verbrande servo's?

wat gebeurde, heli trex 450 FBL - hevige crash, maar tijdens de crash blijft uiteraard de spanning op de servo's die de juiste positie weer willen hebben (vermoed ik)
resultaat 3 verbrande servo's 1 tail en twee swashplate servo's
buiten de mechanische schade is dit een behoorlijke kostenpost.:cry:
is hier een oplossing voor, dmv zenderschakelaar die circuit totaal onderbreekt?
vr gr sk

Lijkt me sterk dat zelfs een tailservo hieraan kapot gaat.. ik denk eerder dat er iets is met de bec in de regelaar.. dat die de 11.1V van de lipo gewoon door heeft gelaten.

Zoon schakelaar is er niet. ook onhandig.

Hoe weet jij of die servo`s verbrand zijn ? doorgaans gaan namelijk de tandwieltjes stuk. Daarnaast is het natuurlijk zaak om zo snel mogelijk de accu los te halen na een crash.

Hoe weet jij of die servo`s verbrand zijn ? doorgaans gaan namelijk de tandwieltjes stuk. Daarnaast is het natuurlijk zaak om zo snel mogelijk de accu los te halen na een crash.

a- dikke bult op de tailservo, ter hoogte van de chip, rook uit de servo,
, en na plaatsing nieuwe bec, te hoge stroom door de servo.

b- als je eerst over een sloot moet, en daarna een weiland door wordt het allemaal wat lastig.

anko , je systeem op afstand dus spanningloos maken., lijkt mij nu juist wel erg handig.

sk

Kan heel goed... maar of je het wil is een 2e. Simpele switch die je op de ontvanger aansluit zijn er genoeg. Als je die tussen de voedings draden van de servo's zet dan werkt het.

Meet eens de spanning die uit je gecrashte bec komt...

b: Als jij eerst over een sloot moet, en daarna een weiland door moet baggeren sta je NIET op een modelvliegveld;)

zoon schakelaar is leuk, maar ik zie niet hoe het gaat werken als het al bestaat. uitzetten zal geen probleem zijn. maar aankrijgen lukt je niet meer;)(spanning is ook van de ontvanger af dan), zal wat leuke problemen geven icm de ESC.

Bij vijf verbrande servo's denk ik heeeel sterk aan een voedingsprobleem, niet aan verbranding door mechanische blokkade. Ik denk dat ze al verbrand waren voor de heli de grond raakte.
Of ééntje verbrandt, veroorzaakt problemen ergens in het circuit, waardoor vervolgens de andere servo's in een kettingreactie successievelijk in rook opgaan.
's Kijken wat Jan/Corrien over mogelijke oorzaken kan zeggen.

Neeeeeeeee, spanning niet van je ontvanger af ;) Alleen van de servo's :)

Dat wordt een feest.. storing in dat schakelaartje of een ander probleem en je hebt een heli die volgas draait zonder ook maar enige besturing...

Ik dank. gewoon TH hold gebruiken als je dreigt te crashen. scheeld 1/2 van de kosten.

Altijd de throttle hold instellen en direct gebruiken als het fout dreigt te gaan.
Scheelt je soms nog wel meer dan de helft van de kosten.
geen aandrijving = weinig energie in de heli.
dan heb je alleen de zwaartekracht over.
Mijn kunststof heveltjes breken meestal af.
Bij de keuze van je electronica moet je zeker niet bezuinigen (goede metal gear servo's), betaald zich vrij snel terug.
En je moet altijd in de gaten houden dat er ergens een gunstig "breek" punt zit in je aansturingen op je heli.

Back