Viper-SD4 E-sleepkist

Harry,

er staat 1 satz : Lipos (1 Satz) 4x APL5000 6s 20C
Dat zal wel 2 in serie en dan nog eens twee in serie , en deze 2 packs parallel op de andere
Dus 12S 10000

Hier de foto van de viper accu's :smile:
full

Hier zie je ook hoe ze aangesloten zijn...

Laatst bewerkt door een moderator:
De romp is in GFK, vleugels klassieke ribben in balza, vleugelverbinding een rechthoekige carbonligger zwevende ophangingen.
Het toestel ziet er goed uit, en het vliegt ook nog eens goed ook.
Florian Schambeck heeft mij in Nordlinger omhoog gebracht tot +/- 300 meter. Dit is dan ook meer dan genoeg voor een grote kist.

De accu's: het zijn 2 pakken van 12 cellen. Voor meer foto's: zie link:
http://www.sidewind.be/nordlingen_2011.html

[URL="
Schambeck - Viper SD-4 - YouTube[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een mooie sleepkist zeg; een echte verademing tussen al die "Zweckmodellen".....
Je zou als zweefvlieger bijna van je geloof vallen :rolleyes:

wel ff nadenken als je deze pakketten aansluit, vraag een zekere NQ eens naar zijn ervaringen bij een véél minder sterk pakket.

Harry, ze noemen het daarom dus elektro-Schleppen ... :)
(ach een volle 25 ltr kan ASPEN is ook niet de lichtste!)

Voor enkele sleeps is elektro een schitterende oplossing, als je bvb met een stel vrienden vanaf een terrein vliegt waar geen brandstof gevlogen mag worden. Vooralsnog is het niet geschikt voor sleeptreffens met 80-100 sleeps op een dag...

Maar een mooie kist, dat is het! Hoewel, de echte waarde kun je pas zien als er meerdere vliegers een jaar of wat mee gesleept hebben, dan komen de immer aanwezige kinderziektes boven.

@(Maar een mooie kist, dat is het! Hoewel, de echte waarde kun je pas zien als er meerdere vliegers een jaar of wat mee gesleept hebben, dan komen de immer aanwezige kinderziektes boven.)

Als men de foto's op deze site bekijkt, dan blijkt dat er al behoorlijk wat van deze Vipers vliegen.

Ergebnisse 2011 - F-Schlepp-BayernCup

Un Saludo,

Harry

Richard,

Kom voor de aardigheid eens op een volgend E-sleeptreffen kijken, dan kun je zien hoeveel er gesleept kan worden met e-modellen. Ik herinner me Dongen vorig jaar, waar ik minimaal 60 e-sleepjes op een dag gedaan heb, met lastige aanvliegcondities, wat de "turn-around" nogal vertraagde. Bij de e-sleepmeetings is het over het algemeen zo dat de slepers op de zwevers wachten, niet andersom.
Daarbij moet ik wel toegeven dat er meestal wat kleinere modellen gesleept worden, tot een kg of 10, met het grootste deel tussen 2-4kg.
Op zich zou ik het graag eens komen demonsteren op een BIGGS meeting, helaas vallen de F5B wedstrijden vaak samen met BIGGS meetings (was ook de enige reden om mn lidmaatschap op te zeggen, viel helaas niet te combineren). Misschien volgend jaar een keertje?

De echt grote e-slepers zoals deze SD4 zijn helaas nog niet echt praktisch, 10 a12S 1P is nog wel te laden, bij 2P wordt dat toch wel een stukje lastiger (lees kapitaalintensiever).

Gerben

De oplossing, zoals die overigens al bij een paar clubs in Duitsland en Zwitserland wordt toegepast is;

De zweefvlieger brengt zijn eigen (geladen) pakket mee en kan dan, misschien met nog wat tussentijds bijladen zo'n 5 sleeps maken.

De moeilijkheid is dat het Lipo pakket geheel moet zijn aangepast aan de betreffende sleepkist (zie de foto's in dit draadje), dit houdt dan weer in dat deze oplossing bijna uitsluitend geschikt is op clubniveau met een vaste groep zweefvliegers en sleepkist/vlieger.

De investering, nou ja, de zweefvlieger wil toch dat zijn toestel omhoog wordt gesleept.

Persoonlijk zie ik deze oplossing helemaal zitten.

Harry

Hoi Gerben
Je bent van harte welkom in 2012 om eens te laten zien wat je met e-slepen kunt doen.
Patrick de Vos heeft al eens wat laten zien en dat zag er goed uit.

Zoals je zelf zegt gaat het prima met de lichtere kisten, maar bij ons is juist de (gewenste!) tendens zichtbaar naar groter en dus zwaarder, er zijn er al een aantal die de 25kg grens naderen. Daar zijn dan toch de dikke slepers voor nodig.
Maar omdat we geen ondergrens hanteren zijn er altijd wel een paar lichtere/kleinere zwevers te slepen, zelf heb ik bvb een Flair KA-8 en dat gaat er prima mee....

Back