Verdunnen en spuiten

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Frans1962, 5 mei 2024.

1. Frans1962

Frans1962

Lid geworden:
    24 feb 2024
    Beste Collega bouwers,

Ik ben mijn Smit Rotterdam aan het verven m.b.v. airbrush en loop tegen enkele problemen aan:
    Ik gebruik aqua Revell verf maar deze is erg dik in het potje zodat ik 'm bijna niet kan opzuigen met een pipet, verdun 'm met Revell verdunner en spuit met druk 2,5 bar.

Maar wat is nu een goede verdun verhouding en wat is een goede druk?

Alle hulp is welkom! Alvast dank.

2. Frans1962

Frans1962

Lid geworden:
    24 feb 2024
    Zo ziet er uit na spuiten.

Bijgevoegde bestanden:

3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Niet tevreden met het resultaat?
    De foto laat in elk geval geen grote tekortkomingen zien.
    Verdunnen tot een melkachtige substantie. Als je de verf met verdunner mengt met een penseel en penseel afstrijkt aan de rand van de beker, moet het er bijna allemaal aflopen.

Druk mag een serieus stuk naar beneden, mat max 1 bar zou je moeten kunnen spuiten, hoewel ik mezelf er soms op betrap tot 1,5 bar te gaan.
    Hoe hoger de druk, hoe meer spuitnevel je de ruimte injaagt.

4. Frans1962

Frans1962

Lid geworden:
    24 feb 2024
    Hoi Herby,

Dank voor je bericht, ik zal eens wat aanpassingen doen. Meng jij met water of verdunner?
    Is het bij jou ook zo dat de aqua van revell zo dik is, ik kan 'm niet eens fatsoenlijk opgezogen krijgen met een pipet.

5. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Revell Aqua is inderdaad niet op spuitviscositeit. Maar met opzuigen met pipet heb ik niet echt problemen.
    Ik durf al eens verdunnen met water, vooral omdat ik meestal Vallejo Model Air gebruik, en geen passende verdunner van het merk Revell heb.
    Ik gebruikte Revell Aqua vooral op mijn 1/72 Revell Technic HMCS Snowberry, zonder veel problemen.
    Toen ik echter de Anthraciet gebruikte voor mijn Bismarck, ging het niet zo vlot: te dik wilde niet spuiten en te veel verdund was de dekking maar "dunnetjes" :)

Ik meng nooit in het potje, maar altijd in de cup van de airbrush, maar als de verf in het potje zo dik is, zou ik er een kleine hoeveelheid merkeigen verdunner in doen, zodat ze beter opzuigt.

Deel Deze Pagina