Geachte, meestal is het zo dat je verouderde auto nog super functioneert, maar je wilt natuurlijk niet minder snel zijn omdat de concurentie een nieuwer, en dus waarschijnlijk ook sneller model aanschaft..... dus... je hebt een model waar je niet meer mee rijdt omdat je de electronica van het "goedkopere" of verouderde model nodig had..... of... je probeerde je verouderde model te verkopen, maar kreeg daar veel te weinig geld voor..... hoe dan ook.... je hebt nog een onroad staan waar je eigenlijk nog wel competatief mee wil rijden.... dan.... is er de mogelijkheid om je onroad om te bouwen naar een rally auto... dus.... wil ik in dit topic foto's, films en uitleg plaatsen waarin je kunt zien en lezen hoe jij jouw rally auto creeert...
TT01 onroad naar TT01 Rally x9MD0c3ljSc[/media] Tamiya TT-01 Rally Conversion Tutorial (English) - YouTube
XRAY T1R naar rally... Je kunt het waarschijnlijk niet lezen maar de foto's laten genoeg zien... FÓRUM RC MODELÁ?? ? Zobrazit téma - X-ray T1R pro rally
deel 1 : Qona-pBNRyA[/media] RC Rally Car conversion -- Phase 1 - YouTube en deel 2 : SKcyVRsKdIw[/media] RC Rally Car conversion -- Phase 2 - YouTube
Heeft niemand ooit een rally conversie gemaakt ??? of ben je er mee bezig ? laat de vorderingen zien....
Hey ik ben bezig een ta05 ra te maken. De auto ging aan de muur in me kantoor als aandenken aan een mooi onroad tapijt verleden maar begon het toch zonde te vinden. Na een bl setje erop gebouwd te hebben en in de hallen van mijn broer gereden te hebben zat hij onder het stof en troep. Toen ik ook nog het rally topic zag op het mbf besloten de ta05 aan te passen. Vorderingen tot nu toe: ophanging aangepast voor 6 a 8 mm meer rijhoogte. Nieuwe body (350z), banden (tamiya rally blocks), velgen, zachtere veren en een waterproof lrp runner reverse regelaartje zijn onderweg. Alleen nog een carson cupmotortje om mee te kunnen doen in de rally klasse dan heb ik alles wat ik nodig heb binnen. De aanpak: komt veel overeen met de tutorial over de tt-01 conversie. Bodemplaat uitgefreesd voor meer bewegingsvrijheid voor de draagarmen. Op de volgende foto is goed het verschil tussen orgineel en nu te zien. Voorkant klaar nu de achterkant nog. ik heb ook nog een ongespoten hotbodies d4 body set (boven en onder kappen) die straks als innerbody gaan fungeren. De vorm van het hbd4 chassis komt er overeen met de ta05 dus dit zal redelijk makkelijk pas te maken zijn. op deze manier is 95% van het chassis al afgedekt alleen de diffs zullen nog een beetje open zijn bovenop maar dit moet geen probleem worden om ook even dicht te maken. Tot zover. Ik heb nog meer close up foto's maar die volgen later nog.
Ja heel leuk, ik heb een jaar of 2 geleden een ta05RA gebouwd en dat ging behoorlijk goed, alleen kreeg ik de auto niet waterdicht, maar ben benieuwd of jou dit lukt Bono...en hopelijk zie ik je bij ERCE Eindhoven...waar ik dit keer wel bij kan zijn...
Hoe had jij de onderzijde dichtgemaakt erbi? Mijn onderbody is helaas mislukt. De hotbodies onderkap was net 3 mm smaller. Na wat knip werk had ik hem aardig in model totdat ik hem vast wilde schroeven. Door de spanning schoot er een barstje in.... kak.. Voordat ik overstap op plan B en de rol ducktape te voorschijn haal wil ik toch kijken of ik iets anders kan fabriceren... iemand ideeën of suggesties? Het dunnen lexaan is een mooi materiaal om iets dergelijks mee te maken maar losse platen van max een mm heb ik niet direct ter beschikking.
Zou ducktape inderdaad niet de beste oplossing zijn voor die paar gaten in de onderplaat? En de bovenzijde, die sluit wel goed af? Anders op zoek naar een echte RS4 Rally.. Volgende race in Eindhoven ben ik helaas niet van de partij. Duty calls.
De bovenzijde kan ik pas doen zodra ik de elektronica binnen heb. Knelpuntje kan de motor zijn maar zoaks het er nu uitziet moet dat wel goedkomen. En sorry ik ben wat dat betreft wel een tamiya man ipv hpi dus dat zou voor mij de tb02 of die nieuwere xv versie worden. Maar liever nog deze ta05 omdat ik die toch al had staan. Ik ga nog even stoeien met een nylon plaatje van 1, 5 mm van me werk en anders toch maar ducktape halen voor de onderzijde.
Na alle sinterklaas surprise verplichtingen nog een klein momentje gevonden om verder te gaan aan de ta05 ra. Bandjes velgen en body binnengekomen van pkracing. Wat zijn die rallyblocks groot man... Lijkt wel een db01 chassis zo haha. Motortje was nog niet binnen dus even 1tje van de plank gepakt voor de pasvorm. Zondag verder met de body.
Iemand toevallig in het bezit van een 350z koplampen set of iets wat hierop lijkt? Ik neem hem graag van je over! http://www.therallysite.com/joomla/images/stories/Rally/NL_Tank12/350z/_G4_3610_7.jpg
De auto en body zijn zo goed als klaar maar zit nog met twee kleine vraagstukken. Is het bij de carson cup motor verstandig een motorkoeler te gebruiken zoja wel of niet met koelvin. is het een aanrader zowiezo een koelvin in de onderbody te gebruiken om toch wat luchtverplaatsing te krijgen langs motor en regelaar? of valt de temperatuur wel mee? Wat is een goede setup voor de banden? toespoor uitspoor, camber wel/niet zoja hoeveel? ik kan wel wat gokken maar misschien heeft iemand met wat meer ervaring met rallyrijden nog een goede tip? ow en nogmaals mocht iemand nog een sier spoiler van een tamiya body hebben liggen en/of een lampenbeugel die als rally lampen gebruikt kunnen worden voorop de auto (voor de sier) laat het me weten. ik heb nog een nieuwe protoform stratus 3.0 carpet body ervoor over.
Je kan gewoon beginnen met een asfalt afstelling er op zetten (effe googlen “merk+type” Setup-sheet, evt PDF er achter plaatsen) maar dan met lichtere veren en olie, veel camber, uitspoor, toespoor, enz… zou ik allemaal vermijden, ivm het schuin afslijten van de blocktires (die kunnen daar niet goed tegen), ik vermoed dat de meeste net zoals ik, maar met 1gr camber rondom rijden oid. De witte Tamiya veren zijn volgens mij de zwaarste in de reeks, mocht je geel en rood ook hebben, begin dan maar met geel front, en rood rear, dat is waarschijnlijk al zwaar zat. Veel Tamiya rijders gebruiken de standaard zilveren veren uit de doos van een TT-01 oid. Probeer wat te lenen bij bevriende rijders ofzo, want anders kan je, je eigen blind kopen aan veren, desondanks…grip ga je toch niet krijgen met de Tamiya Block tires als het echt koud begint te worden!!! Koeling kan, ik zie het tegenwoordig steeds vaker bij de RcRallyCup, zelf heb ik het nooit nodig gehad, sowieso moet je daar een “hele lichte vertanding steken”, we rijden allemaal korte sprintjes als het parcours goed is opgebouwd, en dan nog rij je met een gedoseerde gashandel, + de band diameter is ook een stuk groter dan bij een touringband.
Dat punt is redelijk getackeld inmiddels. De buggy body beschermd makkelijk tegen opspattend water van de wielen. Nog een blokje styreenschuin hier en daar en ik ben er. Dan is hij spatwaterdicht. Elektronica zit er ook goed op. Kan niet wachten tot zondag om hem op het asfalt achter het bedrijf van mijn broer en in het bos in de buurt te testen.