Verschil tussen berkentriplex en vliegtuigtriplex.

Discussie in 'Beginners' gestart door frans32, 7 sep 2010.

1. frans32

frans32

Lid geworden:
    16 apr 2010
    Goede avond mede forumers,

Hierbij misschien voor jullie een simple vraag maar voor mij nog een onbekent iets maar waar ik wel meer van wil weten.

hier komt het.

ik kan bij een houtshop Berkentriplex of vliegtuigtriplex bestellen.

Maar wat is het verschil, wat zijn de voordelen enz enz.

Graag hoor ik van jullie echter weet ik al een verschil de prijs hahahaha

maar ja een hobby mag ook geld kosten he.

mvg,

Frans

2. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berkentriplex is een zeer hoogwaardig houtproduct, veel laagjes hout en degelijk verlijmt. Dit is het uitgesproken materiaal voor het maken van motorspanten en dergelijk zwaarbelaste onderdelen. Grootste nadeel is het gewicht wat erg hoog is. De kreet vliegtuigtriplex wordt nog wel eens te pas en onpas gebruikt, in dit geval zal er balsatriplex mee bedoeld worden. Dit is een licht materiaal met een redelijke sterkte wat erg geschikt is om bv. rechte rompdelen van te maken of vleugelribben. Veel ARF toestellen worden voor het grootste deel uit dit materiaal gemaakt. Bij de Gamma verkopen ze dit triplex onder de naam Hobbytriplex, kost dan zo'n €5 per plaat.

3. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Vliegtuigtriplex is vaak een vliegtuigmultiplex omdat uit meer als 3 lagen bestaat.

Het is meestal een hoogwaardige berken multiplex die watervast verlijmt is .

Het word ook verkocht als vliegtuigtriplex.

Ik heb hier nog stukken in 3 (7 lagen) en 5 (10 lagen) en 8 (12 lagen) mm
    Gebruik het alleen nog voor verbinder en motorspanten.
    Het is voor de rest veel te zwaar.

Als je vliegtuigen wil gaan bouwen moet je de timmerplaat van de Gamma nemen , licht en goedkoop.

Mvg Johan

4. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Officieel is "vliegtuig-triplex/mutiplex" opgebouwd uit lagen van minder dan 1mm ... en voldoet aan de in de luchtvaart gestelde normen hieromtrent (om echt in 1:1 vlegtuigen gebruikt te mogen worden moet het wel van een keurmerk voorzien zijn) ... het dunst (algemeen) leverbaar is 0,4 mm wat uit drie lagen wordt opgebouwd, 6,0 mm zit al op (minstens) 12 lagen ...

Kortom "echt" vliegtuigtriplex/multiplex heeft gewoon veel meer lagen dan "gewoon" triplex/multiplex van de zelfde dikte ...

5. FOX35

FOX35 PH-SAM

Lid geworden:
    27 sep 2005
    In de praktijk wordt met 'vliegtuigtriplex' en 'berkentriplex' meestal hetzelfde hoogwaardige triplex bedoeld dat in goede modelbouwzaken te koop is.

Deel Deze Pagina