een rendement van 0 (roeren staan haaks op de schroeven)
    Even heel erg :offtopic: ik zie hier wel eens Latijnse (of Grieks, Romeins???) uitspraken rondvliegen, wie kan mij vertellen wat de Latijnse vertaling is van: "Koele Dranken".

    Greetings,
    Luit
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.790
    Locatie:
    Salland
    He Luit!
    Over het algemeen is de maximale roeruitslag voor 'gewone' roeren 40 graden. Boven de 40 graden worden het remkleppen.
    Behalve natuurlijk bij Beckerroeren; Daarbij heeft de 'flap' van het Beckerroer eenzelfde uitslag t.o.v. het roer als het roer heeft t.o.v. de romp. Dus dat kan in totaal wel 80 graden zijn, maar die worden dan in twee stappen verdeeld.
    Op die manier wordt de kracht van de schroeven effectief de hoek om gestuwd.

    En m.b.t. tot je dorstlessertje: Ik ga m'n echtgenote aan het werk zetten.... Even geduld a.u.b.

    Roel
     
  3. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Yo Roel,

    Je bent zeer vlot met je antwoorden.
    Eeeeehhh 40 graden, niet meer :?: had toch wel een slordige 60 a 70 verwacht.

    Ik wacht nog wel ff op je vertaling :lol: :lol:

    Greetings,
    Luit
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.790
    Locatie:
    Salland
    "Frigidarium vinum": koele wijn.
    "Frigidaria aqua": koel water.

    Blijkbaar hadden ze in het ouwe Rome nog nooit van Bacardi Breezer of Dommelsch gehoord... :lol:

    Laatste en meest overeenkomende vertaling:

    "Frigidaria absorptio": koele drank

    Met medewerking van Hanja en groet van Roel.
     
  5. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Je bent nooit te oud om te leren he, ben in iedergeval weer wat wijzer geworden.
    Volgens mij hadden ze het in Rome toen met een `Frigidarium vinum` een stuk beter als nu, met al die rare Breezertjes enzo. Geef Hanja maar een dukke kus van mij voor haar werk :wink:

    Greetings,
    Luit
     
  6. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    op schepen schaal 1 , is de roer uitslag meestal 35° , wat ik reproduceer op mijn modellen , wetend dat meer uitslag geen extra effect geeft , behalve Uw model remmen ...

    op de "Alkmaar" mijnenjagers is het 35° op hoofdvoorstuwing & 70° bij E-vaart

    vraag mij niet hoe het gaat op schepen met "schottel" andrijvingen... :oops:
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.790
    Locatie:
    Salland
    @ Laurent:
    een "Schottel" (merknaam) kan meestal 180, en sommigen zelfs 360 graden draaien.
    Niet alleen voorstuwing, maar bijv ook exacte positionering, t.b.v. boorwerkzaamheden.
    Denk aan bijv de Seabex One: 4 schottels, gekoppeld aan GPS om het schip binnen een meter van een geplot coordinaat te houden...

    @ Luit:
    Opdracht uitgevoerd. Met wederzijds veel genoegen... :thumbsup:

    Roel
     
  8. ruud48

    ruud48 Guest

    Luit dat zijn nou de opdrachten waar Roel voor gaat.
    Maar iets anders mag je hem ook wel geven, (water / boot / zender)daarmee vermaakt hij zich ook wel, of iets om te schrijven :pc:
     
  9. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    als je een roer uitslag van minder dan 90° hebt zal het schip altijd vooruit blijven lopen. en dat kan bij het manoeuvreren lastig zijn. je hebt dan weliswaar rendement verlies omdat er ook schroef water de andere kant op wordt gestuwd maar het schip zal op zijn plek rond gaan.
    zo heb ik op mijn werk met een boot gevaren waar aan het roerwerk was gesleuteld maar niet goed was afgesteld. naar bakboord 100° en naar stuurboord 60°. dat betekende dus dat je over bb goed rond kon ( en als je stil lag zelfs achter uit ging ) maar over sb 3 keer moest steken voor een bocht die ik normaal in 1 keer deed.
    maar uit eindelijk heb je zelf de stick in handen, gaat je model niet of niet snel genoeg rond dan kan je altijd een paar graden minder roer geven.
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    @xx-man zei:

    Ik weet niet hoe jij de graden aanduid, maar roer uitslagen van 100 graden naar één kant?????? Volgens mij is dit onmogelijk.

    Hoe doe je dat? Misschien op stromend water gelegen?
     
  11. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    waarom zou dat niet kunnen?
    misschien dat het iets minder is maar in ieder geval meer dan 90°. ik heb de boot op de helling gezien en er zat een slijt plek van waar het roer vast liep tegen het vlak. met deze uitslag stuurde de boot bijna niet meer, het was ook alleen maar om aan te geven dat het roerwerk verkeerd was afgesteld en het ging ook meer om de 60° sb.
    en achter uitlopen met het roer dwars doen sommige schepen die heel goed manoeuvreren, niet hard maar een beetje. en dan heb ik het niet over een becker roer.
     
  12. hilliebillie

    hilliebillie

    Lid geworden:
    25 dec 2004
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Gouda
    Theoretisch is een roer nuttig tot 45 graden. Als het meer wordt gaat hij meer remmen dan sturen. Tot 45 graden is dit juist andersom
    Groet Hilbren
     
  13. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    De roeruitslag hangt ook van je type schip af. ik heb het liefst onder mijn slepers een beste uitslag want als ik hem er dwars achter gooi dan moet hij als het nodig is ook weer snel terug komen. Bij een bijv, een coaster hoeft de uitslag niet zo groot te zijn. Je hoeft hem niet om een postzegel te draaien toch?? en het is leuk want die moet dan weer door sleepboten geassisteerd worden. :wink:
     
  14. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    @luit
    even uit je eerste post.
    zeeuwen zijn niet zuinig maar spaarzaam

    @ roel
    idd er zijn voor schottlel veel benamingen zoals z-peller, asd, aquamaster,thruster, enz.

    gr,
    wouter zzw
     
  15. @ Auke,
    Ik heb een half jaar stagegevaren op een coaster van 90 meter (Fast Jef) en stond soms met m'n kaak tot op m'n enkels te kijken hoe de kapitein hem haast dwars kon laten varen om hem zo tegen de kant aan te krijgen met een boegschroef van 220 Kw en een beckerroer! De hoofdmotor was een MAK 8 cilinder met 1360 Kw
    Aankomende dinsdag weer voor een jaar naar school, ik mis het schip nu al!...
    Grtz,
    Maarten
     
  16. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja dat kan ik mij voorstellen. als alles goed gaat ga ik in mei een jaar de plas op. wel met pauzes er tussen maar moet me monsterboekje vol krijgen. maar nu maar weer :eek:ntopic:
    Ja das waar met die beckerroeren. maar het verschild veel in type schip.
    En jij kan er over mee praten ik blijf het altijd leuk vind wat je in het eggie doet, dat dan ook met de modellen te doen. ik ben heel veel (te veel wahah) aan het slepen. alles wat we in het echt doen dan doe ik met de modellen. maar mensen een prettige avond verder en tot hoorns.
     
  17. van den Dool

    van den Dool Guest

    Goedemorgen,

    Sluit mij aan bij het 40 a 45 graden maximaal verhaal.

    Ik zie wel regelmatig bij de wat grotere schepen(>20.000 GRT), dat de roeruitslag electronisch is gekoppeld aan het speedlog. Dit om te voorkomen dat er te grote krachten op het roer komen door een te grote uitslag bij een te hoge vaart.
    Denk niet dat dat wel meevalt, ik heb de scheuren in roeren gezien, en zelfs al eens een afgescheurd roer gehad! (Op een schip met twee roeren :D )

    grt Anthonie
     
  18. Timsol

    Timsol Guest

    laatste bericht 28 januari 2005
    zit ik nu te lezen :lol:

    maar het gaat hier om een zee slepen deze zullen geen uitslag hebben van meer dan 40/45 graden
    in de binnenvaart gaan de roeren wel helemaal dwars, althans.. 2 roeren per schroef en dan bijv bb roer 90 graden en sb roer 75 om zo het beste rendement te hebben
    alleen moeten deze schepen wel op een postzegel manouvreren
    binnen schepen kunnen ook zonder moeite 'vierkant' wegvaren
     
  19. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    zoiets? ik ken het...

    IMG-20140717-WA0002.jpg IMG-20140717-WA0003.jpg
     
  20. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.046
    Locatie:
    Oostvoorne
    Slecht gelast roer en vreemd dat die nog deels in de tunnel zit. Van de bovenkant is een stuk weggesneden om een flinke uitslag te kunnen maken. Achter welk schip zit dit roer en is die opengebarsten door de kracht van het schroefwater? Vreemd dat er geen spanten in zitten. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina