IN November vorig jaar heb ik samen met mijn broer een Velleman K8200 3D printer gekocht. Als je die doos opendoet, ziet dat er zo uit:
Gelukkig is de handleiding belachelijk gedetailleerd en het bouwen is eigenlijk niet zo heel moeilijk.
"out of the box" is de velleman niet slecht, maar er zijn toch een aantal zaken die fors beter kunnen. De lijst met aanpassingen dat ik ondertussen gedaan heb is dan ook erg lang.
Eerst en vooral, de ophanging van de Z-as motor is waardeloos en prompt vervangen door een geprint exemplaar:
OOk de standaard hotend is niet echt ideaal. De teflon heatbreak wordt te warm en wordt zacht als je ABS aan 250C probeert te printen. De nozzle is ook moeilijk te (de)monteren zonder stukken te maken. Draai hem niet hard genoeg aan, dan lekt hij. Draai je een beetje te hard, dan is ie stuk. Die hebben we dus vervangen door een "all metal " E3D V5
Bevestiging is een beetje geimproviseerd, en de (geprinte) fan duct wordt nog mee gexperimenteerd. Bovenstaande werkt prima maar belemmert het zicht op je print, dus momenteel gebruik ik dit:
Die kikker geeft je al een idee van hoe goed hij nu print.
Volgende probleem van de velleman is dat het heatbed erg zwak is. Genoeg voor PLA, maar voor ABS wordt het gewoon niet warm genoeg. 70C is zowat de limiet. Dus een ander heatbed (Mk2) besteld, maar dan heb je nieuwe problemen; de velleman voeding is maar 100W en 15V. 100W is niet genoeg voor zwaarder heatbed en 15V voedingen zijn moelijk te vinden. Bovendien is de controller zelf allicht niet geschikt voor 10A.
Dat hebben ik opgelost door alles te voeden met een 12V ATX PC voeding, en een schakeling die werkt zoals een relais (maar geen relais is), zodat de controller niet overbelast wordt. Credits voor het ontwerp zijn voor "edirol" van het velleman forum:
Zoals je ziet, is het eigenlijik bedoeld om de 15V te houden voor de controller, motoren etc, en het standaard heatbed dan met een externe 24V voediging te voeden, maar ik had al een nieuw 10A bed voor 12V, en ook de E3D hotend heeft een verwarmingselement dat bedoeld is voor 12V, en een stapel 12V voedingen, dus dat leek me logischer.
Hier zie je het schakelbordje:
Kabel salade moet ik nog eens aanpakken
.
rest volgt later.
Gelukkig is de handleiding belachelijk gedetailleerd en het bouwen is eigenlijk niet zo heel moeilijk.





"out of the box" is de velleman niet slecht, maar er zijn toch een aantal zaken die fors beter kunnen. De lijst met aanpassingen dat ik ondertussen gedaan heb is dan ook erg lang.
Eerst en vooral, de ophanging van de Z-as motor is waardeloos en prompt vervangen door een geprint exemplaar:

OOk de standaard hotend is niet echt ideaal. De teflon heatbreak wordt te warm en wordt zacht als je ABS aan 250C probeert te printen. De nozzle is ook moeilijk te (de)monteren zonder stukken te maken. Draai hem niet hard genoeg aan, dan lekt hij. Draai je een beetje te hard, dan is ie stuk. Die hebben we dus vervangen door een "all metal " E3D V5


Bevestiging is een beetje geimproviseerd, en de (geprinte) fan duct wordt nog mee gexperimenteerd. Bovenstaande werkt prima maar belemmert het zicht op je print, dus momenteel gebruik ik dit:

Die kikker geeft je al een idee van hoe goed hij nu print.
Volgende probleem van de velleman is dat het heatbed erg zwak is. Genoeg voor PLA, maar voor ABS wordt het gewoon niet warm genoeg. 70C is zowat de limiet. Dus een ander heatbed (Mk2) besteld, maar dan heb je nieuwe problemen; de velleman voeding is maar 100W en 15V. 100W is niet genoeg voor zwaarder heatbed en 15V voedingen zijn moelijk te vinden. Bovendien is de controller zelf allicht niet geschikt voor 10A.
Dat hebben ik opgelost door alles te voeden met een 12V ATX PC voeding, en een schakeling die werkt zoals een relais (maar geen relais is), zodat de controller niet overbelast wordt. Credits voor het ontwerp zijn voor "edirol" van het velleman forum:

Zoals je ziet, is het eigenlijik bedoeld om de 15V te houden voor de controller, motoren etc, en het standaard heatbed dan met een externe 24V voediging te voeden, maar ik had al een nieuw 10A bed voor 12V, en ook de E3D hotend heeft een verwarmingselement dat bedoeld is voor 12V, en een stapel 12V voedingen, dus dat leek me logischer.
Hier zie je het schakelbordje:

Kabel salade moet ik nog eens aanpakken

rest volgt later.