Velox-II 220cm Electo

Discussie in 'F3A-X' gestart door wvr, 11 mei 2008.

1. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Vandaag eindelijk tijd gemaakt om mijn Velox-II zijn luchtdoop te geven. Dit is een houtbouw model van Orion models wat ik in ARC uitvoering gekocht heb en dus zelf bekleed. Altijd leuk om je persoonlijke touch er aan te geven.

Orion heeft wel 'fabrieks-af' meteen een keurige mount voor de AXI-5345/14 gemaakt, dus dat puzzelwerk was ook snel klaar. Zelf heb ik nog een lager ophanging toegevoegd aan de uitgaande as zodat de motor als het ware in twee lagers hangt. Vooral als er 3D achtig gevlogen wordt met snelle koerswendingen dan krijgen de lagers door de gyroscopische werking van de grote props aardig op hun donder.

Voor de aansturing gebruik gemaakt van een DX7 en een PowerBox Evolution, heb je meteen twee regulators voor de lipo's van de ontvanger accu.

Aandrijving zoals gezegd een AXI 5345/14 met twee F3A packs parallel, prop 21x12, vlieggewicht 7.2Kg (met 1 F3A pack zou je dus op 6.1 uitkomen.) Twee packs is een bewuste keuze, deels om het zwaartepunt goed te krijgen, deels om bij volgas de packs niet te zwaar te belasten, volgas is momenteel 80ampere. Een modern pakket kan dat wel aan, maar twee packs parallel lachen om die stroom en daardoor blijft de spanning goed staan onder belasting.

Initielle vlucht van vandaag was prima. Kist vliegt strak van de plank, niets hoeven trimmen. Power en snelheid voldoende om F3A/F3A-X style te vliegen. ..... Eerste vlucht nog geen 3D achtige dingen geprobeerd.... wel ging op een gegeven moment de rookgenerator aan....

Uhh... big foutje van mezelf

Er stak een parker van de montage van de regelaar door tot in de ruimte waar de Lipo's zaten... dus nu een een beetje brandschade...

eerste indruk: Prima kist, power zat, stuurt goed, even de dremel door de accu ruimte halen voor er een nieuwe accu in gaat...

2. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ziet er goed uit, erg mooie motor montage.

3. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004
    Mooi toestel, ideal voor electro. Ik had de mijne vliegklaar in de buurt van +6 kg, en dat was eigenlijk te licht. Ik denk dat je nu ideaal zit om er ook vlot F3M figuren mee te trainen.

4. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Heej Winfried, dat ie onder F3A-X staat betekent ook dat je F3A-X gaat vliegen of......niet?

Grt.

5. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Hoi ALex,

Als ik de brand lucht uit die kist krijg dan kom ik wellicht een wedstrijdje mee doen, eens kijken of dat in de C, B of A gaat zijn.... ff overleggen met de heren wat ze leuk vinden voor een keertje....

Jij je eerste F3A-X/C wedstrijd al gevlogen?

6. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Trainingsweekend was vorige maand, komend weekend is de eerste echte wedstrijd in Ter Apel, met de grote Velox:) (260cm)

Grt.

7. 3w_flyer

3w_flyer Guest

Winfried, voor jou toch niets minder dan het A programma he.

Misschien ook een idee om Tongeren mee te vliegen in Nationaal ? kunnen we elkaar eens meten.

Peter

8. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Hee Peter,

Wanneer is tongeren ? Misschien wel een leuk idee ! Heb je ergens een link naar dat nationale programma?

Geen idee of dat in mijn wat te volle agenda past. Ik heb nu al nauwelijks tijd om voor de F3A te trainen. Maar leuk is het wel!

Groet
    Winfried

9. 3w_flyer

3w_flyer Guest

10. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Tongeren valt jammer genoeg samen met f3a-x Stadskanaal.....:(

11. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    ik zou wel weten wat te kiezen dan :)

12. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik nog niet;):)

Grt.

13. 3w_flyer

3w_flyer Guest

ik weet zeker wat NIET te kiezen

14. snapman

snapman

Lid geworden:
    25 okt 2004
    :p :p :p Begrijp ik volkomen Peter.

Helaas ga ik de EAC te Tongeren eens een jaartje overslaan.
    Ik ga die zondag naar de Red Bull Air Race in Rotterdam kijken. Anders moet ik misschien weer 3 - 4 jaar wachten om dit nog eens mee te maken.

15. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Wij dachten dat weekend ook naar de air race te gaan, maar dan heb je jets over pampa, F
    3M in tongeren, Sanicole airshow,...
    Geen air race in Rotterdam dus, maar wel iets later in Londen!!!

Deel Deze Pagina