Veiligheid en gezondheid m.b.t. Nitro?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Patrick Rx, 1 sep 2004.

1. Patrick Rx

Patrick Rx Guest

Gewoon ff uit nieuwschierigheid.

Wie van jullie houd er rekening met eventueel brandgevaar of ander gezondheidsrisico's wanneer er gereden wordt?
    En zo ja welke?

En dan voornamelijk de parkeerplaats racers.

2. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Geloof dat je er zelfs blind van kan worden als je die zooi op je huid krijgt 8O

3. Patrick Rx

Patrick Rx Guest

Dat zou zomaar kunnen.

Ik weet wel dat je die zooi niet in je ogen moet krijgen.
    Ikzelf neem altijd water mee. En in de auto had ik al een klein brandblussertje.
    Al werkt dat niet zo lekker op een vloeistof brand.

Wel eens nitro zien branden?
    Vanwege de methanol zie je geen vlammen. Lekker gevaarlijk.

Daarom Pas goed op wat je doet. Vooral als je alleen bent.

4. Qlone

Qlone Guest

Over brand maak ik me niet zo heel veel zorgen. Wel is het onprettig spul om binnen te krijgen en contact met de huid wil je ook wel zo veel mogelijk vermijden.

Van methanol kan je inderdaad blind worden, maar dat gebeurt niet van een paar druppeltjes, en het hoopt zich niet op in je lichaam. Je moet er natuurlijk ook geen slok van nemen; dan heb je een probleem. Het kan ook opgenomen worden door/via de huid, dus als je er in gaat roeren, doe dan een paar rubber keukenhandschoenen aan ofzo (dat is ook nog eens prettiger ivm vettigheid en geur :) )

5. rc-freak

rc-freak Guest

Nou ik heb weleens nitro gehad over een wondje op mijn vinger, en dan ik je zeggen das niet fijn!
    Meteen de hand onder de kraan. Goed afgedroodt en toen voelde je der niks meer van. Ik heb der verder ook geen last meer van gehad. Verder heb ik ooit eens nitro aangestoken om te kijken wat er gebeurt. En je kunt de flammen inderdaad niet zien, alleen voelen....Ik heb dit dus gedaan uit nieuwchirigheid en niet om fikkie te stoken ofzo.

Greetz rc-freak

6. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Dus als je dit uit nieuwschierigheid doet is dit geen fikkie steken? ahhhh...

7. remie

remie

Lid geworden:
    8 apr 2004
    ik heb al eens nitro in mijn ogen gekregen 8O
    ik wilde namelijk kijken of er brandstof in de motor van mijn vriend kwam.
    dus de gleoiplug was er af ik trekken splatsj in mijn ogen.
    maar het deed geen pijn gelukkig.
    en ik heb ook nog eens lenzen :lol:

8. NMTRacer

NMTRacer Guest

om heel eerlijk te zijn doe ik eingenlijk nooit voorzichtig met nitro. krijg het geregeld op me handen waar elke week wel een wondje zit van het hobby-en. ik begin er zelfs aan te wennen dat prikkerige gevoel als je het in een wond krijgt :|

maar dat je er echt blind van kan worden heb ik nog nooit gehoord :| toch maar is voorzichtiger gaan doen.

owja, nog iets leuks. ik was een keer aan het rijden bij een bouwterein.. toen er na het tanken een aantal druppels nitro in een plas vielen zag ik 2 tellen later allemaal mini beestjes kreperen aan het oppervlakte water. lekker spul die nitro.

groeten, thomas

9. Anonymous

Anonymous Guest

Toch maar ophouden dan he [ met dan wondjes gedoe ]

Mensen NITRO is gevaarlijk! :D

10. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    De gevolgen kunnen zelfs veel ernstiger zijn dan je kan voorstellen:

Part Number/Trade Name: METHANOL
    route of entry: skin, ingestion, inhalation
    health hazards: acute and chronic
    inhal: expos can cause drow, intoxication, hdch, visual disturb leading to blind/cough/short of breath, collapse/death @ high conc. eye:liq can cause mod burn, h2o, swelling, & redness; high vap conc(>2000ppm) may cause same symp. substance may be absorbed thru intact skin/prdce tox efts. extensive (efts of overexp)
    symptoms of overexposure:
    hlth haz:rptd/prlng skin cont can cause burn/itch/red/blisters. ingest:causes burn of gi tract & tox efts. swallow more than2oz of methanol can cause death. mod intoxication rslts in sev depress. temp/perm blind may follow in 2-6 days. in sev pois, symp progress to rapid, shallow resp/cyanosis/coma, (supp data)

Bron: Material Safety Data Sheet

11. NMTRacer

NMTRacer Guest

ja, maar daar hebben ze het over geconcentreede vorm.... het is ongeveer het zelfde als met de meeste k*nkerverwekkende dingen denk ik.
    het is alleen k*nkerverwekkend bij langdurig of vaak kontakt met de stof. als het maar even of heel af en toe, zullen de gevolgen naar mijn mening wel mee vallen.

maar dit is natuurlijk geen rede om er niet voorzichtig mee te doen en ik zal zeker beter gaan uitkijken. rubbere handschoentjes aan denk ik zelfs.

groeten, thomas

waarom wordt een woord dat heel normaal is; k*nkerverwekkend gecenureerd???

12. Guest

Guest Guest

Ik ga ook over op handschoenen denk ik...

13. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Alles met het woord kankẹr ervoor wordt gecensureerd.

Grappig dat ze in het datascheet "Dood" als sympthoom genoemd wordt.

14. masterwebber

masterwebber Guest

Ik was ook een keer aan het tanken op de tafel en toen schoot het schuitje los (uit mijn hand), het kwam allemaal in mijn gezicht.

Het prikt best wel, maar gelijk eraf gehaald en klaar.

En ik heb ook wel eens toen mijn motortje verzopen was (o.e.d.) gloeiplug eraf gehaald en toen aan de starter, er kwam toen een klein druppeltje in mijn oog.

Ik was niet thuis dus heb snel water (meegenomen in fles :) ) in mijn ook gedaan.

Geen last meer van.

15. Patrick Rx

Patrick Rx Guest

Zo zie je maar dat het best een serieuse zaak is.

Vooral voor de beginnens: Let op en wees voorzichtig. Neem voldoende voorzorgsmaatregelen wanneer je gaat rijden met een brandstof auto.

Een ongelukje zit in een klein hoekje.

Groeten Patrick.

16. KevinS

KevinS Guest

Gevaren van contact tussen methanol en de huid vallen best mee! Het enige gevaar (naast irritaties)komt van het feit dat het via de huid in de bloedbaan terecht komt, net als wanneer je het op zou drinken. Dan is het dodelijk als je 2oz. (55gram?) inneemt. Om zoveel (een bijna vol 75cc tankje!) via je huid op te nemen moet je in een methanolbad gaan liggen.

17. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Begin dit seizoen werd door een sponsor 15 liter Nitromethaan, 10 liter Methanol en een paar liter olie in de gang gezet......
    Ik heb het dan ook maar zo dicht mogelijk bij de voordeur laten staan dat ik het ook zo snel mogelijk naar buiten kon gooien als er iets aan de hand was.

Ondertussen is al 10 liter Nitro, 20 liter Methanol en zo'n 4 liter olie dit jaar er doorheen gestookt....

18. Guest

Guest Guest

Het is ook beter om niet binnen te mengen (of het moet goed geventileerd zijn). Waar meng jij het Roelof?

19. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Raad eens welke vorm in jouw tankje zit? Weliswaar 'verdund' met olie en nitromethaan en eventueel restje aceton. In brandstof mag geen water zitten.

20. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    \

In de keuken :) Er staat altijd een afzuiging op langzame stand.

Deel Deze Pagina