Veiligheid lipo accus (objectief)

Hallo,

We kennen allemaal wel de verhalen over de in de fik vliegende lipo's. Maar dat zijn bijna allemaal verhalen van horen zeggen, en gelezen op internet.

Ik zou wel eens willen weten wie er echt een (bijna)ongeluk heeft gehad met lipos, of het zelf daadwerkelijk heeft kunnen aanschouwen. Wat was de oorzaak, en wat was het gevolg? En hoe lang geleden was dit

Laatst bewerkt:
ja hiero .
heb zelf een lipo in de brand gehad .

vliegtuig had een crash gehad en de lipo was gedeukt .mijn eerste reactie was acu is stuk en moet weg .clubgenoot zei ,die is nog goed .

ik dus ,met degedachten ,prima deze man zou het wel beter weten gezien zijn ervaring en heb de lipo aan de lading gelegd .wel uit voorzorg op een metalen plaat gelegd .

lipo is na een 30 minuten geklapt en in de brand gevlogen , heb dus de brandende lipo met de blote handen aan de kabel gepakt en ben er met een volle gang mee naar buiten gelopen . dit gebeurde s'ochtens. in de gang is de lipo van de kabel gevaleen en heb de lipo ff op de voet verder naar buiten geholpen (met resultaat 1e graad verbranding aan de hand en 2e graads verbranding boven op de voet , en dat voelt best lekker als je een schoen aan trekt ,of je sok weer uit ).

mijn advies een lipo die gedeukt is nooit meer opladen ,maar wegdoen .

en zowieso lipo's in een stalen bak opladen (desnoods een pan) die je kunt afsluiten .

Waarom staat dit bij electro auto's? Dit hoort in "Accu & laad techniek"

Ik lade zonder balancer, het was een 5s2p 4600 pakket, accu aan de lader en ik ging ff douchen. Hij lag in mijn kamer (zolder), vlak bij wat papieren en dergelijk. Ik denk dat er wat onbalans was en dus 1 accu overvol raakte. Pakket deed het prima, en was niet bol oid. Gevolg: zolder in de fik, is uiteindelijk een nieuw dak op het huis gekomen, alles wat in die kamer was is verbrand.

Nu laad ik bij voorkeur altijd met balancer, puur dit maakt het volgens mij al (bijna) onmogelijk. En ik blijf erbij, als ik ff ergens anders heen ga dan gaan ze in een lipobag. en zoiezo is de hele omgeving veel minder brandbaar geworden tov de oude situatie.
Daarnaast zijn moderne accu's robuuster, ze exploderen steeds minder makkelijk. Ook als je het wil proberen lukt het soms niet.:-D

Als je een beetje zoekt kun je van wel meer forumleden lezen dat er brand is geweest, altijd tijdens het laden.

Maar waarom dit topic? Dat lipo's kunnen ontploffen is al vaak genoeg bewezen...

Ach gelukkig ontploffen niet alleen Lipos :) Nimh's kunnen in bepaalde gevallen nog gevaarlijker zijn of net zo gevaarlijk.

Het gevaar schuilt hem vooral in de bovengenoemde voorbeelden: Ach dat deukje maakt niet uit ..... NOT wegpleuren die hap! of laden zonder balancer waarom zou dat ding gemaakt zijn? om ons te pesten?

Afijn als je goed met je accu's omgaat en ze netjes laadt en bij voorkeur in een liposack of een metalen bak kan er relatief weinig misgaan en als het onverhoopt toch misgaat dan staat je ruimte hoogstens blauw van de rook.

Voor een paar tientjes heb je een lipo bag waar je hem in kan doen ;).

Wat mechanische veiligheid betreft zijn lipo's toch zeker prima wat kwaliteit betreft, ik had zelf ook een lipo die gedeukt was en had geen zin om riscio te lopen om fik te krijgen... dus toen maar wat "wetenschappelijke" tests uit gevoerd om de lipo kapot te krijgen.

Lipo cell zonder omhulsel zo hard mogelijk op de straat gooien... lipo bleef heel
Stenen op de lipo gooien... bleef ook heel

Toen een "supervlinder" (vuurwerk dat ongeveer net zo hard knalt als een lawinepijl) tegen een boom gelegd, hier de lipo op en daar weer een steen op... steen en lipo lagen zo'n 5 meter verder en lipo was nog steeds heel.

Uiteindelijk met een hark op de lipo geslagen waarna een (teleurstellend) klein wolkje rook er uit kwam....

conclusie: Lipo's zijn mechanisch zeer sterk, ze zeggen weleens buigen of breken... lipo's buigen en zullen zolang ze niet doorboord worden niet spontaan ontbranden.

Verder is het zo goed als onmogelijk dat een lipo ploft als je niet aan het laden bent . Het ploffen komt omdat wanneer een lipo cell aan het overladen is er het metaal lithium vrijkomt, ook komen er gassen vrij die zorgen dat de batterij opzwelt. Zodra de batterij ploft komt er lucht bij de binnenkant van de batterij en ook het lithium wat zeer heftig reageert met het water uit de lucht.

Dit gebeurt er, alleen zit er in een lipo batterij wat meer lithium.

Correct me if I'm wrong ;) dit is wat ik meegekregen heb op school.

Laatst bewerkt door een moderator:
met hoeveel c was je aan het laden?
Hij stond op de max van het 50w ladertje, wat ongeveer 0,5C is maar het was aan het einde van het laadproces waar het eerder 0,1-0,05C is.
C heeft er helemaal niks mee te maken.
De spanning mag niet boven de 4,25V uitkomen en er mag geen gat in zitten, al laad je met 20C, zolang je de juiste veilige balancer/lader combi hebt kan er niks gebeuren (dit betekent ook dat de laadstroom geregeld/afgekapt kan worden door de balancer als 1 cel boven de 4,2 komt, en niet het totaal van de som van de cellen).

Verder is het ooit met ongeveer de 1e lipo die ik had wel gelukt expres, buiten, door langdurige kortsluiting een explosie te krijgen. Maar dit was echt met de aller 1e lading lipo's, met moderne lipo's lukt dit gewoon niet (ik denk dat het vooral komt omdat de interne weerstand 'te laag' is daarvoor).

Mijn lipo-tje zat in een savage. 2 cellen 800Mah pakketje. Laden terwijl hij in de savage zat.............. lader verkeerd ingesteld (goedkope lader toen nog) op Nimh laden ipv lipo! na een tijdje brandalarm in mijn shuur en savage radio box uitgefikt, inclusief servo's ontvanger enz.

Waarom staat dit bij electro auto's? Dit hoort in "Accu & laad techniek"............................

Maar waarom dit topic? Dat lipo's kunnen ontploffen is al vaak genoeg bewezen...

Strikt genomen heb je gelijk, en ik heb ook getwijfeld in welke sectie ik mijn vraag ging plaatsen. Ik denk dat de meeste lipo gebruikers in de electro auto hoek zitten, en ik betwijfel of zij vaak de accu en laadtechniek zullen bezoeken. Of dit een juiste aanname is weet ik niet..er zullen er ook heel veel met lipo's vliegen.
Ik kom in ieder geval maar heel af en toe in de accu hoek

Waarom dit topic; ja we weten allemaal dat een lipo in brand kan vliegen. Maar hoe groot is dat risico werkelijk in de praktijk? In het begin werden airbags ook als gevaarlijk bestempeld, omdat in de eerste versie's weleens spontaan afgingen. Gasaanstekers mocht je ook niet in je broekzak bewaren en oh ja, je mag nergens harder dan 120 km rijden in NL;). Zo is er een heel rijtje van innovatie's op te maken van zaken die nu gemeengoed zijn, maar wel ontwikkelproblemen hebben gehad.
Verder is het héél goed in het kader van de bewustwording van het veiligheidsrisico, zo af en toe gewezen te worden op de feiten door middel van praktijk voorbeelden uit de omgeving.
Ik ben heel erg blij met de reactie's tot nu toe, want ik bemerk bij mezelf dat ik steeds makkelijker omga met de lipo's.

Maar als ik de ervaringen zo lees, zou ik ook nog wel willen weten, hoelang geleden de ongelukken zich afspeelde.

Voordat dit in het zoveelste zelfde verhaaltje eindigt: hier staat alles al heel veel keer. ;)

Voor wat betreft de betrouwbaarheid ben ik het helemaal met je eens. De eerste NiCd en NiMH cellen waren ook zeer speciaal te behandelen accu's. Als je de techniek respecteert en gebruikt zoals het bedoelt is, dan zijn de risisco's nagenoeg verwaarloosbaar. In het enkele geval er dan nog iets niet goed gaat, zal het een incident betreffen en dat het je met alle techniek wel eens. :D

2x meegemaakt in een rc auto(proten).

sissend en rokend uit de auto gehaald.

oorzaak: De lipo zat niet goed vast in de auto,en is dus over het asfalt geschraapt.En daar kunnen ze niet over.

Voor een paar tientjes heb je een lipo bag waar je hem in kan doen ;).

Ik weet niet meer waar, maar er is laatst een onderzoek geweest naar de lipozak. Uitkomst was dat het GEVAARLIJKER was om in een zak te laden dan er niet in.... Een van de redenen is dat je niet kan zien wat er gebeurt met een accu. Ik zal even zoeken waar het was. Ik zelf gebruik geen zak. Weten wat je doet is de beste remedie!! Deukjes, lekkage en uiterlijk vertellen je meer dan dat een zak kan beschermen. Ik laad al tijden lipo's nog nooit een probleem gehad. Zelfde als balancen. Doe ik bijna nooit. Met een voltmeter even snel meten leert me dat na ruim 50 ladingen beide cellen nog exact gelijk zijn. Weten waar je mee bezig bent dus is het allerbelangrijkste!

Ik weet niet meer waar, maar er is laatst een onderzoek geweest naar de lipozak. Uitkomst was dat het GEVAARLIJKER was om in een zak te laden dan er niet in.... Een van de redenen is dat je niet kan zien wat er gebeurt met een accu.

Is volgens mij een regel in Duitsland.
Je mag de zak wel gebruiken om te vervoeren, niet om te laden.

Zelfde als balancen. Doe ik bijna nooit. Met een voltmeter even snel meten leert me dat na ruim 50 ladingen beide cellen nog exact gelijk zijn. Weten waar je mee bezig bent dus is het allerbelangrijkste!

Als je een balancer bezit, waarom gebruik je hem dan niet? Het is wel een extra veiligheid, komt er een cel boven de max spanning, dan kapt je balancer het laadproces af.
En de gebruikte hardcase lipo's kan je toch niet zien of er een deukje o.i.d. in de lipo zit? En het kan heel eenvoudig, er komt wat zand naar binnen, hoopt zich op bij een stukje dubbelzijdig tape of waar ook ruimte is, één tik tegen een ander, of tegen de bording en je hebt je deuk (die je niet zien kan).
Als je een balancer hebt, gebruik hem dan!

Greetz, Aldert

Ik heb nog nooit problemen gehad met lipo's. Wel heb ik pasgeleden een testje uitgevoerd met een 800mah 2 cel lipo van de eSky Lama. Opzettelijk sluiting veroorzaakt om te kijken wat er gebeurde.
Maar de weerstand door de draden was schijnbaar zo hoog dat de lipo niet eens warm werd of bol ging staan. Daarna is hij linearecta de prullenbak in gegaan.

Als je een balancer bezit, waarom gebruik je hem dan niet? Het is wel een extra veiligheid, komt er een cel boven de max spanning, dan kapt je balancer het laadproces af.
En de gebruikte hardcase lipo's kan je toch niet zien of er een deukje o.i.d. in de lipo zit? En het kan heel eenvoudig, er komt wat zand naar binnen, hoopt zich op bij een stukje dubbelzijdig tape of waar ook ruimte is, één tik tegen een ander, of tegen de bording en je hebt je deuk (die je niet zien kan).
Als je een balancer hebt, gebruik hem dan!

Greetz, Aldert

Ik ben geen electro techicus maar volgens mij werkt een ballancer zo niet. De ballancer ontlaad de cell met 150-300 mah als de cell te veel verschilt met de andere. Hier zit tevens de bottleneck. Bij grote lipo's pomp je er bijvoorbeeld 5000 of 6000 per uur erin en de ballancer ballanced het met maar 150-300 /uur ( afhankelijk van type ballancer). De ballancer zal dan altijd achter lopen. Sommige individuele cellen worden dus overladen als de cellen ver uitelkaar liggen kwa voltage, zelfs met 1c laden.

Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met lipo's.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen electro techicus maar volgens mij werkt een ballancer zo niet. De ballancer ontlaad de cell met 150-300 mah als de cell te veel verschilt met de andere. Hier zit tevens de bottleneck. Bij grote lipo's pomp je er bijvoorbeeld 5000 of 6000 per uur erin en de ballancer ballanced het met maar 150-300 /uur ( afhankelijk van type ballancer). De ballancer zal dan altijd achter lopen. Sommige individuele cellen worden dus overladen als de cellen ver uitelkaar liggen kwa voltage, zelfs met 1c laden.

Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met lipo's.

Een goede balancer, of eigenlijk bijna alle balancers, werken idd zo. Echter nog een functie van de balancer is, wanneer de celspanning dus WEL te hoog word, kapt hij het laadproces af. Zoals je zelf aangeeft, is het mogelijk dat een balancer niet voldoende stroom kan "verbranden", waardoor alsnog een cel te vol word. Dan komt de veiligheid in aktie, en stopt de balancer het laadproces!

De Schulze balancers werken overigens wel anders, deze hevelen daadwerkelijk de stroom over van de ene naar de andere cel. Deze balancers kunnen zelfs 1 Ah overhevelen. Dit kan handig zijn voor hele grote pakketten.

Greetz, Aldert

Boeit dat?, is dat relevant ?
Nee, maa rik ben van mening dat je tijdens het laden, er iemand in de buurt is, (in het zelfde vertrek) constant met je oog erop hoeft ook weer niet.

Ik berg me lipo's wel op in een speciale liposack.(hee het ding heet lipo sack, geen lipo charge sack).
Denk ik dat dat nodig is??, nee met de storage mode zit je wel veilig,heb je ze nodig?, op de lader, en je bent met een dik half uurtje vol. Maar zekerheid voor alles, die 15 euro kan er wel vanaf. En heb ik ook de verzekering wat te vertellen mocht het wel misgaan.

Back