V-22 Osprey van depron

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jsf, 15 feb 2015.

  1. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    EDIT: Foto's zijn te vinden op mijn website.

    Mijn zelf ontworpen VTOL V22 is nu heel bijna af. Hier een paar fotos van de bouw:

    Romp:

    [​IMG]
    [​IMG]


    Romp-vleugel verbinding:

    [​IMG]


    De vleugels hebben een Clark-Y profiel, en bestaan uit 6mm depron ribben en 3mm 'beplanking' die eromheen gebogen is.

    [​IMG]


    Hier de twee vleugelhelften, de romp-vleugelverbinding en een 12x12mm houten spar klaar om verlijmd te worden. De kabels zijn ook al getrokken.

    [​IMG]


    En hier het eindproduct :D

    [​IMG]
    [​IMG]

    De vleugel zit vast met twee M6 nylon vleugelbouten van HK, en is dus afneembaar:

    [​IMG]


    En net zoals het origineel kan de vleugel 90º gedraait worden:

    [​IMG]

    Handig voor transport en opslag :D :D
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2016
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Super gaaf, vraag me alleen af hoe dit gaat vliegen:D


    Stevo
     
  3. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    De ontvanger zit in de vleugel:

    [​IMG]

    Daarom hoeven er maar twee kabels naar de romp (accu & elevator servo).
    En het heeft als bij-effect dat de romp lekker leeg is:

    [​IMG]

    Voor de 3S 2200mAh accu is er zoals je kunt zien een 'bedje', zodat een battery strap kan gebruikt worden ipv klitteband.
    Het tilt mechanisme:

    [​IMG]

    Het is het welbekende RCExplorer design, een klein beetje gemodificeerd om 90º draaing mogelijk te maken.

    Specs volgen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    Het doel is zowel verticaal als horizontaal :) Zoals het origneel.

    De transitie tussen beide lijkt me het moeilijkste te bereiken. Omdat de motoren zo hard rond draaien is het gyro-effect groot, waardoor het vliegtuig omhoog zal draaien ipv de motoren naar beneden.

    Maar de eerste stap is het hoveren te overmeesteren. Ik weet niet eens zeker of dat de motoren daar sterk genoeg voor zijn :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2015
  5. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    Het is me net gelukt om de V22 heeel even van de grond te krijgen. Ik heb 'm direct weer laten vallen omdat die super onstabiel is. Er zit nu namelijk geen flight controller in, al het gemix gebeurd op mijn 9XR.
    Gelukkig heb ik nog een KK2 boordje liggen. Die zal ik nu als volgende met OpenAeroVTOL flashen en in de V22 inbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2015
  6. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Kan best maar wij willen filmpjes zien ;-)

    Stevo
     
  7. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    De KK2.1.5 heeft een plekje gekregen:

    [​IMG]


    Hier een kort filmpje van hover testing, zonder enige PID tuning:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ziet er alvast veel belovend uit :D

    Nog wat gevoelig blijkbaar maar zal een kwestie van afregelen worden

    Stevo
     
  9. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    Eergister heb ik 'm voor het eerst buiten gevlogen, ging verassend goed. Hij is stabiel in SFF (slow forward flight) maar in forward flight gaat hij wel heel snel, verliest stabiliteit, en wijkt af naar beneden.
    Ik denk dat het zwaartepunt te ver naar voren ligt in FF, maar ik kan de accu niet verschuiven omdat hij dan te ver naar achteren zal liggen in HF.
    .... Met andere woorden: ik zal er moeten voor zorgen dat de accu tijdens de vlucht verschoven kan worden. Ik weet nog niet hoe, dus suggesties zijn welkom!

    Filmpje volgt.
     
  10. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Veghel
    Accu op een slee vastmaken en deze met een servo naar voren en achteren laten schuiven. Met een eenvoudige mixer is dit snel te programmeren.
     
  11. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    Jup, daar zat ik nu ook aan te denken. Maar om 10cm verschuiving mogelijk te maken moet de servo arm een stuk verlengd worden, wat niet zo'n mooie oplossing is.
    Ik zal 't morgen eens uitproberen.
     
  12. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Veghel
    10cm is inderdaad behoorlijk veel. Dan zou je het met een servo-winch kunnen proberen.
     
  13. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    Het accuverschuivingsmechanisme (goed woord voor galgje) is nu klaar en aangesloten. Het bestaat uit plastieken landingstoestel houders die over 6mm koolstof staafjes schuiven. Eerst bewoog het nogal stroef, maar een beetje vaseline deed wonderen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    Hier een filmpje van een vlucht, waarin hij even in forward flight heeft gevlogen:



    (voor als je je afvraagt waar de neuswiel is, die was kort voor deze vlucht afgebroken).
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  15. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    Een van de twee R5180MG servos heeft het begeven tijdens de vorige vlucht, dus toch maar wat sterkere 180º servo's zoeken..... Ik dacht aan digitale Hitec servo's of ik kan gewoon een normale servo modden met twee weerstandjes.
    Ik ga nu eerst aan een tweede versie van dit model werken (V22V2) - dus er zullen nu een tijdje geen updates komen.
     
  16. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Ziet er echt leuk uit, ik blijf dit ook echt volgen. succes
     
  17. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    De nieuwe vleugel is klaar! Die is dikker en iets groter, en gestroomlijnder aan de onderkant. Ben benieuwd wat het effect zal zijn.
    Ter vergelijking, hier is de oude:

    Vleugel_v1.JPG

    en dit is de nieuwe:

    Vleugel_v2.JPG

    Nu wachten tot de AS-170MG servo weer leverbaar is.
     
  18. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    Ik heb geen zin om hier alle foto's opnieuw up te loaden, je kunt ze nu vinden op mijn website.
     
  19. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    Update: De nieuwe servo's zijn ingebouwd en hij heeft vanochtend gevlogen!
    Hij is extreem windgevoelig en crashte daardoor bijna onmiddelijk.. Schade is alweer gerepareerd en hij wacht nu op de volgende poging........
     
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Is een Eagle Tree Guardian misschien een uitkomst? Mijn stuntmaster was ook erg windgevoelig. Bij windkracht 2, zeker als die wat vlagerig was, werd het al minder leuk. Met de Guardian vlieg ik ook nog moeiteloos met een dikke windkracht 4.
     

Deel Deze Pagina