Verzekering

Discussie in 'Multicopters' gestart door dropke, 21 jul 2014.

1. dropke

dropke

Lid geworden:
    18 jul 2014
    Ik weet niet waar ik dit item moet plaatsen.
    Als newbe in de Drone vliegwereld heb ik tot nu toe gevlogen met de Galaxy Visitor 2 , ik dacht ong 30gram gewicht.
    Mijn interesse gaat echter uit naar de DJI Phantom 2 gewicht 1 kg.!!
    Ik moet er niet aan denken als dit op iemands hoofd valt of zelfs maar op een woning.
    Nu mijn vraag welke verzekering bestaat hiervoor ? of is bv 'de familiale(Belgie) hiervoor voldoende ?
    Ik kon niet direct dit item op het forum terug vinden.

grtz

dropke

2. hansenn

hansenn

Lid geworden:
    30 sep 2013
    ik denk dat je een soort uitgebreide WA-verzekering nodig hebt. Ik sprak laatst iemand die had hem bij Unive afgesloten. Details heb ik niet gezien.
    Vraag gewoon even je verzekeringsagent.

Dergelijke verzekeringen betekenen echter wel dat je je moet houden aan flink wat voorwaarden. Bijv alleen op daarvoor bestemde plaatsen vliegen, niet boven bebouwing, niet te hoog, te ver etc etc.

Als je dat al doet, heb je eigenlijk ook geen verzekering nodig. En schade aan je eigen drone bijv door een crash wordt ws toch niet vergoed.

3. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    In België volstaat een gewone familiale verzekering in principe.
    Volgens mijn verzekerking valt modelbouwvliegen daar nl. onder.

Je kunt echter ook speciale verzekerkingen afsluiten.
    Ik heb me aangesloten bij de Duitse bond voor modelvliegen.
    Daar betaal ik zo'n €52 euro per jaar, ben verzekerd tot 3 miljoen euro schade aan derden en ben hiervoor wereldwijd verzekerd (met een paar uitzonderingen, maar volledig in de EU i.e.g.)

4. Rubaaaa

Rubaaaa

Lid geworden:
    21 jun 2013
    ik denk dat je je in België niet verzekerd krijgt want daar is volgens mij het vliegen met multicopters verboden.. (correct me if wrong)

5. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Ik ben bij KBC verzekerd (België, gewone familiale ). Heb me bij mijn makelaar geinformeerd toen ik met heli's begon. Ik ben gewoon verzekerd voor schade aan derde. Voor toestellen tot 100kg of zo. Ongeacht ik aan het wildvliegen ben of niet.

6. DKHDKH

DKHDKH

Lid geworden:
    15 mei 2014
    Ik heb die vraag enige tijd geleden eens bij Unive gedaan. Dit was het antwoord:

Hierbij berichten wij u over de mogelijkheden voor het verzekeren van een quadcopter.
    Helaas is dit bij Univé en de maatschappijen waar wij mee samen werken, niet mogelijk.

Bent u misschien lid van een modelvliegclub? Wellicht dat zij dan een collectieve verzekering kunnen aanbieden. Wanneer u geen lid bent, kunt u altijd eens bij hen informeren bij welke maatschappij zij hun verzekeringen afsluiten.

Wanneer de quadcopter niet zwaarder is dan 25 kilo, is deze standaard meeverzekerd op uw aansprakelijkheidsverzekering. De schade die aangericht wordt met de quadcopter aan anderen is dan verzekerd. Als deze zwaarder is dan 25 kilo, dient u ook een aparte aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

7. menno

menno

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Controleer wel van tevoren of er geen algemene zinsnede in je polis staat waarin word medegedeeld dat je niet verzekerd bent in indien er sprake is van een overtreding van de wet. Nu lijkt het net alsof je ook verzekerd bent als je in een woonwijk gaat vliegen en je quadcopter op de auto van de buurman stuitert. In het grootste gedeelte van de gevallen ben je dus gewoon niet verzekerd als je op een plek gaat vliegen waar het wettelijk niet is toegestaan.

8. Fint

Fint

Lid geworden:
    11 okt 2013
    Even navragen is t enige wat ik als tip kan geven.

Heb een tijd geleden het zelfde gecheckt en t bleek dat het bij mij al in de WA verzekering gedekt was.

9. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Klopt helemaal. Navragen.
    Is voor elke verzekering weer net iets anders en bij die zaken tellen toch de details.

10. Andy

Andy

Lid geworden:
    4 nov 2004
    Je bent in Nederland alleen gedekt als je lid bent van een modelbouwclub en je vliegt op daarvoor aangewezen locaties.

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    sinds wanneer?

Er zijn in nederland zelfs clubs waar je alleen lid kan worden als je eigen verzekering dit dekt (dus is net ff anders).
    Staat dan ook zo in je polis voorwaarden, althans de mijne dekt het gewoon zonder of met club.

Het houden aan de regels is natuurlijk wel handig en de verzekering van de knvvl dekt alleen aanvullend(als je lid bent), mits je eigen verzekering dit niet doet.

12. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    alle ins en out wat modelvliegen en verzekeringen betrefd.......
    modelvliegen-en-de-verzekering
    is wel al een paar jaartjes oud, maar info is nog steeds correct. Geld wel alleen voor Nederlandse verzekeringen......

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    verzekering kan misschien wel uitkeren, maar de strafvraag is dan het volgende struikelblok

rij je stomdronken een andere auto aan, zal jouw verzekering best uitkeren aan de tegenpartij.
    je eigen schade wordt het probleem. en de lange arm der wet gaat nog met je praten.. zij staan los van de verzekering, zij gaan over de straf

In nederland mag je in principe gewoon vliegen, tenzij je vliegplek aan de uitsluiting voldoet, of het via plaatselijke regelgeving niet mag. CTR zones(vliegvelden), natuurgebieden etc
    ook moet je toesteming hebben van de eigenaar van de grond waarboven je vliegt. Dus niet alleen de grond waarboven je opstijgt..
    bebouwing, mensenmassa's, wegen etc, alles waarbij neerstorten gevaar oplevert voor derden mag in principe niet. of zou niet moeten mogen ;-)

in belgie mag je niet vliegen, tenzij je bij een vereniging zit en op hun terrein vliegt. Als ik het me goed herinner

14. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    In België mag je inderdaad enkel vliegen in clubverband en op de reglementaire velden. Voor alles vanaf een startgewicht van 1kg. Mijn T-Rex 450 valt daar bijvoorbeeld buiten.

Los daarvan zal mijn verzekering de schade aan derde wel betalen. Ook al vlieg ik met de Hirobo Lama hier thuis in de tuin.
    Schade aan mezelf, eigen bezittingen of heli is niet gedekt.

15. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En vervolgens zal de maatschappij wat zij uitgekeerd heeft op jou verhalen. Er is een verzekerings-technische term voor.

16. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina